یکشنبه 22 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مرتضی محصص: نگران وضع موجود فوتبال هستم، ايسنا

رييس کميته‌ی آموزش فدراسيون فوتبال گفت: ما در فوتبال ايران به جای اينکه به متن بپردازيم هميشه به دنبال پرداختن به حاشيه‌ها بوديم و همين می‌شود که نتيجه کار وضعيت نامناسب امروز در فوتبال می‌شود.

مرتضی محصص مدرس باسابقه فوتبال ضمن تاييد وضعيت نامناسب فوتبال ايران به خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: من فکر می‌کنم همه از جمله مديران و رسانه‌ها به جای اينکه نگران اين باشند که چرا فلان پرخاشگری صورت گرفت، چرا مربی ملی در حال تعويض است و چرا يک تيم زمين بازی را ترک می‌کند، بايد به فکر اين باشند که چرا خوب فوتبال بازی نمی‌کنيم. ما امروز مسايل حاشيه‌ای را بر اصل ترجيح داده‌ايم و توجه به فن و روش فوتبال کم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: ما امروز کمتر به رده‌های سنی پايين در فوتبال می‌پردازيم. در فوتبالی که امروز شاهد آن هستيم حتی در مقابل تيم‌های کشورهای حاشيه خليج فارس با مشکل مواجه هستيم، هيچ موقع به دنبال بررسی علل پايه‌ای اين موضوع نيستيم. وقتی به فوتبال ايران پيش از انقلاب نگاه می‌کنيم، می‌بينيم همه مربيان بزرگ کار خود را از تيم‌های پايه شروع کردند. اما امروز رسانه‌ها و بويژه فوتبال که نقش بزرگی دارند تنها به حاشيه‌ها می‌پردازند.

محصص اضافه کرد: من امروز به صراحت می‌گويم که بی‌دغدغه‌ترين تيم حاضر در جام جهانی آفريقای جنوبی تيم کره شمالی است، چرا که هيچ رسانه‌ای از وضعيت اين تيم خبر ندارد. ما به جام جهانی نرفتيم و اين مسئله باعث شد که حاشيه‌های فوتبال ما زياد شود. حتی اگر به جام جهانی هم می‌رفتيم مسايل ديگر را داشتيم و باز با حذف در جام جهانی دوباره حاشيه‌ها شروع می‌شد. اگر ما به دنبال کار ريشه‌ ای در فوتبال هستيم بايد به فکر رده‌ های پايه باشيم. ما امروز می‌توانيم که تورنمنت‌های خوب در رده سنی نوجوانان و جوانان در ايران داشته باشيم. اما اين کار را به دليل اينکه در رده سنی بزرگسالان چندان اعتباری نداريم نمی‌توانيم انجام دهيم.

اين مدرس فوتبال با بيان اين که به اصل فوتبال توجه نمی‌شود، گفت: چرا نبايد برای رده‌های سنی از مربيان خوب دنيا به صورت کوتاه مدت استفاده کنيم. هم اکنون در برنامه‌های تلويزيون که در مورد فوتبال صحبت می‌کنند بيشتر حرف آن در مورد حاشيه‌های فوتبال است. کمتر به استراتژی روش بازی و فن فوتبال می‌پردازند. البته کسانی هم که به فوتبال آمده‌اند بيشتر علاقه به حاشيه دارند تا متن. راجع به خود فوتبال کمتر حرف می‌زنيم.

محصص با بيان اينکه من نگران وضع موجود فوتبال هستم، خاطرنشان کرد: در سفرهايی که برای آموزش به کشورهای آسيايی به ويژه در کشورهای عربی دارم می‌بينم که اين کشورها به چه ميزان در رده‌های پايه سرمايه‌گذاری کردند و همين کشورها در سال‌های آينده گريبانگير فوتبال ايران خواهند شد. ما فقط چسبيده‌ايم به تيم ملی، اما به پشتوانه‌های آنها نگاه نمی‌کنيم. در رده باشگاهی بازيکنان و مربيان خارجی به ليگ‌ آورديم که کمتر تاثيری برای‌مان داشتند. چرا در فوتبال ما بازيکن درجه چندم خارجی بايد آقای ليگ گل برتر شود. عماد رضا در بين بازيکنان آسيايی شايد در رده دوم يا سوم باشد، اما چرا بازيکنان همچون او يا توره در فوتبال ما آقای گل می‌شوند؟! اين به دليل اين است که ما خودمان در فوتبال به آنها اجازه‌ داده‌ايم که به چنين جايگاهی برسند و خودمان آن چنان در فوتبال رشد نکرديم.

اين کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: می‌دانم که با نرفتن به جام جهانی فوتبال روزهای خوبی نداريم. اما نبايد هم عزای عمومی فوتبال را اعلام کنيم. بايد بيشتر کار کنيم. ما امروز از سوی کميته مربيان برنامه‌ای داريم تا در شهرستان‌ها برای مديران فوتبال کلاس‌های مديريت فيفا را برگزار کنيم. شايد از اين طريق بتوانيم به مديريت فوتبال کمک کنيم. يا می‌خواهيم برای اولين بار دوره آموزشی مربيان دروازه‌بان‌ها را داشته باشيم.

رييس کميته آموزش فدراسيون فوتبال با تاکيد بر اينکه مديران اصلی فدراسيون بايد حاشيه‌ها را کم کنند نه حاشيه‌پردازی، يادآور شد: من برای همه اعضای هيات رييسه فدراسيون فوتبال احترام قائلم، اما يکی از اصلی‌ترين وظايف اين مديران دوری از حاشيه و رسيدن به اصل فوتبال است. رسيدگی به اين است که چگونه در فوتبال استعداديابی کنيم. تيم‌های پايه را چگونه رشد دهيم و چه کارهايی برای آينده کنيم. نه اينکه به حاشيه‌ها دامن بزنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016