دوشنبه 2 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چهره‌ی سیاه فوتبال، دویچه وله

رسوایی تازه‌ای که در ارتباط با شرط ‌بندی و تبانی در ۲۰۰ دیدار در لیگ‌های مختلف، از جمله آلمان، فوتبال اروپا را شوکه کرده، از موضوعات محوری تفاسیر نشریات آلمان و اروپا بوده است.

بیش از پنج سال از رسوایی بزرگ تبانی و شرطبندی در ورزش فوتبال در آلمان نمی‌گذرد، که رسوایی‌ای بس بزرگتر سایه‌ی خود را بر فوتبال اروپا پهن کرده است. نه تنها نشریات ورزشی اروپا، که بسیاری از روزنامه‌های وزین در کشورهای مختلف، گوشه‌ای از تفاسیر خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




روزنامه ایتالیایی "لا استامپا" از ‌‌«چهره‌ی سیاه فوتبال» سخن می‌گوید و در تفسیر خود می‌نویسد: «بازی‌های دست‌کاری شده و شرطبندی‌هایی که حاصل آن از پیش مشخص است. بزهکاری، زمین فوتبال را تسخیر کرده و عاملان آن سودهای کلان به جیب زده‌اند.»

مفسر "لا استامپا" می‌افزاید: «پول به اندازه‌ی کافی برای همه وجود دارد، مهم آن است که آدم به این کار تن در دهد. مدیران ورزشی، داوران و بازیکنان فوتبال پولی دریافت کرده‌اند تا دست به تبانی بزنند. رسوایی تازه، هزارتویی وحشت‌آور است که همه چیز را در خود فرو می‌برد: بازی‌های لیگ قهرمانان باشگا‌ه‌های اروپا، پیکارهای لیگ‌های ملی و حتی دیدارهای دوستانه.»

رسوایی، آن‌هم در آلمان "سالم"

روزنامه "کوریره دلا سرا" که در میلان منتشر می‌شود، از این نکته شگفت‌زده شده که مرکز این رسوایی تازه‌ی ورزش فوتبال، در آلمان شکل گرفته است. به نوشته‌ی این روزنامه، «یکی از کشورهای دنیا که به کمترین موارد فساد مالی دچار است، در کانون بزرگترین کلاهبرداری و تبانی فوتبال اروپا قرار دارد.»

از دید مفسر روزنامه‌ی اسپانیایی "ال موندو"، «این رسوایی تازه، تنها نمونه‌ی کوچکی از خروار است و میزان فساد به مراتب بیش از آن چیزی است که حال برملا شده. می‌خواهید شرط ببندیم؟!»

روزنامه فرانسوی "لیبراسیون" از بزرگترین رسوایی تاریخ فوتبال اروپا سخن گفته و می‌نویسد که در سال ۲۰۰۵ هم رسوایی‌ای فوتبال آلمان را شوکه کرد، اما ابعاد آن به این گستردگی نبود. حال خاطرات تلخ و دردآور گذشته زنده شده است. و نشریه ورزشی L’Equipe که در پاریس انتشار می‌یابد نیز از «نقش روزافزون تبانی و تقلب در شرطبندی‌های ورزشی» یاد می‌کند.

در آلمان نیز کمتر نشریه‌ای بوده که به این رسوایی تازه و تکان‌دهنده نپرداخته باشد. مفسر روزنامه‌ی محلی "وست دویچه آلگماینه تسایتونگ" بر این اعتقاد است که «اگر ظن و اتهامی که در یکایک موارد مطرح شده، درست از آب درآید و به اثبات برسد، آنگاه دیگر راهی جز این نخواهد بود که نورافکن‌های میدان فوتبال نیز برای مدتی طولانی خاموش بمانند.»

در تفسیر روزنامه‌ی "اشتوتگارتر ناخریشین" در این باره آمده است: «هر کسی که اکنون از وجود مافیای شرطبندی در فوتبال متعجب و شوکه شده، یا ساده‌لوح است یا متظاهر. علی‌رغم تدابیر و اقداماتی که برای جلوگیری از تکرار رسوایی پیشین صورت گرفت، این امر همیشه روشن و مشخص بوده که تبانی و دست‌کاری در شرطبندی‌ها، چیزی است که هیچگاه نمی‌توان به‌طور صددرصد مانع آن شد.»

مفسر روزنامه‌ی محلی "مرکیشه اودر تسایتونگ" در تفسیر خود خاطرنشان می‌سازد: «تنها چیزی که می‌تواند منجلاب کلاهبرداری و تبانی را بخشکاند، تعیین مجازات‌هایی سنگین علیه تمام کسانی است که در این رسوایی دخیل بوده‌اند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016