چهارشنبه 5 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قانون فراموش شده به قیمت خانه نشینی معلولان، فارس

خبرگزاری فارس: قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۸۳ تصویب شد. بعد از گذشت 7 سال از این قانون، هنوز بسیاری از بندهای آن اجرا نشده و عدم اجرای قانون به قیمت خانه نشینی برخی از معلولان تمام شده است. بر اساس آخرین آمار وضعیت مناسب سازی معابر و اماکن شهری در کل کشور میانگین 27 درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس ،اردیبهشت سال 83 زمانی که مجلس شورای اسلامی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را تصویب کرد، امیدهای زیادی در دل جامعه معلولان کشور که جامعه کوچکی هم نیستند به وجود آورد.

در یکی از بندهای این قانون به مناسب سازی معابر و اماکن عمومی اشاره شده است که بر اساس آن همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره برداری از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

اما علیرغم وجود این قانون در کشور و تأکید آن بر اجرای مناسب سازی در کشور، شاهد هستیم که معلولان با مشکلات بسیاری در شهرها برای تردد روبرو هستند به طوری که بر اساس آمار در حال حاضر وضعیت مناسب‌سازی و امکان دسترسی معلولان و افراد کم توان به ساختمان‌ها و فضاهای امکان عمومی کشور ۲۷ درصد است که چهار‌محال بختیاری با کمترین میزان ۱۱ درصد و آذربایجان شرقی با بیشترین میزان ۳۹ درصد و استان تهران ۲۴ درصد است.

در همین راستا وضعیت مناسب‌سازی و امکان‌دسترسی معلولان و افراد کم توان به محیط فیزیکی و مبلمان شهری(معابر، تقاطع‌ها و مبلمان شهر) در کل کشور ۶ درصد است که چهار‌محال بختیاری با کمترین میزان ۱ درصد و اصفهان با بیشترین میزان ۱۵ درصد و استان تهران ۳ درصد است.

بر اساس این گزارش وضعیت مناسب‌سازی و امکان دسترسی معلولان و افراد کم توان به ساختمان‌ها و فضاهای مراکز اداری کل کشور ۳۲ درصد است که حداکثر ۴۲ درصد متعلق به بنیاد شهید و حداقل 27 درصد مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است و بهزیستی 39 درصد است.

به طوری کلی وضعیت مناسب‌سازی و امکان دسترسی معلولان و افراد کم‌توان به ساختمان‌ها و فضاهای عمومی مراکز آموزشی کل کشور 28 درصد است ضمن اینکه وضعیت مناسب‌سازی و امکانات دسترسی معلولان و افراد کم‌توان به ساختمان‌ها و فضاهای مراکز بهداشتی درمانی کل کشور 38 درصد است.

در همین راستا وضعیت مناسب‌سازی و امکان دسترسی معلولان و افراد کم توان به ساختمان‌ها و فضاهای پایانه‌های مسافربری کل کشور 31 درصد، به ساختمان‌ها و فضاهای خدمات بانکی(بانکهای) کل کشور ۲۷ درصد وبه ساختمان‌ها و فضاهای امکان فرهنگی ورزشی، رفاهی، تفریحی و زیارتی کل کشور ۲۸ درصد است.

شهر ایمن و بدون مانع

احمد اسفندیاری، سرپرست سابق سازمان بهزیستی کشور در همایش بزرگداشت روز جهانی معلولان در آذر 89 با تأکید بر تحقق شعار "شهر ایمن و بدون مانع" برای معلولان اظهار داشت:شعار ما در روز جهانی معلولان، تحقق وعده‌ها یعنی شهر ایمن و بدون مانع است و همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید در این راه با هم همکاری داشته باشند.

وی از تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات بیش از یک میلیون و هفتصد هزار معلول و خانواده‌های آنها خبر داد و افزود: نهضت تامین مسکن و برنامه‌های پیشگیری و حمایتی سازمان که در سال جاری با قوت در حال پیگیری است به زودی برای معلولان ثمرات قابل لمسی را خواهد داشت.

اسفندیاری اضافه کرد: در زمینه مناسب‌سازی معابر شهری طی سال‌های گذشته اقداماتی انجام شده است اما کافی نیست چرا که هنوز سطح شهرها برای تردد معلولان مناسب نیست.

به گزارش فارس بعد از گذشت یکسال از وعده‌ سازمان بهزیستی در زمینه مناسب سازی معابر،اماکن دولتی و عمومی، این سوال پیش می‌آید که شعار سازمان بهزیستی تحت عنوان "شهر ایمن و بدون مانع" چند درصد تحقق پیدا کرده است؟

شهرداری تنها متولی مناسب سازی نیست!

علی همت محمود نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با اشاره به اینکه با گذشت هفت سال از تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تاکنون حتی یک مورد گزارش مناسب سازی از سوی سازمان بهزیستی کشور به دولت ارائه نشده است، تمامی دستگاه‌ها در امر مناسب سازی معلولان مسئول هستند.

محمودنژاد با اشاره به اینکه برابر قانون، شهرداری‌ها نباید به ساختمان‌هایی که مناسب‌سازی ویژه معلولان در آنها صورت نگرفته، پایان کار بدهند، اضافه کرد: این در حالیست که از زمان تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تا کنون برای هزاران ساختمانی که برای معلولان مناسب‌سازی نشده است پایان کار صادر شده است.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها تنها متولی مناسب سازی در شهرها نیستند و همه دستگاه‌ها متناسب با وظایف و خدماتی که ارائه می‌دهند، باید نسبت به تسهیل دسترسی معلولان خود را مسئول بدانند.

معلولان حقی در جامعه ندارند!

زهرا یکی از معلولان تهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با اشاره به اینکه جمع زیادی از معلولان در کشور در حال حاضر خانه نشین هستند، گفت: متأسفانه معلولان نمی‌توانند از تمامی خدمات شهری که حق ‌آنها است، استفاده کنند.

وی تصریح کرد: معلولان در کشور فراموش شده‌اند و مسئولان تنها وعده می‌دهند به طوری که بعد از گذشت‌ سال‌ها هنوز یک فرد معلول نمی‌تواند بدون وابستگی به کسی در شهر تردد کند.

وعده‌های که یکی پس از دیگری عملی نمی‌شود

رضا از معلولان شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با انتقاد از عملکرد سازمان بهزیستی اظهار داشت: در هر همایش و مناسبتی مسئولان بهزیستی وعده‌های می‌دهند که بعداً فراموش می‌کنند.

وی اضافه کرد: یکی از وعده‌های بهزیستی این بود که معلولان در شهری ایمن تردد کنند و با گذشت یکسال از این شعار مسئولان بگویند کدام شهر، استان، شهرستان، خانه، سینما و پارک مناسب تردد معلولان شده است.

رضا با اشاره به اینکه سوخت، مستمری و کمبود وسایل توانبخشی هم بخشی از مشکلات معلولان است، گفت: بدون تعامل دستگاه‌ها و توجه دولت نمی‌توان شرایط را برای زندگی معلولان فراهم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آسایشگاه را به خانه ترجیح داد

سمیه که پسرش از معلولیت شدید رنج می‌برد با اشاره به اینکه فررندم را به خاطر مشکلات موجود به آسایشگاه بردم، گفت: متأسفانه شهر تهران شرایط پذیرش معلولان را ندارد و به همین خاطر و بر خلاف میل باطنی‌ام و به خاطر راحتی فرزندم، وی را به آسایشگاه بردم.

وی تصریح کرد: اکثر اماکن تهران طوری طراحی شده است که افراد معلول و حتی سالمندان نمی‌توانند در آنجا تردد کنند و همین امر مشکلات قشر سالمند و معلول را افزایش داده است.

زهرا ادامه داد: آرزو دارم روزی دوباره فرزندم را کنار خود بیاورم و همانند مادران دیگر با فرزندم در شهر تردد کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016