پنجشنبه 20 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رشد آمار قتل‌هاي خانوادگي: روابط اعضاي خانواده‌ها سطحي شده است، ایسنا

يك جامعه‌شناس گفت: نيروهاي برانگيزنده و سوق دهنده مردم به سوي قتل و جنايت بيشتر از نيروهاي بازدارنده است.

دكتر امان‌الله قرايي مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از عواملي مانند فقر، بيكاري، عدم امنيت شغلي، ضعف روابط معنوي و باورهاي ديني، فرديت، تنهايي،‌ارتباط سطحي بين اعضاي خانواده و ... به عنوان نيروي سوق دهنده به سوي جرم و جنايت ياد كرد.

وي همچنين پليس، قوانين و مقررات، حبس، وظايف اجتماعي، اعتقادات ديني و ... را نيز نيروي بازدارنده دانست و گفت: جرم و جنايت زماني به وقوع مي‌پيوندد كه اين دو نيرو در تعادل با يكديگر قرار نداشته باشند.

قرائي مقدم افزود: زماني كه نيروهاي برانگيزنده به دلايل مختلفي مانند فقر، عدم امكان ازدواج و تامين شغلي و ... افزاش يابند بديهي است كه آمار قتل و جنايت نيز در جامعه افزايش مي‌يابد.

اين كارشناس علوم اجتماعي به آمار نيروي انتظامي درباره قتل‌هاي خانوادگي و رشد آن در دهه هشتاد اشاره كرد و علت اصلي بروز آن را به هم خوردن تعاملات ميان اعضاي خانواده دانست و به ايسنا گفت: متاسفانه بعضا ديده مي‌شود اعضاي خانواده يكديگر را درك نمي‌كنند و روابط بين آنها مانند گذشته معنوي نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي با بيان اينكه اين گونه روابط در كلانشهرها بيشتر به چشم مي‌خورد، تصريح كرد: متاسفانه به دلايل مختلفي نظير نفوذ ماهواره‌ها، فيلم‌ها و برنامه‌هاي مخرب روابط درون خانواده موزائيكي شده و افراد تنها حضور فيزيكي در كنار يكديگر دارند.

قرائي مقدم در ادامه به اصل اعتماد ميان مردم و مسوولان اشاره كرد و اظهار داشت: اساس جامعه بر اعتماد بنا شده است و وقتي اعتماد از بين برود خيلي از ارزش‌ها هم به دنبال آن از ميان مي‌رود و نتيجه آن چيزي جز بالا رفتن آمار جرايم نخواهد بود.

اين جامعه‌شناس با بيان اينكه جامعه دچار ساختار كهن و مدرن شده است، خاطرنشان كرد: بايد از دوران كودكي به فرزندان آموزش داده شود تا بتوانند هيجانات آني خود را در هنگام بروز مسايل كنترل كنند تا منجر به بروز و شيوع خشونت در جامعه نشود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016