شنبه 8 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گرانی دارو مشکل مردم است و بس! فرارو

فرارو- بیشتر داروخانه‌ها آنچنان شلوغ‌اند که جای سوزن انداختن ندارند. مردم مبتلا به انواع و اقسام بیماری‌ها، نسخه به دست از این داروخانه به آن یکی می‌روند که شاید موفق به یافتن داروهای خود شوند. داروهایی که اگر هم پیدا شود به قیمت آزاد و حتی گران‌تر از روی جلد به فروش می‌رسد. این گونه است که مصرف دارو روز به روز زیادتر می‌شود و قیمت آن هم سر به فلک می‌کشد.

به گزارش سرویس اجتماعی فرارو- همایش علمی داروسازان کشور، امروز در بیمارستان میلاد تهران برگزار شد. در این همایش رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرد که وزارت بهداشت و درمان پاسخگوی فشار قیمت‌ها بر مردم نیست.

این وزارت‌خانه به نوعی خود را در برابر افزایش قیمت‌ها دست بسته نشان داده است که راه به جایی ندارد، در حالی که رييس اتحاديه واردکننگان دارو چند روز پیش اعلام کرد که تغییر قیمت دارو تحت کنترل و نظارت وزارت بهداشت تعيين و ابلاغ می‌شود.

با نوسان شدید بازار ارز، خبرهایی پراکنده از افزایش روزانه قیمت دارو به گوش می‌رسید. اما مرضیه وحید دستگردی برای پایان بخشیدن به این اخبار، طی خبری رسمی هرگونه شایعه افزایش قیمت دارو را رد کرد و به مردم اطمینان داد که قیمت دارو با نوسانات قیمت ارز افزایش نمی‌یابد.

خانم وزیر همچنین گفت که كمیسیون قیمت گذاری دارو، در ابتدای امسال برای خدمات سلامتی و قیمت دارو، 7 درصد افزایش تعیین کرده است که به غیر از این 7 درصد هیچ افزایش دیگری صورت نگرفته و نمی‌گیرد.

سید شهاب‌الدین صدر نیز امروز خبر از افزایش 16 برابر قیمت دارو طی چند سال گذشته داد و گفت: «قیمت یک عدد دارو به طور میانگین در سال 76 حدود 90 ریال بوده است که این رقم به 800 ربال در سال 87 رسید و 9 برابر شد. همچنین سرانه ریالی مصرف دارو در سال 76 حدود 2300 تومان بود که در سال 87 این رقم به 36 هزار و 400 تومان رسید و 16 برابر شد.»

صدر تأکید کرد که تحمیل این هزینه‌ها به مردم محل تامل است. چرا که مردم به خصوص بیماران خاص هزینه زیادی برای دارو می‌پردازند که برای آنها قابل تحمل نیست. در حالی که بیمه‌ها باید با پوشش مناسب، شرایط تهیه داروی ارزان قیمت را برای مردم فراهم کنند.

وی همچنین با توجه به آماری که مربوط به سال‌های 76 تا 87 است خبر داد که در فاصله زمانی این سال‌ها مصرف داروهای تولید داخل 2 برابر و داروهای وارداتی 3 برابر شده است که این امری قابل تفکر است. به این دلیل که بر اساس آمار سهم واردات دارو در کشور افزایش یافته است.

به عقیده رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در واردات دارو سود هنگفتی وجود دارد که يکسری افراد سودجو را به سمت این واردات سوق می‌دهد.

سکوت معنادار دولت

مرضیه وحید دستگردی پیش از این هشدار داده بود که تورم در بخش سلامت بیش از سایر بخش‌های جامعه است و باید هرچه زودتر مابه‌التفاوت آن جبران گردد تا کیفیت از این بیشتر پایین نیاید و قیمت از این بیشتر بالا نرود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اما دولت با وجود آنکه از اوضاع رو به وخامت بخش درمان آگاه است، تا کنون خبری مبنی بر پرداخت یارانه‌های این وزارت خانه نداده است. از این رو برخی از نمایندگان مجلس به این گمان افتاده‌اند که دولت برای جان مردم و کمرهای خم شده‌شان زیر بار قیمت دارو و درمان، اهمیتی قائل نیست و نمی‌خواهد با صرف هزینه در این زمینه، پول‌های خود را دور بریزد.

این گونه است که از یک سو دست سودجویان برای دخالت در واردات دارو باز مانده و غیر از تکذیب و انکار تلاش دیگری دراین زمینه صورت نمی‌گیرد و از سوی دیگر دولت برای بهبود شرایط درمانی، کنترل هزینه‌ها و ارتقای خدمات درمانی و تأمین اجتماعی قدمی بر نمی‌دارد. مردم هم چاره‌ای ندارند جز آنکه بیماری و درد خود را فراموش کنند و به فکر تأمین هزینه‌های دارو و درمانشان باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016