سه شنبه 10 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازمان تربيت بدنی ايران: لوگوی المپيک لندن صهيونيستی است، بی بی سی

رييس کميته ملی المپيک ايران در نامه ای به کميته بين المللی المپيک ضمن انتقاد از طراحی لوگوی المپيک ۲۰۱۲ لندن آن را صهيونيستی دانسته و خواستار برخورد با طراح و تغيير آن شده است.

اين نامه که به امضای محمد علی آبادی، رييس کميته ملی المپيک و بهرام افشارزاده، دبير اين کميته رسيده، خطاب به ژاگ روگ، رييس کميته بين المللی المپيک نوشته شده است.

در بخشی از اين نامه آمده: "استفاده از واژه zion (صهيون) از سوی طراح لوگوی المپيک در آرم بازيهای المپيک ۲۰۱۲ اقدامی بسيار زشت و خلاف شعارهای ارزشی المپيک است که مطمئنا عدم برخورد شخص جنابعالی با اين موضوع می تواند حضور حداکثری کشورهای شرکت کننده به خصوص کشورهايی همچون ايران را که بر پيروی از اصول و ارزش ها تاکيد دارند تحت تاثير قرار دهد".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به نظر می رسد مسئولان ورزشی در ايران شباهتی را بين اعداد استفاده شده (۲۰۱۲) در لوگوی بازی های المپيک لندن با حروف لاتين کلمه zion مشاهده کرده اند و اين نکته سبب شده با نگارش اين نامه شکايت خود را با مقامات رسمی کميته ملی المپيک مطرح کنند. شباهتی که به گفته آنها "زائيده روح نژاد پرستی برخی افراد است".

اين نامه شکايت آميز اکنون در شرايطی توسط مسئولان ورزش ايران نوشته شده است که مسئولان برگزار کننده مسابقات المپيک ۲۰۱۲ لندن در حدود چهار سال پيش، در چهارم ژوئن ۲۰۰۷ ميلادی برای نخستين بار لوگوی اين بازيها را رونمايی کردند.

با توجه به شکل نه چندان متعارف اين طرح، پيش از اين، لوگوی بازيهای المپيک ۲۰۱۲ لندن با واکنش های انتقادی ديگری هم مواجه شده بود.

تنها چند روز پس از رونمايی اين لوگو، عده ای شکل آن را "بی روح" دانستند و از طريق جمع آوری امضاء خواهان تغيير آن شدند. حتی يکی از روزنامه های محلی در لندن پيشنهاد برگزاری مسابقه ای را مطرح کرد تا شرکت کنندگان با استفاده از برخی المان های به کار رفته در اين لوگو، يک لوگوی جديد ارائه دهند.

اين در حاليست که سايت رسمی بازيهای المپيک ۲۰۱۲ لندن در توضيح ويژگی های اين لوگو آن را "جهانی" دانسته و می گويد نشانه ای است که در سراسر دنيا "قابل درک" است.

از جمله ديگر ويژگی های لوگوی بازيها که در اين سايت به آنها اشاره شده، می توان از "سادگی"، "منحصر به فرد" و "پر انرژی" بودن آن نام برد.

اما به نظر می رسد انتقاد مطرح شده از سوی مسئولان ورزشی ايران نه متوجه ويژگی های گرافيکی و زيبايی شناسانه اين لوگو، که بيشتر ناظر بر مفهومی است که به اعتقاد آنها در طراحی اين لوگو مورد توجه بوده است.

در پايان اين نامه آمده است: "ضمن يادآوری بحرانی که در المپيکهای ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ گريبانگير اين رويداد ورزشی بزرگ به عنوان بزرگترين گردهم آيی به دوراز رنگ، نژاد، دين و سياست شد از جنابعالی بعنوان متولی و حرکت دهنده نهضت المپيک درخواست می گردد ضمن برخورد با مسببين اين موضوع که می تواند بحرانی مشابه را به بار بياورد، نسبت به تغيير اين آرم و لوگو و طراحی آرمی جديد مطابق با تمامی ادوار گذشته که فقط و فقط به ورزش و برابری و برادری در اين رويداد بزرگ تاکيد داشته، دستورات مقتضی را صادر فرمائيد".

المپيک ۱۹۸۰ اولين المپيکی بود که ايران می توانست بعد از انقلاب در آن شرکت کند، با اين حال تجاوز شوروی به خاک افغانستان باعث شد که بسياری از کشورهای بلوک غرب و اسلامی در محکوميت اين اقدام شوروی المپيک مسکو را تحريم کنند که يکی از اين کشورها ايران بود.

المپيک مسکو در سال ۱۹۸۰ با تحريم گستره بسياری از کشورها از جمله کشورهای اسلامی و غربی همراه شد، به نحوی که تنها ۸۱ کشور در آن دوره بازی ها شرکت کردند و چهار سال بعد هم شوروی و چهارده کشور بلوک شرق المپيک لس آنجلس را تحريم کردند تا بدين ترتيب تحريم المپيک مسکو را تلافی کرده باشند.

جالب اينکه ايران در هر دو دوره در زمره کشورهای تحريم کننده قرار گرفت و اين تحريم ها باعث شد که بين هشتمين حضور ايران در المپيک و نهمين حضورش يک وقفه ۱۲ ساله به وجود بيايد.

قرار است المپيک ۲۰۱۲ لندن از ۲۷ ژوييه تا ۱۲ آگوست ۲۰۱۲ ميلادی در شهر لندن برگزار شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016