دوشنبه 18 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
24 آبان» جلال ذوالفنون چهار آلبوم موسيقی منتشر می‌کند، ايسنا
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بزرگداشت جلال ذوالفنون در برج ميلاد، حسام‌الدين سراج: جلال ذوالفنون هيچگاه نمی‌ميرد


نکوداشت زنده‌ياد جلال ذوالفنون همزمان با چهلمين روز درگذشت اين هنرمند، در برنامه با عنوان «آتش در نيستان» به همت خانواده و اعضای مکتب «ذوالفنون» در برج ميلاد برپا شد.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم که شامگاه گذشته ـ ۱۸ ارديبهشت ماه ـ در سالن همايش‌های برج ميلاد برگزار شده بود،‌ گلنوش ذوالفنون ـ‌ دختر زنده ياد ذوالفنون ـ با قدردانی از شرکت کنندگان در اين مراسم گفت: اگر ما اين جا هستيم، خيلی‌ها همچون مديران مجموعه برج ميلاد حمايت کردند تا چنين برنامه‌ای را برگزار کنيم، لذا به نمايندگی از خانواده‌، از تک تک شما برای حضور در اين مراسم قدردانی می‌کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او سپس نامه‌ای را که برای چهلمين روزدرگذشت پدرش نوشته بود، برای حاضران قرائت کرد.

در بخشی از اين نامه آمده است: «بابا جلال اين چهل روز بدون تو برايم چهل سال گذشت، اما نوای سازت در تمام اين روزها مرحم دل غم ديده‌ام بود. هرچند که دلم می‌خواهد، عشق خالصت را بار ديگر تجربه کنم اما می‌دانم که صدای ساز تو جاودانه است و تو خود جاودانه شدی و به ستاره بداهه نوازی بدل گشتی.»

جلال ذوالفنون در پايان خطاب به حاضران گفت: پذيرش فقدان و هجران پدر نياز به زمان دارد و از صميم قلب برای تمام انسان‌ها و تک تک شما طلب صلح و شادی می‌کنم.

در ادامه اين مراسم کليپی از زندگی ذوالفنون به همراه قطعاتی از ساخته‌های جاودانه او پخش شد و سپس سهيل ذوالفنون و مسعود حبيبی به دونوازی دف و سه تار پرداختند.

در بخش ديگری از اين مراسم نيز گلنوش ،‌گلپر و سهيل ذوالفنون، لوح تقديری را برای قدردانی از زحمات مادرشان ـ مشروطه زنگنه- به او تقديم کردند.

اجرای شاگردان و اعضای مکتب «ذوالفنون» نيز بخش ديگری از اين برنامه بود که قبل از آن بيانيه‌ زنده‌ياد جلال ذوالفنون درباره اهداف اين مکتب برای حاضران خوانده شد.

سپس مهرداد ترابی يکی اعضای اين مکتب به نمايندگی از اين گروه گفت: ذوالفنون برای همه ما زنده است به ويژه برای اين گروه که همچون پدر استاد برادر و دوستی بود.

او تصريح کرد: از دست رفتن ذوالفنون را باور نمی‌کنيم و معتقديم که او اسوه هنر ،‌تواضع باقی خواهد ماند و قطعا اگر کسانی روزگاری به عنوان شاگرد در مقابل او ظاهر شده‌ بودند و امروز در اين مجلس حضور پيدا می‌کردند، اين سالن حتما به همين اندازه شلوغ می‌شد.

اين نوازنده سه تار ادامه داد: ما طی سال‌ها در خدمت ايشان بوديم و در شکل گيری کارهای نوشتاری و صوتی با او همکاری داشتيم، البته چند نفری از ما همچون رضا قاسمی امروز جايشان در اين اجرا خالی است، اما اميدوارم بتوانيم نمونه خوبی از جمعی باشيم که ايشان در زمان حيات پرواندند.

ترابی در ادامه سخنانش به مجموعه «گل صدبرگ» اشاره کرد و افزود: سال ۶۴ اثری در عرصه موسيقی ظاهر شد که سرفصلی برای موسيقی و تحقق ساز سه تار بود و با انتشار اين مجموعه شاگردان اين ساز افزايش يافتند و بسياری از نوازندگان نيز به سمت سه تار گام برداشتند که بعدها در ساير فعاليت‌های استاد ذوالفنون نيز ادامه يافت. لذا اعضای مکتب دوست داشتند تا با اجرای دوباره بخش‌هايی از اين آلبوم يادی از آن اثر و زنده ياد ذوالفنون کنيم و بخشی از آن خاطرات را برای شنوندگان زنده نگه داريم.

به گفته او آلبوم و قطعات «گل صدبرگ» به عنوان يک اثر ماندگار و جريان ساز در موسيقی ايران باقی خواهد ماند.

در بخش ديگری از اين مراسم يکی از نمايندگان گروه نيکوکاری شهرک غرب با ذکر خاطراتی از همکاری‌های اين موسسه با زنده‌ياد ذوالفنون گفت: از حدود ۱۰ سال قبل با ايشان آشنا شديم و در تمام اين سال‌ها زنده‌ياد ذوالفنون با همراهی کريم زمانی به محافل خيريه ما می‌آمد و در همکاری با موسساتی چون محک، کهريزک و... ثابت قدم بوده و تلاش‌های زيادی در اين عرصه می‌کرد.

او سپس يکی از اشعار خود را به ياد ذوالفنون خواند و افزود: در اين جلسات خانم الهی قمشه‌ای نيز حضور داشتند و همراه با سه تارنوازی استاد اشعاری را برای اعضای اين موسسه می‌خواندند و باعث شادی دل اين دوستان می‌شدند.

به گزارش ايسنا، اجرای حسام الدين سراج با همراهی گروهی از نوازندگان همچون مسعود حبيبی و سهيل ذوالفنون از ديگر بخش‌های اين برنامه بود.

سراج پيش از شروع اين اجرا خطاب به حاضران گفت: جلال ذوالفنون هيچگاه نمی‌ميرد و همواره در دل‌های ما زنده است و ما هميشه به ياد ايشان بوده و هستيم به خصوص در اين ايام که فرزندشان نيز در کنار ما حضور دارند و گروه را همکاری می‌کنند.

او برنامه‌ی اين گروه در مراسم نکوداشت ذوالفنون را اجرايی بداهه تلقی کرد و افزود: ما تنها دو جلسه تمرين داشتيم اما اين اجرا را به زنده ياد ذوالفنون تقديم می‌کنيم.

حسام‌الدين سراج، دو تصنيف و يک قطعه آوازيی در اين برنامه اجرا کرد.

مهديه الهی قمشه‌ای نيز در بخش ديگری از مراسم بزرگداشت جلال ذوافنون، با مرور خاطرات خود و خانواده‌اش با زنده ياد ذوالفنون گفت: ما امشب گردهم آمده‌ايم تا ياد استادی را گرامی بداريم که همواره باعث خوشی ما شده است و تاثيرات بسزايی در تک تک ما داشته است.

او در همين رابطه يادآور شد: از حدود ۱۷ ،‌۱۸ سال پيش با خانواده ايشان همسايه بوديم و به خوبی به ياد دارم که در ايام جنگ و بمب‌باران که دلمان می‌گرفت، چطور دور هم جمع می‌شديم و گوش به ساز او می‌داديم.

الهی قمشه‌ای همچنين از همسر زنده ياد ذوالفنون ياد کرد و افزود: ايشان در تمام اين سال‌ها به عنوان پشتوانه بسيار محکمی برای ذوالفنون حضور داشت و ايمان دارم که امشب استاد ذوالفنون با آن چهره مهربان بر ما لبخند می‌زند و شاد است.

او در بخش پايانی سخنانش گفت: اولين شبی که ايشان به خانه ما آمدند و به نواختن ساز پرداختند، من را بسيار تحت تاثير قرار داد به طوری که براساس آن فضا و تحت تاثير پنجه ايشان، شعری گفتم که امشب برايتان می‌خوانم.

اجرای دولتمند خلف و پسرش بخش ديگری از اين مراسم بود.

دولتمند خلف پيش از اجرای گروه با لهجه تاجيکی خود در گذشت زنده ياد ذوالفنون را به نمايندگی از جامعه هنری تاجيکستان به خانواده اين هنرمند و جامعه هنری ايران تسليت گفت و سه قطعه را برای حاضران اجرا کرد.

در ادامه نيز فرزاد هوشيار پارسيان –مديرعامل شرکت برج ميلاد- لوح تقدير دکتر قاليباف را به خانواده ذوالفنون اهداء کرد.

سهيل محمودی نيز در بخش پايانی اين مراسم به بررسی جايگاه و تاثير گذاری پنج ذوالفنون در سه تار نوازی ايران پرداخت و آن را با تاثير مولانا بر اوزان شعری مقايسه کرد.

پايان بخش اين مراسم اجرای بامداد فلاحی و گروهش بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016