شنبه 3 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خستگی و خواب آلودگی از عوامل اصلی حوادث رانندگی در ایران است

تهران - معاون هماهنگ كننده پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینكه خستگی و خواب آلودگی از عوامل اصلی حوادث رانندگی در ایران است، گفت: مشكلات ایمنی جاده ای نیز در ایران باعث افزایش این حوادث و تلفات رانندگی می شود.

سرهنگ 'موسی امیری' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: خستگی راننده شرایط خطرناكی را هنگام رانندگی ایجاد می كند، خواب آلود بودن یكی از نمودهای خستگی به خصوص در ساعات پایانی شب است.

وی با بیان اینكه ساعات اولیه صبح و بعدازظهر زمان اوج تصادفاتی است كه بر اثر خستگی روی می دهد، گفت: همچنین سفرهای طولانی در جاده های یكنواخت مانند بزرگراه ها باعث خواب آلودگی رانندگان می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی، تصریح كرد تحقیقات نشان می دهد حالت سستی كه بعد از بیدار شدن به انسان دست می دهد، بسیار خطرناك است. خستگی و سستی بر توانایی های رانندگی تاثیر گذار است.

وی تاكید كرد سوانحی كه بر اثر خستگی راننده روی می دهد بسیار شدیدتر از سایر سوانح است، زیرا زمان عكس العمل راننده افزایش می یابد و نمی تواند به موقع واكنش نشان دهد و از وقوع حادثه جلوگیری كند.

معاون هماهنگ كننده پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینكه نشانه های خستگی عبارت از پلك های سنگین، خمیازه مكرر، تغییر مكرر لاین حركت، نوسان در سرعت، حركت بدون علت، تشخیص ندادن شرایط ترافیكی و دیدن اشیای غیرواقعی است، گفت: مطالعات دانشگاهی نشان می دهد 80 دقیقه رانندگی بدون استراحت ممكن است موجب به خطر افتادن رانندگان و سرنشینان خودروها شود.

وی با تاكید بر اینكه اگر رانندگان اتوبوس از روی یك برنامه منظم كار نكنند، زودتر دچار خستگی و استرس های روانی می شوند، گفت: بر اساس مطالعات كشور كانادا ، بی برنامگی وكار زیاد موجب كاهش 25 درصدی كارایی رانندگان می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی به تحقیقات بین المللی در باره خستگی رانندگان و آمار تصادفات مرتبط اشاره كرد و افزود: آمارها نشان می دهد كارایی رانندگانی كه 24 ساعت نخوابیده اند، مانند رانندگانی است كه میزان الكل خونشان یك دهم درصد در 100 میلی لیتر است و احتمال وقوع حادثه در این افراد هفت برابر می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی با بیان اینكه مطالعات اخیر كشور استرالیا نشان می دهد كه 18 درصد از سوانح فوتی به دلیل خستگی راننده اتفاق می افتد، خاطر نشان كرد بر اساس مطالعاتی كه توسط سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه تورنتو كانادا صورت گرفت، مشخص شد كه خستگی راننده موضوع جدی است به گونه ای كه موجب كشته شدن 400 شهروند كانادایی در سال می شود.

سرهنگ امیری به تلفات و مصدومین حوادث جاده ای در انگلستان به میزان 45 هزار نفر در سال نیز اشاره كرد و گفت: خستگی راننده دلیل وقوع 20 درصد از این حوادث در انگلیس است.

وی همچنین به مطالعه 370 سانحه وسایل نقلیه سنگین در نیوزلند اشاره كرد و گفت: خستگی راننده دلیل وقوع هفت درصد تصادفات است. در سال 2006 حداقل 40 كشته و یك هزار مجروح به دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده حاصل حوادث رانندگی در نیوزلند بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016