پنجشنبه 22 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عزت‌الله انتظامی: درشت‌ترين و قيمتی‌ترين نگين تئا‌تر ايران را از دست داديم، هنرمندان از حميد سمندريان می‌گويند

تئاتر - عزت‌الله انتظامی که ۴۰ سال پيش در نمايش «کرگدن» نوشته اوژن يونسکو و کار حميد سمندريان بازی کرده، اين کارگردان را درشت‌ترين نگينی می‌داند که تئا‌تر ايران از دست داد.

به گزارش خبرآنلاين، آقای بازيگر ايران، در حالی که بار‌ها هق هق گريه‌اش، در ميان حرف‌هايش به گوش می‌رسد، در يک گفت‌وگوی تلفنی از خوش خلقی، جديت، بزرگی و استادی حميد سمندريان می‌گويد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




انتظامی در گفت‌وگو با خبرآنلاين، با بيان اينکه با مرگ سمندريان، تئا‌تر ايران درشت‌ترين نگين خود را از دست داده است، می‌افزايد: «هنرهای نمايشی ايران تا سال‌های سال نمی‌تواند جای سمندريان را پر کند؛ چرا که سواد دانشگاهی، قدرت رهبری،شخصيت، جديت در کار در عين خوش خلقی،تربيت شاگردان بسيار و... از او هنرمند و شخصيتی کم نظير و بی‌همتا ساخته بود.»

اين بازيگر پيشکسوت در باره سابقه همکاری خود با زنده ياد سمندريان توضيح می‌دهد: «در دهه ۴۰ خورشيدی در چند تله‌تئا‌تر با کارگردانی اش بازی کردم و سال ۱۳۵۱ هم در تنها همکاری صحنه‌ای با او در نمايش «کرگدن» روی صحنه رفتم. برای به صحنه بردن اين متن اوژن يونسکو که من نقش شخصيت اصلی آن (برانژه) را ايفا کردم، ماه‌ها زير نظر سمندريان تمرين انجام داديم که اجرايش در تالار دانشکده ادبيات دانشگاه تهران بسيار موفق بود.»

او با اشاره به اينکه سه شنبه هفته پيش به عيادت حميد سمندريان رفته بوده است، می‌گويد: «خوش خلقی و خوش رفتاری او مثال زدنی بود. برای مثال با اينکه در کارش بسيار جديت به خرج می‌داد، هيچ‌گاه نديدم عصبانی شود و هميشه در اوج فشار کار خنده از روی لبانش محو نمی‌شد. اين روی خوش را تا آخرين روزهای عمر حفظ کرد و برای همين با وجود بيماری مهلکش، گمان نمی‌کرديم به اين زودی او را از دست بدهيم.»

آقای بازيگر ادامه می‌دهد: «من افتخار شاگردی ايشان را در دانشکده هنرهای زيبا داشتم و چيزهای بسياری از او در کلاس درس و سر تمرين‌ها آموختم که نه تنها عرصه هنر، بلکه حوزه اخلاق و زندگی را هم شامل می‌شود. برای همين خودم را بسيار مديون او می‌دانم.»

حميد سمندريان که مدتی بود از بيماری سرطان کبد رنج می‌برد، صبح روز پنجشنبه در ۸۱ سالگی در منزل خود از دنيا رفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016