دوشنبه 4 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست خبری بيست و پنجمين نمايشگاه کتاب: نشر چشمه با ممانعت از حضور؛ تنبيه می‌شود!

خبرگزاری کار ايران (ايلنا) ـ در اين نشست؛ ضمن اعلام آمار و ارقام‌های مربوط به نمايشگاه بيست و پنجم؛ بهمن دری در مورد چگونگی برخورد با ناشران متخلف در نمايشگاه توضيح داد. وی همچنين اعلام کرد که گران شدن کاغذ در سال گذشته، آمار نشر را پايين نياورده.


ايلنا: نشست خبری بيست و پنجمين نمايشگاه کتاب تهران؛ صبح امروز(۴ ارديبهشت) برگزار شد و بهمن دری؛ معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، ضمن تشريح برنامه‌ريزی‌های صورت گرفته به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ايلنا؛ در ابتدای اين مراسم، پوستر بيست و پنجمين نمايشگاه کتاب تهران رونمايی شد و در ادامه بهمن دری به ارائه‌ی توضيحاتش درمورد نمايشگاه کتاب پرداخت.

وی ضمن اشاره به ۳ مراسمی که در نمايشگاه کتاب برگزار می‌شود، گفت: نمايشگاه روز ۱۲ ارديبهشت با حضور رييس جمهور افتتاح می‌شود و روز ۲۳ ارديبهشت اختتاميه‌ی نمايشگاه را خواهيم داشت. همچنين جشن ربع قرن جهاد فرهنگی را، شب ميلاد حضرت زهرا برگزار می‌کنيم.

دری درمورد بخش‌های مختلف نمايشگاه گفت: اين نمايشگاه بخش‌های متنوعی دارد که عبارت‌اند از؛ بخش ناشران داخلی، ناشران بين‌المللی، بيداری اسلامی و بخش جنبی که در آن نشست‌های متعددی برگزار می‌شود و مردم می‌تواند با برگزيدگان جوايز ادبی پروين، جلال، کتاب سال، گام اول ديدار کنند.

وی ادامه داد: متراژ فضای نمايشگاه بيست و پنجم، ۱۲۵ هزار متر مربع است که ۵۰ هزار متر مربع از آن مسقف و الباقی در فضای باز و با احداث سازه‌های مناسب تعبيه شده.

وی گفت: البته برای پاسخگويی به تقاضای تمام ناشران ما به ۲۰۰ هزار متر مربع فضا احتياج داشتيم ولی باتوجه به محدوديت‌های موجود غرفه‌های ناشران را کوچکتر کرده‌ايم تا به تمام ناشران مطابق با ضوابط غرفه تعلق بگيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دری در مورد مراحل آماده سازی نمايشگاه کتاب تهران اظهار داشت: ما کارهای ابتدايی را از خردادماه يعنی ۱۲ماه قبل آغاز کرديم و در آستانه برپايه نمايشگاه نيز فعاليت‌های اجرايی شروع شده است. همچنين بخش ديگری از فعاليت ما به بعداز نمايشگاه معطوف ‌می‌شود که عبارت از بررسی مطالبات ناشران، آناليز فروش و بررسی آمارهای مختلف.

وی ادامه داد: يکی از مهمترين اقدامات ما پيش از نمايشگاه پخش تسهيلات با اعطای يارانه‌های خريد کتاب است که امسال مبلغ ۳ ميليارد تومان به ۲۵ هزار دانشجو‌، دو ميليارد تومان برای تجهيز کتابخانه‌های دانشگاه ها، دو ميليارد تومان به افرادی که دانشگاه ها معرفی کرده اند، دو ميليارد تومان به طلاب و يک ميليارد تومان نيز به اداره‌های فرهنگ وارشاد در استان‌های مختلف تحويل شده تا مطابق با تفاهم نامه‌های خود اين مبالغ را اختصاص دهد.

دری درمورد پخش ويژه نمايشگاه کتاب گفت: نمايشگاه برای فروش کتاب‌های تازه است اما اين سوال همواره مطرح بوده که چرا جنبه نمايشگاهی نمايشگاه حفظ نمی شود و بيشتر به جنبه فروشگاهی آن توجه ‌می‌شود. ما معتقديم بخش فروش در اين نمايشگاه اتفاقا خيلی هم خوب است زيرا اگر نمايشگاه فروش کتاب نداشته باشد اين استقبال کثير از آن صورت نمی گرفت.

دری اضافه کرد: به هر حال در راستای تقويت جنبه‌های نمايشگاهی اين اتفاق فرهنگی سالن ويژه‌ای را برای نمايش کتاب‌های چاپ اولی در سال ۹۰ درنظر گرفتيم که از هر عنوان يک نسخه از آن ها در اين سالن به نمايش گذاشته ‌می‌شود‌.

وی ضمن بيان اين مطلب که اين سالن ويژه به نوعی کارنامه نشر ۹۰ به شمار ‌می‌آيد گفت: همچنين در اين بخش دايره المعارف و دانشنامه‌‌هايی که بعداز انقلاب اسلامی منتشر شده‌اند و تعدادشان به ۲۱۰ عنوان ‌می‌رسد به نمايش گذاشته ‌می‌شود‌. دانشنامه و دايره المعارف پزشکی نيز که با حمايت مامراحلش طی شده اگر ظرف مدت باقيمانده منتشر شود در اين بخش رونمايی ‌می‌شود.

وی با اشاره به بخش ربع قرن جهاد فرهنگی و جشن به اين مناسبت در نمايشگاه کتاب برگزار ‌می‌شود؛ توضيح داد: ما در اين بخش تقدير از روسای نمايشگاه‌های کتاب در سال‌های مختلف را خواهيم داشت که يک جشن عمومی است و همه ‌می‌توانند در اين جشن شرکت کنند همچنين برنامه‌های ديگر نيز در نظر گرفته شده که جزييات آنها متعاقبا اعلام خواهد شد.

معاون امور فرهنگی در تشريح بخش داخلی نمايشگاه کتاب گفت: اين بخش توسط ۴ تشکل اداره ‌می‌شود که عبارتند از ناشران عمومی‌: اتحاديه ناشران ايران‌، ناشران دانشگاهی: انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، ناشران آموزشی: انجمن فرهنگی ناشران آموزشی، ناشران کودک و نوجوان: انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان.

وی ضمن بيان اين مطلب که به اجرا گذاشتن برنامه‌های بخش داخلی به اتحاديه ها و بخش‌های مربوطه محول شده گفت: ما سعی کرده‌ايم عدالت نسبی را درقبال ناشران داخلی حفظ کنيم اگر چه با تقاضاهای بسيار روبرو بوديم اما فضا و امکانات لازم برای پاسخ به ناشران متقاضی دراختيار نيست.

دری ادامه داد: در نمايشگاه کتاب بيست و پنجم‌، ۱۳۹۶ ناشر در بخش عمومی‌، ۶۱۰ ناشر دانشگاهی‌، ۱۴۶ ناشر آموزشی و ۲۹۹ ناشر ويژه کودک و نوجوان حضور خواهند داشت که البته در اين بخش ۳۲ ناشر مطابق با ضوابط ما نمی بايست در نمايشگاه شرکت داده ‌می‌شدند اما با تدابير صورت گرفته سالنی را در جنب سالن‌های ناشران کودک و نوجوان تعبيه کرديم تا تمام ناشرهای کودک و نوجوان در نمايشگاه بيست و پنجم حضور داشته باشند.

وی ضمن بيان اين مطلب که در مجموع ۲۴۵۱ ناشر در بخش داخلی به نمايشگاه حضور دارند گفت: در اين نمايشگاه ۲۰۷ هزار و ۱۷۰ عنوان کتاب طبق آمارها حضور خواهند داشت که البته روز به روز به آمار انتشار کتاب‌های ناشران اضافه ‌می‌شود.

دری افزود: ۱۰۰ هزار عنوان کتاب از کتاب‌های مورد نظر چاپ اولی هستند و همچنين ۵۰۰ ناشر حاضر در بخش داخلی از ناشران شهرستانی ما هستند البته ناشرهايی از شهرستانها بودند که عليرغم تقاضای دريافت غرفه به دليل اين که در سال گذشته کتابی منتشر نکردند غرفه‌ای به آنها تحويل داده نشد.

وی اضافه کرد: عليرغم پيش بينی‌های صورت گرفته قيمت کاغذ و نوسان قيمت ارز در سال گذشته نه تنها ضربه‌ای به ميزان کتاب‌های منتشر شده وارد نکرده بلکه عناوين کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۰ با افزايش نيز روبرو بوده و به ۶۹ هزار عنوان کتاب رسيده است.

معاون امور فرهنگی ارشاد درباره بخش بين‌الملل نيز توضيح داد: بر خلاف سنگ اندازی‌های برخی از کشورهای خارجی بسياری از ناشرانی که حتی در دوره‌های قبل به تهران نمی آمدند در نمايشگاه بيست و پنجم حضور خواهند داشت که تعدادشان به ۱۶۰۰ ناشر رسيده است‌.

وی اضافه کرد: ما اصولا با دخالت مسايل سياسی در حوزه فرهنگی مخالفيم اما برخی از کشورهای غربی چنين رويکردی را اعمال کردند و اين نشانه خوی استکباری آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: در بخش بين‌الملل ۲۶۶۰۰ عنوان کتاب در بخش ارزی‌، ۸۵هزار عنوان کتاب در بخش ريالی، ۱۰ هزار عنوان کتاب در سالن کشورها و ۱۵ هزار عنوان کتاب و نسخه الکترونيکی در بخش بازار جهانی به نمايش گذاشته ‌می‌شود که در مجموع تعدادشان به ۱۳۶ هزار و ۶۰۰ عنوان کتاب رسيده است.

وی ادامه داد: در مجموعه ۷۷ کشور قرار است در نمايشگاه کتاب شرکت کند که برخی از آنها به صورت دولتی و برخی ديگر نيز به صورت مستقيم ناشرانی را در نمايشگاه کتاب تهران خواهند داشت.همچنين غرفه‌های به سازمان ملل‌، کميسيون حقوق اسلامی‌، کشورهای عضو اکو، اتحاديه ناشران و‌... اختصاص يافته و برخی از کشورها نيز از قبيل برزيل‌،‌ آفريقای جنوبی، تاتارستان و مصر برای اولين بار در نمايشگاه تهران حاضر ‌می‌شوند.

در بخش دوم از اين نشست بهمن دری به پاسخگويی به سوالات خبرنگاران پرداخت.

وی درمورد وضعيت ناشران تعليقی در نمايشگاه کتاب گفت: تعداد ناشرهای تعليقی بيشتر از سه ناشر( ثالث‌، چشمه و آفرينش) بوده که اتفاقا آن ناشرانی که چندان سروصدايی در مورد تعليق شدنشان نشد مشکل شان حل شده و در نمايشگاه حضور خواهند داشت.

دری ادامه داد:‌ از هر سه ناشر نامبرده نيز ثالث و پيدايش اجازه حضور در نمايشگاه را دارند اما از آنجايی که مطابق با آيين نامه‌های مصوب در کتاب قوانين وزارتخانه تخلفات نشر چشمه بيشتر بوده‌، حکم کميته نظارت بر تخلفات ناشران‌، حکمی متفاوت برای اين ناشر بوده و به همين دليل تصميم گرفته شده تا جهت جلوگيری از تکرار تخلفات از حضور نشر چشمه ممانعت شود.

وی در مورد بيمه نويسندگان نيز توضيح داد: مسووليت بيمه کردن نويسندگان به صندوق حمايت از هنرمندان‌، نويسندگان و روزنامه نگاران سپرده شده. چنانکه نويسندگان متقاضی ‌می‌توانند تقاضايشان را به خانه کتاب ارائه دهند تا درنهايت دستورات لازم به صندوق اعمال شود و بيمه صورت گيرد.

دری اضافه کرد: بيمه تکميلی نيز از وظايف همين صندوق است و تنها در صورت بيمه شدن موثر خواهد بود از طرفی نويسنده‌‌هايی که حداقل دو کتاب منتشر کرده‌اند امکان بيمه شدن دارند و آنهايی که توسط محل کار خود بيمه هستند شامل اين بيمه نمی شوند.

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی در مورد محل برگزاری نمايشگاه گفت:‌ باغ کتاب فضای خوبی است همين امروز نيز امکانات و المان‌های لازم را برای برگزاری نمايشگاه کتاب ندارد چه برسد به سال‌های آينده از طرفی ما نمی توانيم در محلی که هنوز هيچ نمايشگاهی در آن برگزار نشده نمايشگاه را داير کنيم زيرا اين کار برای ما يک ريسک بزرگ است.

معاون فرهنگی اضافه کرد: نبايد فراموش کنيم که باغ کتاب تنها ۳۶ هزار متر مربع فضا دارد و اين بسيار کمتر از نيازی است که نمايشگاه کتاب به آن دارد لذا به نظر ما باغ کتاب تنها برای نمايشگاه‌های تخصصی مناسب است.

وی در پاسخ به خبرنگار ايلنا، در مورد اقدامات صورت گرفته برای ايجاد مراوده بين ناشران ايرانی و خارجی در نمايشگاه بيست و پنجم گفت: بازار جهانی نمايشگاه پاسخگوی اين نياز خواهد بود زيرا در بخش بين‌الملل امکان مراوده و تعامل بين ناشران ايرانی و خارجی وجود دارد و اتفاقا بسياری از ناشران خارجی دلشان ‌می‌خواهد در بازار پررونق کتاب ايران سهمی داشته باشد.

بهمن دری در مورد تخلفات احتمالی ناشران نيز توضيح داد: ناظران حاضر در نمايشگاه به تخلفات ناشران نظارت دارند اما اين طور نيست سطح يک تخلف منجر به تعطيل شدن يک غرفه ‌می‌شود زيرا اين حکم بعد از تذکر شفاهی‌، تذکر کتبی و در صورت تکرار تخلفات رخ خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016