جمعه 6 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گرانی کاغذ، ورشکستگی ۱۰۰ چاپخانه و تعطیلی روزنامه‌های مستقل

دوویچه وله: گرانی کاغذ باعث ورشکستگی حدود صد چاپخانه شد. مدیرمسئول روزنامه آفتاب‌یزد نیز ادامه حیات این روزنامه را ناممکن دانست. مدیرعامل "اتحادیه ناشران قرآنی" هم می‌‌گوید اگر مشکل کاغذ حل نشود، عرصه نشرمذهبی تعطیل می‌شود.

مدير مسئول روزنامه آفتاب يزد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با اشاره به گرانی بی‌سابقه قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر، ادامه حیات اين روزنامه‌ را غيرممكن دانسته و گفته است: «ما نمی‌‌خواهيم قيمت روزنامه را بيش از اين افزايش دهيم و گرانی را به مردم تحميل كنيم و به آن‌ها فشار بياوريم. با ادامه اين وضعيت چاره‌ای جز تعطيل روزنامه نداريم.»

بنا بر گزارش‌ها تنها در یک ماه اخیر قیمت کاغذ در ایران ۵۰ درصد گران شده و قیمت به اصطلاح هر بند کاغذ از ۵۰ هزار تومان به ۷۵ هزار تومان رسیده است. منصور مظفری مدير مسئول روزنامه آفتاب يزد در همین زمینه گفته است: «در سال جديد قيمت كاغذ افزايشی در حدود ۸۰ درصد داشته است. دركنار اين افزايش قيمت، واردكنندگان كاغذ و واسطه‌ها، شرايط خود را به بازار تحميل كرده‌اند.»

مدير مسئول روزنامه آفتاب يزد به یارانه کاغذی که به رسانه‌های دولتی داده می‌شود و همچنین رقابت روزنامه‌های دولتی با روزنامه‌های خصوصی برای انتشار آگهی‌ها اشاره کرده و گفته است:«با این روند آينده روشنی پيش روی روزنامه‌های مستقل نيست.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ورشکستگی حدود صد چاپخانه

به گزارش خبرگزاری ایلنا، جلال ذكایی مدیرکل اسبق دفتر امور چاپ وزارت ارشاد سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱، به نقل از رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران از ورشکستگی ۹۶ چاپخانه در یک سال اخیر خبر داده بود. اتحاديه چاپخانه‌داران در مجموع بين ۷۰۰ تا ۸۰۰ عضو دارد.

جلال ذكایی درباره رابطه افزایش قیمت کاغذ و ورشکستگی حدود ۱۰۰ چاپخانه توضیح داده بود: «وقتی قيمت كاغذ افزايش می‌‌يابد، توليد هم كم می‌‌شود و چاپخانه‌ها به مشكل برمی‌‌خورند. وقتی قيمت هر بند کاغذ ۷۰ گرمی ظرف چند ماه از ۲۸ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسيده، تمام صنايع مرتبط با آن هم تحت تاثير قرار می‌‌گيرند.»

احمد نثاری مدیر انتشارات امیرکبیر نیز روز دوشنبه ۲ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از دوبرابر شدن قیمت کاغذ در یک‌ ماه اخیر انتقاد کرده و گفته بود: «ناچار شده‌ایم از میان ۱۰۰ عنوان کتابی که تولید کرده بودیم و آماده انتشار بود، تعدادی را گلچین کنیم و تنها حدود ۳۰ تا ۵۰ عنوان را به دست چاپ بساریم.»

"نشرمذهبی" در آستانه تعطیلی

به گزارش مهر همچنین محمدحسین محمودی مدیرعامل "اتحادیه ناشران قرآنی"، رقم بودجه‌ای که برای حمایت از نشر مذهبی در استان قم تخصیص یافته را ناچیز عنوان کرده و گفته است: «اگر مساله قیمت کاغذ حل نشود، عرصه نشر مذهبی به زودی تعطیل خواهد شد.»

همزمان با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، شرایط نابسامان اقتصادی در تمامی بخش‌های تولیدی و خدماتی کشور خود را آشکارتر می‌کند.

در این میان بر خلاف روزنامه‌های پرتیراژ یا دولتی روزنامه‌های مستقل در ایران بسیار آسیب پذیرند. روزنامه‌های دولتی نه تنها از کمک‌های مالی دولت بهره می‌برند، بلکه با واردات مجزای کاغذ سعی می‌کنند که بازار آشفته داخلی را دور بزنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016