پنجشنبه 14 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش نشريات آلمانی به پيوستن کريمی به شالکه، دويچه وله

سياست‌های فليکس ماگات، سرمربی و مدير ورزشی باشگاه شالکه آلمان، در فصل نقل‌وانتقالات، انتقادهای شديدی را متوجه او کرده. علی کريمی، آخرين خريد ماگات، دليل تازه‌ای به دست داده تا منتقدان واکنش‌های تندتری از خود نشان دهند.

علی کريمی پس از فراز و نشيب‌های فراوان در فوتبال ايران، در آخرين روز نقل‌وانتقال‌های نيم‌فصل بوندس‌ليگا به باشگاه شالکه پيوست؛ جايی که تا آخر فصل زير نظر فليکس ماگات بازی خواهد کرد. کريمی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ در مجموع ۳۳ بازی برای بايرن مونيخ به مربی‌گری ماگات انجام داد؛ جايی که به اعتقاد برخی از کارشناسان، قربانی سيستم اين مربی شد و نتوانست توانايی‌های فردی خود را در ميانه‌ی ميدان به نمايش بگذارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حال کريمی، آن‌طور که ماگات گفته، «فارغ از هر گونه ريسک سرمايه‌گذاری و برای تقويت توان تهاجمی شالکه» به اين تيم پيوسته است؛ «تا انتقال توپ از خط ميانی به مهاجمان را تسهيل کند». سرمربی شالکه در اظهار نظر خود به "عدم ريسک در سرمايه‌گذاری" اشاره می‌کند. او با اين گزاره به صورت غيرمستقيم به منتقدان خود پاسخ می‌گويد.

نگاهی به سابقه‌ی "خريد و فروش‌های" ماگات در شالکه، درک نگرانی‌های هواداران و انتقاد منتقدان را تا حدی آسان‌تر می‌کند: کريمی سی و نهمين خريد ماگات در ۱۹ ماه حضورش در شالکه (از سپتامبر ۲۰۰۹) است. اين نقل‌وانتقال‌ها ۵۰ ميليون يورو برای باشگاه هزينه در بر داشته‌اند. هونتلار ۱۴ ميليونی و خورادوی ۱۳ ميليونی گران‌ترين خريدهای تاريخ شالکه هستند که در زمان ماگات انجام شده‌اند. اين در حالی‌ست که پای هونتلار هلندی از سه ماه پيش به گل باز نشده و خورادو هم بيشتر روی نيمکت می‌نشيند.

در اين زمان هم‌چنين ۳۴ بازيکن شالکه به باشگاه‌های ديگر پيوسته‌اند. به زبان ساده‌تر: از تيمی که ماگات يک سال و نيم پيش تحويل گرفت تنها ۴ بازيکن باقی مانده‌اند که البته معامله‌ی فروش يکی از آنها هم در روزهای اخير و در آخرين لحظات به هم خورد، وگرنه او هم رفته بود.

ماگات خود می‌گويد که بايد آتش رقابت بين بازيکنان را هميشه گرم نگهداشت. هواداران و کارشناسان اما موضوع را به گونه‌ی ديگری تعبير می‌کنند:

نويسنده‌ی روزنامه‌ی "زود دويچه تسايتونگ" رفتار مربی شالکه را "اسرارآميز و غريب" می‌داند. او ماگات را به کارگردان تئاتری تشبيه می‌کند که با آوردن بازيگران مسخره به روی صحنه، تماشاگران را به تمسخر می‌گيرد. تماشاگران، طنز اين کارگردان را نمی‌فهمند و به جای آن حدس می‌زنند که جناب کارگردان، با تمام احترامی که برايش قائليم، عقلش درست کار نمی‌کند. به اعتقاد نويسنده‌ی اين سطرها، ۹۹۹ تن از ۱۰۰۰ طرفدار شالکه چنين تصويری در ذهنشان نقش بست، هنگامی که شنيدند ماگات از جمله کريمی را به تيمش فرا خوانده است.

به نوشته‌ی اين روزنامه، در يک باشگاه فوتبال که بازيکنان و هوادارانش به آن نزديکی عاطفی دارند، نبايد با بازيکنان حرفه‌ای هم‌چون کالا رفتار کرد. اين منش گذشته از اينکه مطلوب نيست، پس از مدتی موفقيت‌های ورزشی باشگاه را هم متوقف خواهد کرد.

نويسنده‌ی روزنامه‌ی "فرانکفورتر آلگماينه تسايتونگ" نيز معتقد است که ماگات بايد دلايل فراخواندن بازيکنانی چون علی کريمی را روشن کند، حتا اگر خريدهای دقيقه‌ی نود اين مربی، هزينه‌ای برای باشگاه در پی نداشته باشند. به اعتقاد اين نويسنده، کريمی به همان دلايلی که ماگات می‌گويد، به تيم‌های ديگر فرا خوانده شده، اما چون نتوانسته خواست‌ها را برآورده کند، از تيم‌ها کنار گذاشته شده است.

روزنامه‌ی پرتيراژ "بيلد" با جمله‌ای کنايه‌آميز از يکی از خواننده‌هايش، به رفتار ماگات واکنش نشان می‌دهد: «من ديگر برای پسرم پيراهن شالکه را نمی‌خرم، چون نمی‌دانم اسمی که روی پيراهن نوشته شده، دو هفته‌ی ديگر در ترکيب اين تيم خواهد بود يا نه.» به نوشته‌ی بيلد، ماگات چرخ نقل‌وانتقال‌ها را چنان با سرعت می‌چرخاند که سر هواداران شالکه هم گيج می‌رود.

"برلينر تسايتونگ" در مقابل از جمله نشرياتی‌ست که مستقيم به خصوصيات کريمی پرداخته است. اين روزنامه زير تيتر "عامل حيات‌بخش" در کنار ستايش توانايی‌های کريمی، می‌نويسد: فيلم‌های جديد نشان می‌دهند که گام‌های علی کريمی سنگين‌تر از قبل شده است. کمی چربی هم روی ران‌های او نشسته که از چشم‌ها پنهان نمی‌ماند. حال بايد ماند و ديد که او در شالکه چگونه ظاهر خواهد شد.

ماگات خود معتقد است که خريدهايش بدون هزينه يا عمدتا با قيمت‌های بسيار مناسب انجام شده‌اند. با وجود اين، خريدهای ماگات تا کنون نتيجه‌ی چندانی در بر نداشته و اين تيم پس از ۲۰ هفته در مکان يازدهم جدول قرار دارد. اين در حالی‌ست که شالکه فصل گذشته پس از بايرن مونيخ، روی سکوی دوم رقابت‌های بوندس‌ليگا ايستاد.

ماگات يک برگ برنده‌ی ديگر هم در دست دارد. او زمانی که در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ مربی تيم ولفسبورگ بود، در مدت دو سال ۲۸ بازيکن را به قيمت ۵۰ ميليون يورو خريد و تيم را به قهرمانی بوندس‌ليگا رساند. او پيش از اين هم دلايل نتايج ضعيف تيمش در فصل جاری را تغييرات اساسی‌ای دانسته که البته ناگزير بوده‌اند. به اعتقاد او بازيکنان جديد رفته‌رفته خود را در کنار هم خواهند يافت.

پارسا بيات
تحريريه: شهرام احدی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016