سه شنبه 19 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"از دانش تا فرزانگی" و سه کتاب ديگر خسرو ناقد در نمايشگاه کتاب

کتاب > نمايشگاه - همشهری‌آنلاين: خسرو ناقد، فرهنگ‌نويس، مترجم مقيم آلمان از عرضه همزمان چهار کتاب در نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران خبر داد.

خسرو ناقد که هم اکنون سرگرم تدوين فرهنگ متوسط دو زبانه فارسی آلمانی و آلمانی فارسی به سفارش انتشارات معتبر لانگن‌شايت است، در گفت وگويی با همشهری‌آنلاين از انتشار و عرضه کتاب‌هايش در نمايشگاه کتاب تهران خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




«از دانش تا فرزانگی؛ گفتارها و گفتگوهايی پيرامون فلسفه و ادبيات» است که انتشارات ققنوس آن را در ۲۱۵ صفحه و با قيمت ۵۲۰۰ تومان در اوايل سال جاری منتشر کرده و در نمايشگاه کتاب عرضه خواهد شد. اين کتاب دربرگيرنده‌ی گزيده‌ای از گفتارها و گفت‌وگوهای اين نويسنده است در زمينه مسائل فلسفی و ادبی. نخستين گفتار کتاب، مقاله‌ای است با عنوان «از دانش تا فرزانگی» که نويسنده در آن، تأملات خود درباره‌ی جهان، انسان و آفريدگار را با مخاطبانش در ميان گذاشته است. او در اين گفتار به مقوله‌هايی چون نسبت انسان با دين، معنای زندگی، انديشيدن انتقادی، خوش‌بينی و بدبينی، اميد و نااميدی، افسردگی و فراموشی می‌پردازد.

«نقش و جايگاه روشنفکران» و «سازگاری ناسازوار سنت و تجدد» دو گفتار اصلی اين کتاب است. ناقد بحث درباره‌ی «روشنفکری» را با مبحثی درباره‌ی «پايان روشنفکری؟» آغاز می‌کند و سپس با طرح «مفهوم روشنفکری» و اشاره به تاريخچه‌ی اصطلاح روشنفکر، به انديشه‌های دو نفر از انديشمندان آلمانی، يعنی يورگن هابرماس و هاينريش هاينه می‌پردازد تا از اين رهگذر، نقش و جايگاه روشنفکران را در جوامع دمکراتيک پيگيری کند.

دو گفت‌وگوی سيدابوالحسن مختاباد با ناقد درباره‌ی آثار و افکار دو فيلسوف معاصر اروپايی، کارل پوپر و لِشِک کولاکوفسکی، بخشی ديگر از اين کتاب را تشکيل می‌دهد. «ادبيات؛ مدرن، متعهد يا معاصر» عنوان گفت‌وگوی ديگری است درباره‌ی ادبيات معاصر آلمان و نگاه فلسفه‌محور نويسندگان آلمانی‌زبان. پايان‌بخش کتاب نيز گفتاری است با عنوان «غوغای فوتبال، غربت فلسفه» که نويسنده در آن نگاهی به اين دو جولانگاه تن و ذهن انسان دارد.

کتاب تازه‌ی ديگری که از ناقد در نمايشگاه کتاب تهران در دسترس خوانندگان قرار دارد، «سيب و سرباز؛ شعرهايی فراسوی وحشت» است که انتشارات مرواريد در «مجموعه‌ی شعر جهان» خود آن را منتشر کرده است.

ديگر اثر تأليفی خسرو ناقد که به تازگی به چاپ دوم رسيده و در نمايشگاه کتاب عرضه می‌شود، کتاب «در ستايش گفت‌وگو» است. چاپ تازه‌ی اين کتاب با بازبينی و اصلاحاتی، در ۲۹۶ صفحه، از سوی انتشارات جهان کتاب در نمايشگاه عرضه می‌شود. نويسنده در اين کتاب با مجموعه‌ای از گفتارهای گوناگون به ستايش از فرهنگ گفت‌وگو برخاسته است. کتاب دربرگيرنده يک پيشگفتار و ۱۹ گفتار است که در سه بخشِ فرهنگ، ادبيات و جامعه تنظيم شده است.

انتشارات جهان کتاب همچنين چاپ سوم کتاب «ناکجاآباد و خشونت» ترجمه‌ مشترک خسرو ناقد و رحمان افشاری را در بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد کرد. اين کتاب گزيده‌ای از گفتارها و گفت‌وگوهای کارل پوپر، فيلسوف نام‌آشنای اروپايی، است که مدتی در بازار کمياب بود. از جمله مباحث اين کتاب می‌توان به اين مقاله‌ها اشاره کرد: «جهان انديشگی کار پوپر»، «درباره‌ی به اصطلاح منابع شناخت»، «درباره‌ی دانايی و نادانی»، «بدون آزادی، نه به عدالت می‌رسيم و نه به امنيت» و «عقل‌گرايی انتقادی».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016