سه شنبه 10 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جديدترين جزييات جشنواره‌ سينما حقيقت: مايکل مور برای حضور در ايران نه جواب رد داده، نه مثبت، ايسنا

با رونمايی از پوستر پنجمين جشنواره بين‌المللی فيلم مستند ايران «سينما حقيقت»‌، نشست خبری اين جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين نشست که صبح امروز ـ سه شنبه ۱۰ آبان ماه ـ برگزار شد، شفيع آقامحمديان دبير اين جشنواره آثار ارسال شده در بخش بين‌الملل را ۴۰ اثر از ۵۷ کشور عنوان کرد و گفت:‌ هيات انتخاب ۴۴ فيلم را در اين بخش انتخاب کرد که در کنار ۹ مستند از ايران با هم به رقابت خواهند پرداخت.

برپايی کارگاه‌های توسط اساتيد ايرانی و خارجی

وی با اشاره به برپايی نشست‌های نقد وبررسی آثار و کارگاه‌های آموزشی توضيح داد:‌ اين نشست‌ها توسط اساتيد ايرانی و خارجی برپا خواهد شد که از ايران در خدمت آقايان تهامی‌نژاد و مشيری خواهيم بود و از خارج از کشور خانم دکتر ليلا پانينتا حضور خواهند داشت و کارگاه «مستند بحران» نيز با حضور خالد مويض از تونس برپا می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رونمايی از کتاب «اقتباس در سينما» و مجموعه آثار ورزشی، خان‌جهانی

آقا محمديان رونمايی از کتاب «اقتباس در سينما» نوشته فرشاد فرشته حکمت و عرضه مجموعه‌ای از مستندهای ورزشی محسن‌خان‌جهانی را ديگر برنامه‌های اين دوره‌ی جشنواره‌ی حقيقت برشمرد.

بزرگداشت برای چهار هنرمند

دبير پنجمين جشنواره فيلم حقيقت همچنين از برپايی بزرگداشت محمدعلی فارسی ،‌ پرويز بهرام و محمدحسين جعفريان و جورج شکور در بخش بين الملل خبر داد.

وی با اشاره به ديگر برنامه‌های مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی گفت: طی صحبت با اداره کل استان‌ها تلاش می‌کنيم از سال آينده هفته فيلم مستند را حداقل در مرکز استان‌ها داشته باشيم. سپس به شهرستان‌های دور افتاده می‌رويم و اکران‌های سياری را خواهيم داشت. ضمن اينکه به دنبال برپايی هفته فيلم در خارج از کشور هم هستيم و تا قبل از پايان سال اولين برنامه را در تاجيکستان برگزار می‌کنيم.

۵۰ قرداد توليد بسته شده است

مدير عامل مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی خاطرنشان کرد: همانطور که وعده داده بوديم ۵۰ قرارداد توليد بسته شده است و دوستان کارشان را شروع کردند و تا پايان سال ۵۰ فيلم ديگر را در برنامه توليد داريم.

۵۰۰ سانس نمايش فيلم در جشنواره

در ادامه اين نشست حسين خورشيدی ـ قائم مقام دبير جشنواره ـ در سخنانی گفت: ۱۷۰ فيلم در بخش مسابقه ملی جشنواره با هم رقابت می‌کنند که مجموع آن با بخش بين الملل ۲۰۰ اثر خواهد بود و ۵۰ فيلم نيز در بخش جنبی حضور دارند که مجموع آثار در قالب ۵۰۰ سانس طی ايام جشنواره نمايش داده می‌شوند.

وی افزود: امسال برای اولين بار برای هرگونه مستند هيات انتخاب جداگانه‌ای آثار را بررسی کرد که در حدود ۴۰ نفر از منتقدان و اصحاب فرهنگ بودند.

خورشيدی مرور آثار سه استان فارس،خراسان رضوی ‌و گيلان و نمايش برگزيدگان جشنواره آوينی را از ديگر برنامه‌های جنبی جشنواره برشمرد.

ادامه برنامه نمايش آثار مستند در سينما سپيده

آقا محمديان در ادامه درباره نمايش آثار مستند در سينما «سپيده» اظهار کرد:‌ اين برنامه را ادامه خواهيم داد و اگر در سينما «سپيده» هم ادامه پيدا نکند، در جای ديگری و در نهايت همين سالن خودمان نمايش آثار مستند را خواهيم داشت.

مايکل‌مور نه جواب رد داده‌ و نه مثبت

دبير جشنواره درباره حضور مايکل مور که پيش از اين اعلام شده بود به جشنواره دعوت شده است،گفت: از ايشان دعوت کرده‌ايم اما نه جواب رد داده‌اند و نه مثبت، اما همچنان تمايل نشان می‌دهند که بيايند و ما هم اميدوار هستيم بيايند.

آقامحمديان درباره همکاری با شبکه مستند‌ تلويزيون هم گفت:به هر حال هر شبکه‌ای که تازه راه می‌افتد مشکلات خودش را دارد. در ماه‌های گذشته هفت و هشت اثر ما از اين شبکه پخش شد و برای اولين بار نيز آرم اين شبکه را در پوستر جشنواره قرارداده‌ايم.

وی تاکيد کرد: ما می‌خواهيم ارتباط جدی و منطقی با آنها داشته باشيم و اميدوارم در آينده تفاهم‌نامه توليدات مشترکی با هم منعقد کنيم.

آقامحمديان خاطرنشان کرد: علاوه بر اين شبکه،‌ شبکه «چهار» نيز ويژه برنامه‌ای در ايام جشنواره خواهد داشت.

وی درباره نحوه عرضه آثار مستند در شبکه خانگی گفت: ما گروهی را برای اين کار گذاشته‌ايم و حداقل تيراژی هم که برای يک مجموعه در نظر می‌گيريم پنج هزار نسخه است. اما آنها را به سوپرمارکت‌ها نمی‌دهيم و بيشتر عرضه ما در کتاب فروشی‌ها و فرهنگسراها است و در شهرستان‌ها هم توزيع می‌شود.

وی افزود:‌ پخش کنندگان برای عرضه اين آثار بيشتر به دنبال سود هستند و به خاطر همين ما خودمان پخش را در دست گرفته‌ايم.

چرا بخش آثار موبايلی، خانواده و انقلاب حذف شدند؟!

خورشيدی در بخش ديگری از اين جلسه درباره حذف آثار موبايلی و خانواده گفت:‌ در اين بخش آثار قابل اعتنايی به ما نرسيد و تصميم گرفتيم آن را حذف کنيم. برای خانواده هم توليدات بيرونی انگشت شمار بود و تصميم گرفتيم خودمان آثار پنج دقيقه‌ای در اين زمينه توليد کنيم که در جشنواره سال آينده شاهد آن خواهيم بود.

وی همچنين درباره حذف بخش انقلاب اسلامی نيز اظهار کرد: ما در فراخوان اعلام کرده بوديم دوستان فيلم ساز خودشان گونه فيلمشان را مشخص کنند که اگر در هر بخش تعداد به سی فيلم رسيد، بخش مستقلی داشته باشيم اما چون تعداد آثار اين بخش کم بود آن را به بخش آزاد منتقل کرديم.

شعار جشنواره امسال «در مدار حقيقت» است

در ابتدای اين نشست شهناز صفاجو مدير روابط عمومی جشنواره که اجرای جلسه را برعهده داشت شعار جشنواره امسال را «در مدار حقيقت» دانست و گفت:‌ جشنواره ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه در سينما فلسطين ،‌ سپيده و سالن حقيقت برگزار می‌شود. در ۱۹ آبان مراسم اختتاميه بخش بين الملل و در ۲۰ آبان اختتاميه بخش ملی در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

وی حضور فيلمسازان شهرستانی را در اين دوره پررنگ عنوان و اظهار کرد:‌ ۵۶ درصد آثار متعلق به فيلمسازان شهرستانی است و محمدعلی هاشم زهی با سه فيلم از زاهدان ‌ رکوردار محسوب می‌شود.

به گزارش ايسنا،پوستر اين دوره از جشنواره‌ی بين‌المللی سينما حقيقت توسط محمدياراحمدی طراحی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016