پنجشنبه 9 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۰ سال دوری از فرهاد

امروز ـ ۹ شهريورماه‌ ـ سالروز درگذشت مردی است که «گنجشکک اشی‌مشی» را خوب می‌شناخت و«جمعه»‌های «کودکانه» هنوز او را به ياد دارند.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، فرهاد ۲۹ دی ماه ۱۳۲۲ در لنگرود گيلان متولد شد.

پدرش رضا مهراد، کاردار ايران در کشورهای عربی بود. فرهاد تا ۸ سالگی در عراق زندگی می‌کرد و برادر بزرگش ويولن می‌نواخت.

سرانجام يکی از دوستان برادرش متوجه علاقهٔ فرهاد به موسيقی می‌شود و از خانواده فرهاد می‌خواهد که سازی برای او تهيه کنند. با اصرار برادرش يک ويولن‌سل برای او تهيه می‌کنند و تمرينات فرهاد آغاز می‌شود. ولی عمر تمرينات ويولن‌سل از سه جلسه فراتر نرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او بعد از ترک تحصيل در کلاس يازدهم با يک گروه نوازندهٔ ارمنی آشنا می‌شود و با استفاده از سازهای آنان به صورت تجربی نواختن را می‌آموزد و مدتی بعد به عنوان نوازنده‌ی گيتار در همان گروه شروع به فعاليت می‌کند.

فرهاد دو سال نيز به انگلستان رفت و در آنجا با موسيقی پاپ آن سال‌های انگلستان آشنا شد.

پس از بازگشت به ايران فرهاد اولين اجرای موسيقی خود را در هتل «ريمبو» در خيابان ايرانشهر تهران اجرا کرد. سپس به اجرای برنامه در رستوران «کوچينی» ادامه داد و در آنجا به «فرهاد بلک‌کَتس» مشهور شد.

در اين دوران در کافه‌های مختلف تهران به خواندن آوازهايی از گروه‌های معروف موسيقی آن زمان از جمله بيتل‌ها، الويس پريسلی، و ری چارلز می‌پرداخت. در همين دوره ترانهٔ «اگه يه جو شانس داشتيم» را برای دوبله‌ی فيلم «بانوی زيبای من» خواند که در فيلم استفاده شد.

اين هنرمند تا سال ۱۳۵۷ و انقلاب اسلامی ايران کنسرت‌های فراوانی داد. در بهمن ۱۳۵۷ و هم زمان با انقلاب ترانه‌ی معروف «وحدت» را با آهنگی از منفردزاده و شعر سياوش کسرايی ضبط کرد.

فرهاد در سال ۷۴ نيز اولين کنسرت بعد از انقلابش را در «کلن» اجرا کرد و در سال ۷۶ آلبوم وحدت از سوی اين هنرمند منتشر شد.

پس از انتشار آلبوم «برف» فرهاد درصدد تهيه آلبومی با نام «آمين» بود که ترانه‌هايی از کشورها و زبان‌های مختلف را در بر می‌گرفت. اما از مهرماه ۱۳۷۹ بيماری او جدی شد.

فرهاد به بيماری «هپاتيت c » مبتلا شده بود و در نتيجه‌ی عوارض کبدی ناشی از آن در خرداد ۱۳۸۱ برای درمان به فرانسه رفت و در ۹ شهريور همان سال پس از مدتی اغما در بيمارستان، در سن ۵۹ سالگی درگذشت و در ۱۳ شهريور در گورستان «تيه» پاريس دفن شد.

به گزارش ايسنا، «خانه فرهاد» در موزه سينما بنا شده است و پوران گلفام ـ همسر اين هنرمند ـ تمام وسايل شخصی فرهاد را از جمله پيانو، کاست‌ها، يادداشت‌های شخصی و... به اين موزه بخشيده است.

از طرفی دهمين سالگرد فرهاد درحالی سپری می‌شود که در راستای پيگيری‌های همسرش، حکم دادگاه مبنی بر منع پخش آثار فرهاد از صداوسيما صادر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016