دوشنبه 4 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
21 خرداد» افزایش 10 درصدی عوارض خروج از کشور، مهر
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زمان صدور گذرنامه الکترونيک کاهش پيدا می کند


خبر آنلاين ـ گردشگری - صدور گذر نامه های الکترونيک از اواخر سال ۸۸ آغاز شده است ،بر طبق دستور ايکائوهمه گذرنامه ها بايد الکترونيک شوند.در ايران نيز روند صدور اين گذرنامه سرعت گرفته است .


هادی معيری نژاد: پيش از اين تاخير در صدور اين گذرنامه ها که به دليل لحاظ کردن ملاحظات امنيتی بود ،موجب نارضايتی درخواست کنندگان گذرنامه شده بود اما گويا قرار است اين روند تسريع شود .

به گفته سردار محمود صادقی، رئيس پليس گذرنامه و مهاجرت زمان صدور گذرنامه‌های الکترونيکی به ۸ تا ۱۰ روز کاهش پيدا کرده است. در گذشته صدور گذرنامه های الکترونيکی با توجه به تهيه چيپ و وارد کردن اطلاعات زمانبر بوده و پس از ۱۵ روز تا يک ماه صادر می شد. اين درحالی است که با تلاش فراوان اين زمان هم اکنون به هشت تا ۱۰ روز کاهش يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او به مهر گفت: در گذرنامه های جديد امکان جعل صفر است و تاکنون مورد جعلی نيز گزارش نشده است. برخی از سفارتخانه ها ويزا و اجازه سفر به گذرنامه هايی که ۶ يا ۹ ماه از اعتبار آنها مانده باشد نمی دهند به همين دليل بهتر است افرادی که قصد سفر به اين کشورها را دارند برای جلوگيری از بروز مشکل گذرنامه خود را تعويض کنند تا دچار مشکل نشوند.

سرهنگ صادقی پيش از اين درباره گذرنامه های الکترونيکی گفته بود: گذرنامه‌ها بيومتريک خواهند شد و اثر انگشت افراد نيز به اطلاعات چيپ گذرنامه افزوده خواهد شد. گذرنامه‌های‌ الکترونيک برای يک نفر صادر شده و ذکر نام ديگری در آن امکانپذير نيست و برخلاف گذرنامه‌های معمولی نمی‌توان فرد همراهی را در گذرنامه الکترونيک ثبت کرد.

رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا تأکيد کرد: گذرنامه‌های غيرالکترونيک تا پايان زمان اعتبار، قابل استفاده هستند و استفاده از اين گذرنامه‌ها بلامانع است بنابراين نيازی به تعويض آنها تا پايان اعتبارشان نيست.

امکان جعل وجود ندارد

پيش از اين عنوان شده بود در آينده نزديک مرکز گذرنامه ايران با اتصال به بانک های اطلاعاتی سازمان نظام وظيفه و ثبت احوال امکان جعل مدارک را به حداقل رسانده و موجب تسهيل ارائه خدمات به مردم می شود. در حال حاضر پليس گذرنامه کشور به دنبال راهکاری است تا بتواند سرعت صدور گذرنامه را افزايش دهد و ميزان مدارک اخذ کرده از متقاضيان را به حداقل برساند.

به گفته کارشناسان نيروی انتظامی، اگرچه تاکنون امکان کلاه برداری يا جعل اسناد برای صدور گذرنامه های سنتی در ايران وجود داشته الکترونيکی شدن اين گذرنامه ها باعث می شود امکان هر گونه کلاه برداری در اين زمينه به صورت کامل از بين برود. از اين پس برای صدور گذرنامه در کشور به بانک اطلاعاتی سازمان نظام وظيفه مراجعه شده و کليه ورود و خروج های افراد از کشور به صورت الکترونيکی در بانک های اطلاعاتی موجود ثبت می شود.

به گفته سرهنگ صادقی گذرنامه های الکترونيکی ايرانی دارای ضريب امنيتی بسيار بالايی هستند و اطلاعات افراد روی تراشه اين گذرنامه تحت هيچ شرايط در معرض خطر هکرها و افراد سودجو قرار نمی گيرد. هنگامی که مسافران از گيت های امنيتی موجود عبور می کنند، اطلاعات ذخيره شده روی گذرنامه آن ها دريافت و در نمايشگرها قابل مشاهده خواهد بود. مدت اعتبار گذرنامه های الکترونيکی ايرانی ۵ سال است

فايده داشتن گذرنامه الکترونيک چيست؟
سالانه بيش از ۳۵ ميليون نفر از کشورکانادا بازديد می کنند که دولت کانادا برای افزايش اين تعداد، طرح ويزای الکترونيک را اجرا ميکند . سيستم ويزای الکترونيکی کانادا با بهره گيری از فناوری سيستم های SITA و CPS راه اندازی شده است که به تمامی مسافران امکان می دهد زمان خريد بليت ويزای خود را دريافت کنند.

درحال حاضر مسافرانی که به کانادا سفر می کنند بايد پيش از عزيمت و يا در زمان ورود ويزا دريافت کنند که اين فرآيند وقت گير برای مسافران و مسؤولان امور مهاجرتی دردسرهای فراوانی به دنبال دارد و تردد مسافران را در فرودگاه ها کند می کند. کارشناسان ادعا می کنند که سيستم گذرنامه الکترونيکی اين مشکل را برطرف خواهد کرد، زيرا مسافران می توانند ويزای خود را از طريق اينترنت و يا در زمان خريداری بليت در آژانس های مسافرتی دريافت کنند. در اين سيستم، زمانی که مسافری تقاضای صدور ويزای الکترونيکی می کند، اطلاعات شخصی وی نظير نام و شماره گذرنامه ظرف مدت زمانی بسيار کوتاه وارد سيستم می شود که بعد از آن به کمک سيستم SITA منتقل می شود. پس از ايجاد تغييرات لازم توسط سيستم DITS اين اطلاعات بررسی شده و با اطلاعات پايه موجود در وزارتخانه مطابقت داده می شود. در صورتی که محدوديت يا مشکلی برای صدور ويزای متقاضی وجود نداشته باشد، اين سيستم به صورت خودکار ويزا را صادر می کند.

به طور کلی گذرنامه الکترونيکی گذرنامه ای با فناوری پيشرفته و قابل خوانده شدن توسط ماشين و شامل يک مدار يکپارچه است که می تواند مطابق با شرايط وضع شده در سازمان بين المللی «هواپيمايی کشورهای ملل متحد» اطلاعات بيومتريک و بيوگرافيک شما را در خود ذخيره کند. گذرنامه الکترونيکی کانادا حاوی يک تصوير ديجيتالی از صورت دارنده گذرنامه روی مدار يکپارچه است که با استفاده از فناوری شناسايی چهره با چهره دارنده گذرنامه مقايسه می شود و بازدارنده بسيار خوبی برای جعل گذرنامه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016