سه شنبه 10 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديروز در مناطق مختلف جهان هفت ميلياردمين انسان متولد شد! ايسنا

با تولد «دانيکا می کاماچو» در مانيل پرو در روز دوشنبه(ديروز)، صندوق جمعيت سازان ملل، ورود فرد شماره هفت ميليارد را به جهان خاکی اعلام کرد و اين در حالی است که در کشورهای مختلف از جمله هند نيز تولد کودکانی ديگر به عنوان هفت ميلياردمين انسان جشن گرفته شده است.

به گزارش سرويس علمی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، اعلام تولد هفت ميلياردمين انسان در حالی است که موسسات مختلف آماری در دنيا نظر متفاوتی دارند. مثلا اداره آمار آمريکا، جمعيت جهان را در حال حاضر تا ۶,۹۷۱,۹۳۳,۸۵۸ تن محاسبه کرده که بيش از ۲۸ ميليون نفر با محاسبات صندوق جمعيت تفاوت دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





به عبارت ديگر اين سازمان بر اين باور است که جمعيت جهان تا مارس ۲۰۱۲ به هفت ميليارد نخواهد رسيد.

اين در حالی است که ديگر برآوردها حتی از اين زمان نيز پيشتر رفته‌اند.

موسسه بين‌المللی تحليل سيست‌مهای کاربردی که يک گروه استراليايی برای بررسی جمعيت جهان است، بر اين باور بوده که جمعيت جهان تا ژوئيه سال ۲۰۱۴ به هفت ميليارد نفر نخواهد رسيد.

اين محاسبه سازمان ملل بسياری را در فکر فرو برده که اين سازمان چگونه به شمارش مردم می‌پردازد؟ به اذعان سازمان ملل، اين شماره تنها يک برآورد است.

در پی ميليون‌ها تولد و مرگ روزانه در جهان و اطلاعات جمعيت‌شناختی ضعيفی که اکنون در حال جمع‌آوری است، غيرممکن است که بتوان زمان ورود فرد شماره هفت ميلياردم را با دقت بيان کرد.

سرگئی شربوف، رئيس تحليل جمعيت‌شناختی در مرکز آمارگيری و سرمايه انسانی جهانی وويتگنشتاين در مقاله‌ای اظهار کرد: تمام پيش‌بينی‌های جمعيتی کنونی با دو خطای احتمالی پيش‌بينی‌های نامطمئن و اطلاعات اشتباه روبرو است. اندازه بسياری از جمعيت‌های کنونی مانند چين و هند و برخی کشورهای جنوب صحرای آفريقا هننوز با دقت مشخص نشده است.

در واقع سازمان ملل برای نمايش عدم دقت آن در اين برآورد، روز دوشنبه را انتخاب کرد که جشنواره‌های زيادی در سراسر دنيا به دليل روز هالووين برگزار بوده و نه تنها يک که چندين نوزاد شماره هفت ميليارد سمبليک در اين روز به دنيا آمدند.

برای مثال در اوتاپرادش که يکی از پرجمعيت‌ترين بخش‌های کشور هند است، مقامات تولد هفت نوزاد دختر را به عنوان سمبل انسان شماره هفت ميليارد ثبت کردند.

به گفته دکتر مدهو گوپتا، تولد يک دختر به عنوان فرد شماره هفت ميليارد در مناطق روستايی هند بسيار اهميت دارد چرا که به بازگشت توجه جهانی به مساله دختران که از نابرابری و تعصب رنج برده، کمک می‌کند.

به گفته جمعيت‌شناسان، جمعيت جهان برای رسيدن به عدد يک ميليارد تا سال ۱۸۰۴ صبر کرد و برای دو ميليارد نيز حدود يک قرن ديگر طول کشيد. در قرن بيستم اما آمار رشد جمعيت بالا رفته و در سال ۱۹۵۹ فرد شماره سه مليارد در ۱۹۷۴، فرد شماره چهار ميليارد در سال ۱۹۸۷ فرد شماره پنج ميليارد و در سال ۱۹۹۸ فرد شماره شش ميليارد ثبت شدند.

اکنون طبق برآوردهای سازمان ملل، نرخ رشد جمعيت آهسته‌تر شده است اما وجود ۳.۷ ميليارد نفر انسان در سال‌های باروری نشان دهنده اين مطلب است که رشد جمعيت برای چندين دهه آينده ادامه خواهد داشت.

طبق برآوردهای اين سازمان، جمعيت جهان تا سال ۲۰۲۵ به هشت ميليارد و در سال ۲۰۸۳ به ۱۰ ميليارد خواهد رسيد اما اين شماره‌ها می‌توانند با توجه به عواملی همچون اميد به زندگی و دسترسی به ابزار کنترل زاد و ولد تا نرخ مرگ و مير نوزادان تغيير کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016