دوشنبه 19 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گواهينامه افغانی در ايران اعتبار ندارد

معاون فنی ــ مهندسی پليس راهور با تشريح جزئيات تغيير گواهينامه ها گفت: اتباع افغانی با کارت اقامت نمی توانند گواهينامه بگيرند و گواهينامه افغانی نيز در ايران اعتبار ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ رحيم رمضان آقايی در مورد جزئيات تجميع و تغيير گواهينامه‌ها اظهار داشت: در نيمه دوم سال جاری گواهينامه ها تجميع و به صورت متحدالشکل صادر می شود. سال ۸۴ با توجه به نياز های کشور گواهينامه ها در ۱۰ پايه طراحی و صادر شد که پس از مدتی مسئولان متوجه شدند اين مسئله باعث سرگردانی مردم شده است به همين دليل گواهينامه ها به پنج پايه کاهش يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: براساس قانون جديد گواهينامه های ويژه برای ماشين های مهندسی و عمرانی صادر می شود. همچنين گواهينامه پايه سوم برای وسايل نقليه ۳.۵ تن و با ظرفيت حداکثر ۹ نفر است. رانندگان گواهينامه پايه دوم نيز مجاز به رانندگی با خودروهای باری ۶ تن و ۲۶ نفر هستند. البته گواهينامه پايه يک مانند گذشته است و تغييری نمی کند.

به گفته معاون فنی - مهندسی راهور پليس در آزمونهای رانندگی سختگيری نمی کند و حداقل ها را درنظر می گيرد. هر فردی می تواند گواهينامه بگيرد اما مهارت در رانندگی نيز به تمرين نياز دارد. داشتن گواهينامه به معنای مهارت در رانندگی نيست.

آقايی با بيان اينکه هر راننده ای يک ماه قبل از پايان اعتبار گواهينامه اش می تواند برای تعويض اقدام کند تاکيد کرد: تمديد گواهينامه ها زمانبر نيست و در گواهينامه پايه دو و موتور سيکلت بروز هستيم. در صورت وجود امکانات و تکميل منابع تمديد گواهينامه دو هفته ای انجام می شود.

وی تصريح کرد: رانندگان برای هر سال تاخير در تمديد و تعويض گواهينامه پنج هزار تومان جريمه می شوند.

معاون فنی- مهندسی راهور در خصوص دريافت گواهينامه اتباع خارجی گفت: اتباع خارجی با مراجعه به معاونت اتباع بيگانه نيروی انتظامی و طی مراحل گواهينامه دريافت کنند. البته مهاجران افغان با کارت اقامت نمی توانند گواهينامه بگيرند و گواهينامه افغانی نيز در ايران معتبر نيست.

رمضان آقايی از پلمب دو آموزشگاه رانندگی در تهران خبر داد وافزود: دو آموزشگاه رانندگی در تهران که هنزآموزان آنها بيشترين تخلف را داشتند برای تنبيه مدتی پلمپ شدند. اجرای اين طرح در تهران ادامه دارد و برای اجرای سراسری در کشور بايد برنامه ريزی کرد.

وی با اشاره به فعاليت هفت آموزشگاه موتور سيکلت در کشور تاکيد کرد: هم اکنون هفت ميليون موتور سيکلت در کشور شماره گذاری شده اند. موتور سواران بايد ۱۰ ساعت آموزش تئوری و ۱۰ ساعت آموزش عملی ببينند به همين منظور آموزشگاههای ويژه برای اين کار راه اندازی شده است.

رئيس مرکز صدور گواهينامه در خاتمه با اشاره به اين که هفت ميليون موتورسيکلت در کشور نمره شده است اظهار کرد: از سال ۸۹ مقرر شد که موتورسيکلت‌سواران نيز گواهينامه دريافت کنند. ۱۰ ساعت آموزش تئوری و ۱۰ ساعت نيز آموزش عملی برای دريافت اين گواهينامه نياز است و ۷ آموزشگاه نيز در کشور اين گواهی را صادر می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016