یکشنبه 27 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مايلي‌كهن: استقلال، پرسپوليس و سايپا از اوساسونا بزرگترند، ايسنا

سرمربي تيم فوتبال سايپا اگرچه از سازمان ليگ به دليل ارائه برنامه فوتبال ايران قدرداني كرد اما در عين حال گفت كه حداقل جام جهاني اين درس را به همه داد كه بازيكنان تيم‌هاي قدرتمند از دل ليگ‌ها بيرون مي‌آيند و دوره برگزاري اردوهاي بلند مدت تيم‌هاي ملي گذشته است.

محمد مايلي كهن در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: اول جا دارد از سازمان ليگ قدرداني كنم كه به طور كامل مشخص كرده چه زماني بازي‌ها شروع و كي به پايان مي‌رسد و زمان دقيق بازي فينال جام حذفي هم مشخص شده است. اين مساله واقعا جاي قدرداني دارد. مخصوصا اين كه در كشور ما يك سري تعطيلات رسمي وجود دارد كه بايد آن‌ها را هم مد نظر قرار دهيم. مثلا تعطيلاتي در تقويم‌مان هست كه نه مي‌توانيم در آن روز، نه روز قبل و نه روز بعدش بازي بگذاريم و اين بر دشواري‌هاي برنامه‌ريزي براي فوتبال ايران اضافه مي‌كند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي افزود: بارها اين موضوع را گفته‌ام، با وجود احترامي كه براي ساير رشته‌ها قائلم اما ديگر فوتبال يك ابرورزش است. ممكن است كسي از اين حرف خوشش نيايد. خوشبختانه چند روزي نيست كه جام جهاني تمام شده است. من مي‌پرسم آيا در ايران كسي بوده كه به جام جهاني نپرداخته باشد و اين موضوع برايش مهم نبوده باشد. از پير و جوان، زن و مرد، همه درگير اين مسابقه‌ها بودند و درگيري با اين مسابقه‌ها امري اجتناب ناپذير بوده است. اين در شرايطي است كه ما در اين مسابقه‌ها تيم هم نداشتيم و اغراق نيست كه اگر بگويم از 70 ميليون نفر ايراني60 ميليون به صورت مستقيم و 10 ميليون نفر هم به صورت غير مستقيم با اين رقابت‌ها درگير بوده‌اند. اين نشان مي‌دهد كه بايد فوتبال را به عنوان يك ابرورزش بپذيريم.

مايلي كهن ادامه داد: ما فوتبال را به عنوان توپ بازي مي‌دانيم و نه بيشتر. اين طور نگاه كردن به فوتبال مشكلي از ما حل نمي‌كند. بايد سازمان‌دهي قوي داشته باشيم. بايد بدانيم كه فوتبال شغل، نشاط و پول مي‌آورد. بايد بدانيم كه مي‌توان از آن همان طور كه ساير روساي جمهور استفاده سياسي كردند ما هم از آن به عنوان يك ابزار استفاده كنيم. كشورهاي موفق كشورهايي هستند كه به معناي واقعي دنبال سازماندهي هستند و آن‌ها كشورهايي‌اند كه ليگ‌هاي قوي دارند اما ما به اين مساله اعتقاد و باور نداريم و همين غصه من را صد چندان كرده است.

وي با بيان اينكه روي سخنم تيم ملي فعلي نيست، به ايسنا گفت: تيم ملي فعلي مورد خطابم نيست چرا كه ما در زمان‌هاي مختلف با اين مشكل روبه‌رو بوده‌ايم. مي‌گويم زمان اينكه اردوهاي دو هفته‌اي و يك ماهي برگزار شود، گذشته است. شاهد حرف من هم اين است كه ديديم جام باشگاه‌هاي اروپا سوم خرداد به پايان رسيد و سپس بازيكنان از دل ليگ‌هاي دشوار كه اگر نگوييم سطحي بالاتر از جام جهاني دارند، كمتر از آن هم نيستند در جام جهاني شركت كردند و هيچ كشوري اعتراض نكرد.

سرمربي سابق تيم ملي ادامه داد: چهار سال پيش درجلسه خرد جمعي كه با حضور رييس وقت سازمان تربيت بدني انجام گرفت، گفتم كه 16 تيم صعود كرده از مرحله اول تيم‌هايي بوده‌اند كه ليگ‌هاي قدرتمندي داشته‌اند و هيچ قدرتي نمي‌تواند ليگ‌هايشان را تحت‌الشعاع قرار دهد اما ما به اين راحتي ليگ را به خاطر مسابقه‌هايي مانند غرب آسيا تعطيل مي‌كنيم. امسال رقابت‌هاي ديگري نظير مسابقه‌هاي گوانگجو، انتخابي المپيك، جام ملت‌هاي آسيا و... برگزار مي‌شود و همين كار برنامه‌ريزي را سخت كرده است. اگر علم‌گرا هستيم، علم مي‌گويد كه اين تعطيلي‌ها براي باشگاه‌ها سم است.

وي با بيان اينكه تعامل بايد دو سويه باشد، گفت: اگر قرار است تعاملي باشد بايد دو سويه باشد نه يك سويه. همان طور كه باشگاه‌ها موظف به همكاري با فدراسيون هستند، فدراسيون هم بايد به باشگاه‌ها احترام بگذارد. چه تفاوتي بين باشگاه‌هايي مثل استقلال، پرسپوليس و سايپا با تيمي همچون اوساسونا وجود دارد. اين تيم‌ها كه از اوساسونا بزرگترند. چرا فدراسيون نمي‌تواند اوساسونا را براي حضور بازيكنان ملي‌پوش تحت فشار قرار دهد اما سايپا، استقلال،‌ پرسپوليس، تراكتورسازي، پيكان و... بايد بازيكنان‌شان را در اختيار تيم ملي بگذارند. تازه تا آن جايي كه من اطلاع دارم تمرينات اوساسونا شروع هم نشده است.

وي افزود: مدام مي‌گوييم بايد از جام جهاني درس بگيريم اما فقط جاهايي كه به نفع‌مان است از اين حرف‌ها مي‌زنيم. من بايد واقعا از صداوسيما، گزارشگران، مجريان، كارشناسان داوري و فوتبال تشكر كنم كه يك ماه تمام به خوبي مسابقه‌ها را پخش كردند اما در همين برنامه‌ها بعضا كساني حاضر شدند كه خودشان تمام دانشگاه‌ها و مراكز علمي را تعطيل كرده‌اند. جام جهاني به نوعي دغدغه خود من هم بود و بايد گريزي بزنم به بيانيه‌اي كه براي نوه‌ام عليرضا نوشته بودم و بگويم اميدوارم توپ جام جهاني همان توپ قلقلي همان بيانيه باشد و قاره سياه ثروتمند اما در عين حال فقير از اين جام سود برده باشد.

مايلي كهن با انتقاد از صحبت‌هايي كه در يكي از برنامه‌هاي ورزشي زده شده بود، گفت: من در يكي از اين برنامه‌ها ديدم يكي از عزيزان مي‌گفت اعتراضي به داوري‌ها نشد و هيچ كس رييس كميته انضباطي، رييس كميته داوران و حتي دبيركل فيفا را نديد. مي‌خواهم بگويم، عزيزم شما سخن از جان ما مي‌گويي. درست است كه كسي رييس كميته انضباطي فيفا را در طول جام جهاني نديد اما ما در كشورمان ساعت 2 نصف شب به رييس كميته انضباطي زنگ مي‌زنيم. اگر به تماس شما پاسخ ندهد، مي‌آييد و مي‌گوئيد مسوولان پاسخ‌گو نيستند و اگر هم گوشي را بردارند كه مي‌گوئيد چرا آن قدر در رسانه‌ها هستند. شما همه چيز را زير سوال مي‌بري و آن هم به اين خاطر كه ميكروفن دست‌تان است. اگر قرار است از جام جهاني ياد بگيريم بايد همه‌مان ياد بگيريم. بله، كسي رئيس كميته داوران فيفا را نديد اما كميته داوران فيفا هم پس از گل سالم انگليس نيامد بگويد كه همه اشتباه كردند و توپ وارد دروازه نشده و منتقدان هيچ چيز نمي‌فهمند. من سال گذشته در كلاس توجيهي داوران گفتم كه بدون اغراق داوران ما بهترين داوران دنيا هستند اما اعتقاد دارم در كار آن‌ها اشتباهاتي هست و همه اين اشتباه‌ها هم نمي‌تواند سهوي باشد. وقتي هم اعتراضي مي‌شود، بهترين پاسخ كميته داوران مي‌تواند سكوت باشد اما زماني كه رئيس كميته داوران حركت اشتباه داور را تائيد مي‌كند و انواع انگ‌ها را مطرح مي‌كند، طبعا جواب‌ "هاي" هر از گاهي مي‌تواند "هوي" باشد.

مايلي كهن درباره‌ي بحث‌هايي كه پيرامون تفاوت فاحش مبالغ دريافتي ميان مربيان، بازيكنان و داوران وجود دارد هم گفت: مي‌گويند چرا يك مربي يا يك بازيكن 300 ، 400 ميليون تومان مي‌گيرد و چرا مبلغ دريافتي داوران اين قدر كم است؟ من به عنوان كسي كه عاشق كارم هستم،‌اگر پولي هم نگيرم حاضرم كار كنم و هيچ وقت به فوتبال به چشم كاسبي و كار نگاه نكردم. بايد براي اينكه درباره‌ي دليل تفاوت دريافتي ميان مربيان و داوران به نتيجه برسيم، به ليگ‌هاي اروپايي نگاه كنيم. جايي كه يك بازيكن يا يك مربي 2 هزار برابر يك داور حقوق مي‌گيرد ولي در كشور ما تفاوت اينچنين نيست. نبايد بگوييم چون سطح حقوقي داوران پايين است داوران هم نبايد عملكرد خوبي داشته باشند. به اعتقادم اين توهين به داوران است.

وي درباره‌ي برنامه‌ي بازي‌هاي سايپا در اين فصل به ايسنا گفت: ترتيب بازي‌ها چندان اهميتي ندارد. با اين حال سال گذشته در نيم فصل دوم به لحاظ قرعه‌كشي لطمه خورديم اما تلاش كرده‌ايم كه امسال عملكرد بهتري نسبت به سال گذشته داشته باشيم.

مايلي كهن در پاسخ به اين سوال كه آيا از وضعيت سايپا در فصل نقل و انتقالات رضايت داريد يا خير، گفت: به نظرم سقف قرارداد در بسياري از تيم‌ها كف قرارداد براي آن تيم‌ها شد. مي‌خواهم بپرسم كه اگر كسي سقف قرارداد را رعايت نكرد چه برخوردي با فرد متخلف مي‌شود، ضمن اين كه دود اين بي‌قانوني‌ها به چشم من مايلي كهن مي‌رود. هيچ كدام از بازيكنان و خود من حتي به سقف قرارداد هم نزديك نشديم. شايد باور نكنيد اما زماني كه قرار شد كه همكاري‌ام با سايپا ادامه پيدا كند در چندين و چند نوبت ساعت 6 و 30 دقيقه صبح به باشگاه مي‌رفتم و تا ساعت 10 و نيم ، 11 شب در آن جا بودم. تمام اين كارها را كردم تا بتوانم در اين شرايط تيم خوبي را براي فصل بعد آماده كنم. ضمن اينكه جا دارد من از همين طريق از كليه همكاران از جمله اعضا، كارمندان، كاركنان شريف و مديريت باشگاه قدرداني كنم كه در اين مدت همكاري بسيار خوبي با ما داشتند.

وي درباره‌ي وضعيت تيم ملي هم گفت: تيم ملي ما زماني نتيجه مي‌گيرد كه باشگاه‌هاي پويايي داشته باشيم. نبايد تبليغات‌مان بيشتر از عملكردمان باشد. مي‌بينيم كه سال‌هاست كه فوتبال انگليس نان تبليغش را مي‌خورد و اگر اشتباه كمك داور روسي نبود، اين تيم حتي در جام جهاني 1966 هم نمي‌توانست قهرمان جهان شود و بعد از آن هيچ گاه حتي جزو سه تيم هم قرار نگرفت. مي‌خواهم تاكيد كنم كه تبليغات نمي‌تواند فوتبال كشورها را جلو ببرد. بايد انتخاب‌ها به درستي انجام گيرد. انتقادم اين است كه چرا بازيكني كه دو سه سال است در هيچ تيم باشگاهي بازي نمي‌كند، مرتب به تيم ملي دعوت مي‌شود و جايگاه ثابتي هم دارد. اين ايراد من به انتخاب نفرات تيم ملي است. سرمربي تيم ملي هم بايد بداند كه اگر تيم ملي نتيجه نگيرد، ضمن اينكه باعث اندوه مردم مي‌شود، نوك انتقادها هم به سمت او نشانه مي‌رود. به همين خاطر سرمربي بايد هوشيار و آگاه باشد و با مربيان باشگاهي هم تعامل داشته باشد. فدراسيون هم بايد بداند تعامل با دستور انجام نمي‌گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016