شنبه 10 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشانه‌های تاریخی آرامگاه دوره صفویه نوش آباد از بین رفت، مهر

کلنگ مرمت بود یا تخریب فرقی نمی‌کند هر چه بود کاشی های فیروزه‌ای گنبد صفوی آرامگاه امامزاده محمد نوش آباد را به باد فنا داد. به طوریکه برخی می‌گویند این کاشیها در محوطه امامزاده رها شده و برخی دیگر از انبار شدنشان در اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، امامزاده محمد نوش آباد جزو بناهای تاریخی دوران صفویه است که به دلیل دارا بودن آثار ارزشمندی مانند کتیبه دوره صفویه و درب نفیس دوره قاجاریه در سال 1382 به شماره 9015 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

گنبد این امامزاده یکی از گنبدهای منحصر به فرد در امامزاده های این دوره تاریخی بود اما از زمانی که سازمان میراث فرهنگی اقدام به مرمت آن کرد دیگر نه تنها این بنا مرمت نشد بلکه آثار ارزشمند آن یکی یکی از بین رفت.

از همه مهمتر کاشی های فیروزه ای این بنای تاریخی بود که به بهانه استحکام بندی گنبد برداشته شد. این درحالی بود که وجود همین کاشی ها روی گنبد نوعی عایق برای جلوگیری از تخریب آن در برابر باد و باران به حساب می آمد. برخی می گویند که کاشی تاریخی برداشته شده از گنبد داخل محوطه امامزاده ریخته شده و برخی دیگر اذغان می کنند که در انبارهای اداره کل میراث فرهنگی است. در هر حال این امامزاده اکنون شبیه به مخروبه ای است که هیچ کس نمی تواند از آن استفاده کند و یا به زیارت برود.

علی اکبر اشرفی، رئیس هیئت امنای امامزاده محمد نوش آباد در گفتگو با خبرنگار مهر مقصر تمامی اتفاقاتی که برای تخریب این بنا افتاده است را دوستداران میراث فرهنگی نوش آباد و اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل دانست و گفت: قدمت آثار ملی این امامزده را دو نهاد انجمن دوستداران و میراث فرهنگی آران و بیدگل از بین برده اند. آنها از یک سو گزارش می دهند که هیئت امنا به امامزاده دست نزند و نباید به مشکلات آن سر خود رسیدگی کنند اما از سوی دیگر خودشان گنبد و آثار آن را تخریب می کنند!

وی گفت: داخل بنای امامزاده گچ بری های تاریخی وجود داشت که اکنون آن را کامل تخریب کرده اند و به بهانه مرمت 40 سانت از محل این گچ بری های نفیس را با گچ و سیمان پر کرده اند.

اشرفی تصریح کرد: از شهر مشهد کاشی های جدیدی برای نصب به جای کاشی های صفوی گنبد امامزاده توسط اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل خریداری شده بود که مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان وقتی آنها را دیدند با نصب آن موافقت نکردند.اکنون پنج ماه است که کاشیهای جدید در محوطه امامزاده بلاتکلیف رها شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اشرفی از مراجعه اعضای هیئت امنا به سازمان میراث فرهنگی خبر داد و گفت: با مسئولان این سازمان صحبت کردیم و گفتیم شما ده ماه پیش قرار بود که این امامزاده را مرمت و تعمیر کنید نه تخریب!

اشرفی بیان کرد: اکنون از امامزاده صفوی نوش آباد هیچ نشانه تاریخی باقی نمانده است چون این امامزاده به مکانی با کاشی های جدید، دیوارهایی از مصالح گچ و سیمان و آجرهای جدید آن هم به صورت نیمه تمام به جامانده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016