یکشنبه 18 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از عملکرد ملی‌پوشان نکواندوی ايران در جام قهرمانی جهان، ايسنا

بيستمين دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمانی جهان با دستاوردهای ارزشمندی برای بستر ملی ايران همراه بود، ايران توانست پس از ۳۸ سال کره را در خانه‌اش مغلوب کند و اين کشوری باشد که جام قهرمانی را بالای سر می‌برد و افتخار ايستادن بر جام جهان در تاريخ مسابقات تکواندو را از آن خود می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، بيستمين دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمان جهان با حضور ۱۰۴۰ ورزشکار از ۱۴۹ کشور به مدت ۶ روز در شهر گيونگجوی کره جنوبی برگزار شد و در پايان در بخش مردان ايران توانست با کسب سه نشان طلا، يک نقره و ۲ برنز و با ۷۴ امتياز طلسم ۳۸ ساله را بشکند و به سطريه کره‌ای ۴ در خانه خودشان و در پيش چشمان مردمانشان بعد از برگزاری ۲۰ جام پايان دهد.

ايران با کنار زدن حريف ديرينه خود برای نخستين بار بر بام جهان ايستاد و کره را در خانه‌اش زمين گير کرد، البته کسب مدال طلای ارزشمند يوسف کرمی در روز پايانی مسابقات،‌ باعث شد تا ايران گوی سبقت را از کره بربايد و اين نتيجه تاريخی را در کارنامه ورزش تکواندو به ثبت برساند.

در ادامه گزارشی از عملکرد ملی پوشان ايران در رقابت‌های جهانی را می‌خوانيد:


* مثيم باقری و تکرار برتر جهانی

ميثم باقری ملی پوش مدل وزن اول با ۱۹ سال سن جوان‌ترين عضو تيم ملی تکواندو است. اين ملی پوش جوان، پر تلاش و آينده دار، در رقابت‌های جهانی دانمارک، نشان برنز کسب کرده بود که اين بار در جهانی کره‌جنوبی هم مدالش را تکرار کرد و نخستين نشان برنز تيم ملی تکواندو را به ارمغان آورد. او هادی ساعی را الگوی ورزشی خود می‌داند و بزرگترين هدفش کسب مدال المپيک است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در رقابت‌های جهانی کره، باقری در دور نخست استراحت داشت. دور دوم تا پايان راند ۳ با نتيجه يک ـ يک با حريف اردنی مساوی کرد و در راند طلايی حريفش را از پيش رو برداشت. در دور سوم ۳ بر صفر تکواندو کار ارمنستان را مغلوب کرد و راهی مرحله يک چهارم نهايی شد. در اين مرحله هم نماينده آلمان را ۱۰ـ ۵ برد و به نيمه نهايی رفت و مدال برنزش را قطعی کرد. باقری در ديدار ماقبل فينال با «وونگ جی پارک» از کره روبه‌رو شد و در حالی که تا پايان وقت مبارزه ۳ـ۳ با تکواندوکار ميزبان مساوی بود، در راند طلايی مغلوب حريفش شد و نتوانست فيناليست شود و به مدال برنز و سکوی سوم رقابت‌ها قناعت کرد، نکته جالب در رقابت‌های اين وزن اين بود که تکواندوکار کره‌ای در فينال مغلوب نماينده تايلند شد و نتوانست طلا بگيرد.

پس از ايران، کره قهرمان بی‌چون و چرای جهان با ۲ طلا و ۲ نقره و با ۶۱ امتياز نايب قهرمان شد و ترکيه با يک طلا، يک نقره و يک برنز و با ۴۸ امتياز عنوان سومی جهان را در اختيار گرفت. تايلند و اسپانيا هم چهارم و پنجم شدند. ايران در تاريخچه اين رقابت‌ها ، پنج بار عنوان نايب قهرمانی جهان را در بخش مردان از آن خود کرده بود.

اما در مجموع نتايج مردان و زنان، باز هم کره با کسب ۳ طلا، ۳ نقره و ۴ برنز قهرمان جهان لقب گرفت. ايران بدون کسب هيچ مدالی در بخش زنان و تنها با احتساب مدال‌های مردان نايب قهرمان و چين با ۲ طلا و ۲ نقره سوم شد.


* اکبر نتايج و نتيجه‌ای نااميد کننده

ياسين اکبر نتايج ملی‌پوش وزن دوم ايران است که حدود ۲ سال پيش جايگزين بهزاد خداداد، بهترين تکواندوکار سبک وزن تاريخ تکواندو ايران شد. او جوان است و از قد و قامت خوبی برخوردار است، ولی با اينکه در تمرينات خيلی خوب ظاهر می‌شود، هنوز نتوانسته در ميدان رسمی خودش را به اثبات برساند. اکبر نتاج در روز نخست رقابت‌های جام بيستم سوی شياپچانگ رفت، ولی عملکرد ضعيفی داشت و مرحله انتظارات ظاهر نشد. او در دور اول و دوم تکواندوکاران از کانادا و سنگال را از پيش رو برداشت، ولی در دور سوم با حساب ۸ ـ ۵ شکست را از نماينده تاجيکستان پذيرفت و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

اين ملی‌پوش در حالی دچار حذف زود هنگام از مسابقات شد که هنوز با رقيب جدی‌اش از اسپانيا روبه‌رو نشده بود!

در رقابت‌های وزن دوم نيز کره‌ای‌ها شگفتی‌ساز شدند و با قبول شکست از نماينده روسيه از کسب مدال باز ماندند.


* حذف دوباره رضا نادريان

رضا نادريان ملی پوش وزن سوم ايران است. او پس از درخشش در مسابقات جهانی دانمارک و کسب نشان نقره سير نزولی را در عملکردش داشت، به طوری که در رقابت‌های آسيا برنز گرفت. در بازی‌های آسيايی مدال نگرفت و حذف شد و در رقابت‌های جهانی کره هم از گردونه رقابت‌ها کنار رفت تا نوار شکست‌هايش قطع نشود و همچنان به سقوط آزادش ادامه دهد.

نکته قابل تامل اين است که مهماندوست به رغم انتقاد از نادريان و دعوت نکردن از او پس از نتيجه‌گيری ضعيف در بازی‌های آسيايی گوانگجو برای حضور تيم ملی، تغيير موضع داد و باز هم نادريان را جايگزين داوود عبدالرضايی، نفر دوم وزن سوم کرد، اما با اين حال باز هم شاهد ادامه سريال نتيجه‌ نگرفتن نادريان هستيم.

او در دور نخست رقابت‌های قهرمانی جهان ۱۳ ـ ۱ حريف سنگاپوری را مغلوب کرد. دور دوم ۶ـ صفر نماينده السالوادور را شکست داد. او در دور سوم با نتيجه‌ ۴ بر ۲ مقابل تکواندوکار مولداوی به پيروزی رسيد و به مرحله يک چهارم نهايی رفت، اما در ادامه با حساب ۷ بر يک از «سی رائه مون » کره‌ای باخت و نتوانست به نيمه نهايی راه پيدا کند و اين گونه به کارش در رقابت‌های جهانی پايان داد.


* شکست معتمد معادلات را بر هم زد

محمد باقری معتمد، ملی پوش وزن چهارم ايران اگر چه عناوين قهرمانی جهان در دانمارک و بازی‌های آسيايی گوانگجو را يدک می‌کشيد و شانس قطعی کسب مدال طلا در کره بود، اما در بهت و ناباوری خوشرنگ‌ترين مدال را با نقره عوض کرد. عملکرد باقری معتمد در فينال رقابت‌های جهانی شايد اميد ورزش کشور برای حضور قاطعانه‌اش در المپيک لندن را تحت الشعاع قرار دارد، هيچ کس تصور نمی کرد که مدافع عنوان قهرمانی به تکواندوکار ترک فرصت بدهد تا ۵ امتياز از او پيش بيفتد و مدال طلايش را تصاحب کند.

او پس از استراحت در دور نخست، با حساب ۶ ـ ۱ تکواندوکار شيليايی را از پيش رو برداشت.

در دور سوم ۵ ـ ۲ نماينده ميانمار را برد. باقری معتمد در ادامه مقابل تکواندو کار کروات ۶ـ ۳ به پيروزی رسيد و به جمع ۸ نفر برتر رفت. در مرحله يک چهارم نهايی ۱۱ ـ ۴ بر حريف روسی غلبه کرد و مدال‌های برنزش را قطعی کرد. دارنده مدال‌های طلای رقابت‌های جهانی دانمارک برای تکرار عنوان قهرمانی‌اش با روح الله نيک پا از افغانستان ديدار کرد و ۱۲ ـ ۵ او را برد تا يک پای فينال باشد، از سوی ديگر هم «تازه گيل» از ترکيه ۱۵ ـ ۳ نماينده انگليس را مغلوب کرد و روانه فينال شد.

فينال اين وزن در شرايط حساسی برگزار شد، تکواندوکاران دو کشور قدرتمند و با تجربه بودند، «تازه گيل» دارنده مدال المپيک و قهرمان اروپا بود. در ديدار فينال در حالی که تا اواسط راند سوم بازی با حساب ۸ ـ ۴ به سود باقری معتمد در جريان بود، روی اعتراضی که به يکی از امتيازها شد، ملی پوش ايرانی شيرازه رقابت‌ها را از دست داد و ظرف ۳۰ ثانيه نتيجه‌ ۸ ـ ۴ را با ۹ ـ ۸ عوض کرد تا نه تنها از عنوان قهرمانی‌اش دفاع نکرد، بلکه شانس قهرمان شدن ايران را هم کم‌رنگ‌تر کرد. چنانچه معتمد مدال طلايش را تکرار می‌کرد ايران بعد از ۳۸ سال می‌توانست در مجموع زنان و مردان بر بام دنيا بايستد و به سلطه قهرمانی کره پايان دهد.


* نصرآزادانی درخشش ساعی در المپيک را تداعی کرد

عليرضا نصرآزادانی تکواندوکاری بود که پس از وداع هادی ساعی با دنيای قهرمانی جايگزين شد، او خيلی خوش فکر است و از ضرباتش دنبال گرفتن امتياز است و سعی نمی‌کند بی‌دليل و بی‌جا ضربه‌ای بر حريف وارد کند. نصر معمولا حريف را به گوشه شياپچانگ می‌برد و از او امتياز می‌گيرد.

ملی پوش وزن پنجم ايران، روند صعودی را در سال‌های اخير داشته، او موفق شد در بازی‌های آسيايی گوانجگو به عنوان نخستين تکواندوکار مدال طلا بگيرد. پس از بازی‌های آسيايی هم در رقابت‌های جهانی کره مدال طلا را تصاحب کرد.

نکته قابل توجه در مورد عليرضا نصرآزادانی اين است که او با وجود آسيب ديدگی از ناحيه زانو، راهی مسابقات شده بود و مصدوميتش هم نگرانی‌هايی را برای کادر فنی ايجاد کرده بود. اما با اين حال ملی پوشی مانند ساعی در المپيک پکن، مبارزات را تحت کنترل داشت و با آسيب ديدگی صاحب گردن آويز طلا شد.

نصر آزادانی يکی از گزينه‌های کادر فنی برای اعزام به بازی‌ها المپيک لندن است. البته قرار است از ميان او و محمد باقری معتمد يک نفر به المپيک برود.

او در جهانی کره پس از استراحت در دور نخست،‌ با نتيجه ۵ ـ ۱ تکواندوکار رومانی را برد. در دور سوم ۹ ـ ۱ نماينده تاجيکستان را شکست داد. با غلبه بر حريف قبرسی به جمع ۸ تکواندوکار برتر پيوست و سپس با حساب ۷ ـ ۱ از سد آمريکا گذشت و مدال برنزش را قطعی کرد. در نيمه نهايی اسماعيل کوليبالی را ۹‌ـ ۷ برد و در فينال ۹ ـ ۳ حريف تايلندی را از پا در آورد تا مرد شماره يک جهان در وزن پنجم رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان باشد. او دومين مدال طلای ايران را به ارمغان آورد.


* عبدالهی، طلايی دوم

فرزاد عبداللهی، جوان ۲۱ ساله و خوش آتيه تکواندو ايران و در وزن ششم سير صعودی را در پيش گرفته و با درخشش در رقابت‌های قهرمانی جهان و کسب نخستين مدال طلای ايران در کره عملکرد قابل توجه و تحسين برانگيزی داشت. او در رقابت‌های جهانی دانمارک حضور داشت، ولی سهمی از مدال‌های توزيع شده نداشت. عبدللهی در رقابت‌های قهرمانی آسيا در قزاقستان طلا گرفت و پس از آن هم در بازی‌های آسيايی گوانگجو از تکواندوکار گمنام افغانی شکست خورد و برنزی شد.

کسب نشان برنز او انتقادات مهاندوست را به همراه داشت. سرمربی تيم ملی اعلام کرد که او بايد در انتخابی تيم ملی شرکت کند و در صورتی که همه حريفانش را برد می‌تواند به اردوها برگردد. او از تصميم مهماندوست تبعيت کرد و به تيم ملی برگشت. پس از آن هم تورنمنت آلمان صاحب گردن‌آويز طلا شد.

او در رقابت‌های جهانی کره، پس از استراحت در دور اول به ترتيب نمايندگان غنا، اوکراين(۱۴ ـ ۲) و آرژانتين(۵ ـ ۴) را برد وبه يک چهارم نهايی رفت، در اين مرحله با مائورو سارمينتو از ايتاليا رو‌به‌رو شد و با پيروزی برابر حريف ساعی در المپيک پکن به نيمه نهايی راه يافت.

دراين مرحله هم نماينده آذربايجان را در راند اول ناک‌اوت کرد و فيناليست شد. در ديدار پايانی هم ۵ ـ ۱ تکواندوکار ترکيه را برد و بر بام جهان ايستاد. او نخستين طلای تيم ملی تکواندو در کره را از آن خود کرد و برای اولين بار طعم شيرين نشان طلا را چشيد.


* يوسف کرمی در اوج

يوسف کرمی،‌ کاپيتان تيم ملی تکواندو ايران و ملی‌پوش با سابقه و با تجربه تيم ملی، نقش حساس و تعيين کننده‌ای دانست. مدال‌ طلای او در رقابت‌های جهان کره سرنوشت قهرمانی را بعد از ۳۸ سال تغيير داد و از آن ايران کرد.

نگاهی به کارنامه يوسف کرمی نشان می‌دهد که او با کسب نشان برتر المپيک آتن، يک طلاو دو برنز در رقابت‌های جهانی، دو مدال طلای بازی‌های آسيايی و يک طلا، نقره در آسيا ويک نشان طلا از بازی‌های دانشجويان جهان عملکرد در خشان و قابل قبولی داشته که با کسب دومين مدال طلای رقابت‌های جهان، نام خود را به عنوان هفتمين تکواندوکار در فهرست مدال‌آوران تاريخ قهرمان جهان قرار دارد.

او در کره، دور نخست استراحت داشت. سپس برابر حريفانش از جامائيکا(۸ ـ ۲) و چين(۷ ـ ۱) به پيروزی رسيد و به نيمه‌ نهايی رفت. کرمی در اين مرحله کاريس از اسپانيا را ۷ ـ ۰ از پيش‌رو برداشت و فيناليست شد. در ديدار پايانی هم «دونک مين چا» از کره را مغلوب کرد و ارزشمندترين طلای ايران در اين رقابت‌ها را از آن خود کرد تا ايران رقيب تيمی ديرينه خود را کنار بزند و بر سکوی نخست جهان در بخش مردان بايستد. مدال کرمی باعث شد تا افتخاری بزرگ و تاريخی برای تکواندوی ايران رقم بخورد.


* رجلی قابل قبول بود

کوروش رجلی ملی‌پوش وزن هشتم ايران پس از درخششی که در رقابت‌های قهرمانی آسيا داشت و طلا گرفت، باعث شد تا ايران نايب قهرمان آسيا شود. پس از آن حضور موفق، شاهد افت رجلی در ميادين مختلف بوديم. او از ناحيه زانو دچار آسيب‌ديدگی مزمن بود. ترس از شديد شدن مصدوميت باعث شد به حسين تاجيک در اين وزن روی کار بيايد و جايگزين او شود که در آخرين انتخاب تيم ملی رجلی با شکست تاجيک تکواندوکار فيکس سنگين وزن شد. او در رقابت‌های قهرمانی جهان در دور اول دوازده‌ ـ يک تکواندوکار نيوزلند را ناک‌اوت کرد. در مرحله‌ی دوم ۱۵ ـ ۳ حريف آذربايجانی را از پيش‌رو برداشت. در دور سوم ۷ ـ ۳ بر تکواندوکار ايتاليايی غلبه کرد. در ادامه ۷ ـ ۴ نماينده آلمان را شکست داد و به نيمه‌نهايی رسيد. در اين مرحله در ديداری پاياپای با يکی از قوی‌ترين نمايندگان کره مواجه شد و با نتيجه نزديک ۶ ـ ۵ شکست را پذيرفت و به نشان برنز بسنده کرد. در دور گذشته اين رقابت‌ها، حسين تاجيک رقيب کوروش رجلی هم صاحب نشان برنز شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016