چهارشنبه 1 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"صد بار ديگر هم که حذف شويم با حجاب بازی می کنيم"، گفت‌وگوی مهر با نيلوفر اردلان کاپيتان و فرشته کريمی بازيکن تيم ملی فوتبال زنان

سوت آغاز و پايان بازی يکی شد و بازيکنانی که فوتبال برايشان بهانه‌ای بود تا حجاب را به رخ بکشند و تبعيضها را به نمايش بگذارند با پرچم سه رنگمان دور افتخار زدند. می گويند صدبار هم فيفا خلاف شعار فوتبال برای همه حذفشان کند باز پوشش ايرانی اسلامی خود را کنار نمی گذارند.

به گزارش خبرنگارمهر، از ميان بازيکنان پايتخت نشين تيم ملی بانوان کشورمان نيلوفراردلان کاپيتان و فرشته کريمی هافبک هجومی اين تيم ميهمان خبرگزاری مهر بودند. کاپيتان تيم ملی فوتبال بانوان کشور برايمان از همدردی سرمربی هلندی تيم ملی اردن می گويد و از اين که صد بار ديگر هم حذف شوند به افتخار حجابشان دور افتخار می زدند و پرچم ايرانمان را در آغوش می گيرند. از اين دو ملی پوش از صحنه های ماندگار بازی با اردن پرسيديم.

* خبرگزاری مهر ــ گروه اجتماعی: اشکهای شما در مسابقه با اردن اشک ما را هم در ايران درآورد کمی از حال هوای آن روز برايمان بگوييد؟

- نيلوفر اردلان، کاپيتان تيم ملی بانوان: روز اولی که وارد اردن شديم در جلسه کادر فنی که من هم به عنوان کاپيتان حضور داشتم اعلام کردند تيم ما نمی تواند بازی کند اما اميدوار بوديم که شايد اجازه بدهند بازی کنيم، بنابراين به بچه ها نگفتيم. مسئولان تيم تلاش خود را تا روز مسابقه انجام دادند اما نتيجه نداد.

روز بازی بچه ها به زمين مسابقه آمدند، حتی خودشان را برای بازی گرم کردند اما زمانی که ناظر بازی و داور آمدند که بچه ها را چک کند، قطعی شد که نمی توانيم بازی کنيم. وقتی صد درصد اعلام شد لحظه خيلی بدی بود. فکر کنيد بچه ها برای اين مسابقات ۶ تا ۷ ماه در اردوهای سخت بودند و در گرما و سرما تمرين کردند و دوست داشتند در اين مسابقات نتيجه بگيرند. شايد اول شدن در اين گروه کمی سخت بود اما صعود به دور بعد کاری نبود که نتوانيم انجام دهيم.

*شما اولين نفری بوديد که گريه کرديد؟

- اردلان: خيلی اميدوار بوديم که مسابقه برگزار شود. اولين نفری که گريه کرد خود من بودم و بعد خانم ايراندوست و دکترهای تيم هم به گريه افتادند. بچه ها مبهوت ما را نگاه می کردند که چه اتفاقی افتاده است، چرا ما گريه می کنيم. وقتی آنها هم متوجه موضوع شدند خيلی ناراحت شدند. البته اين حس در بچه ها بيشتر بود زيرا من دو روز زودتر از بچه ها فهميده بودم که احتمال دارد نتوانيم بازی کنيم.

* انگيزه بچه ها برای اين بازی چطور بود؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اردلان: انگيزه بچه ها برای اين بازی زياد بود زيرا ديده بودند که تيم اردن ضعيف شده و مطمئن بودند اين تيم را می برند اما متاسفانه يا خوشبختانه اجازه نداند که بازی کنيم. خيلی لحظه غم انگيزی بود. اين همه تلاش کرديم، وقتی قرار بود به نتيجه برسد اجازه بازی ندادند.

*مثل اين که بازيکنان تيم آخرين نفرهايی بودند که متوجه اين موضوع شدند حس شما وقتی سوت پايان را شنيديد چه بود؟

فرشته کريمی: شب قبل و حتی روز مسابقه با اردن خيلی شاداب و با انگيزه بوديم. به خودمان اطمينان زيادی داشتيم. اصلاً خبر نداشتيم که فيفا با پوشش ما مخالفت کرده است. يک نفر جلوی آينه با دقت موهايش را داخل می‌کرد تا يک تار مويش هم مشخص نباشد، يک نفر حرکات کششی انجام می‌داد، هرکس به کاری مشغول بود.

هيچکدام خبر نداشتيم. در رختکن لباس هايمان را پوشيديم و منتظر ناظر بوديم لباس هايمان را چک کند تا اينکه نيلوفر شروع به گريه کرد. نمی دانستيم چه اتفاقی افتاده است و در گوشی با هم حرف می زدند و به ما بازيکنان هم چيزی نمی گفتند. ناظر بازی گفت بايد يقه لباس هايتان را برداريد که باعث تعجب ما شد. او گفت بايد داور اعلام کند که می توانيد بازی کنيد يا نه. ما هم با ذوق رفتيم در زمين خودمان را گرم کرديم، حتی داور هم با ما خودش را گرم و با روی خوش صحبت کرد. ماهم فکرکرديم قبول کرده است. دو تيم با هم دست داديم و سرودهای ملی خوانده شد اما داور سوت پايان را زد و گفت می توانيد زمين را ترک کنيد.

* مثل اين که ناظر ايرانی الاصل بحرينی هم کمی بيشتر از معمول سخت گرفته است؟

ــ اردلان: نه، او به عنوان ناظر آمد، لباسهای ما را چک کرد. در جلسه کميته فنی هم گفته بود لباس ما مشکل دارد. اين مقررات فيفا است و به ناظر ربطی ندارد. فيفا اعلام کرده است حتی آقايان در زمستان هم نمی توانند لباس يقه اسکی بپوشند. خود او هم خيلی ناراحت بود. مربی هلندی تيم اردن هم آمد و ما را دلداری داد و با همراه ما اشک ريخت. گفت حق شما خيلی پايمال شد. شما به عنوان يک خانم مسلمان حق داريد فوتبال بازی کنيد. زيرا شعار فيفا اين است که فوتبال برای همه است اما با اين حرکت نشان داد در حال حاضر فوتبال برای بانوان مسلمان تعطيل شده است.

* کشورهای مسلمان ديگر در برابر اين محدوديت چه می کنند؟

- اردلان: همه وضعيت مشابهی دارند، برای چند تن از بازيکنان تيم اردن هم اين اتفاق افتاد که اتفاقا بازيکنان قوی نيز بودند اما به خاطر حجاب بازی نکردند و مربی افراد ديگری را جايگزين کرد.

کريمی: برای کشورهای غرب آسيا که خودشان مسلمان هستند فرقی نمی کند در دور اول يکی از بازيکنان قوی اردن به دليل مسئله حجاب نمی توانست بازی کند که سرپرست تيم مان يک کلاه و يقه به او داد و در مقابل ما بازی کرد.

*انگار هنگام برگشت هم با مشکلاتی روبرو بوديد؟

- اردلان: برگشت ما مصادف شد با تعطيلات خرداد ماه برای همين بليت بازگشت به تهران پيدا نمی شد. بنابراين سه گروه شديم و به تهران بازگشتيم. ماندن در آنجا هم برای ما سخت بود. زيرا می ديدم باقی تيم ها دارند تمرين می کنند و ما نمی توانيم بازی کنيم. ديدن اين شرايط برای ما سخت بود.

* گفته می شد بعضی از بازيکنان تيم بعد از اين اتفاق سرخورده و نااميد شدند؟

ــ اردلان: نه من نشنيدم که کسی بريده يا خسته شده باشد. هرچند هر کسی يک سقف آرزو دارد و شايد بعضی ها اصلا نه آرزويی دارند و نه سقف آرزويی. اين اتفاق برای اولين بار نبود که برای ما رخ می داد. يکبار که برای مسابقه با تيم برلين عازم آلمان بوديم، دو ساعت قبل از پرواز اعلام کردند که نمی توانيم برای بازی برويم در حالی که ما کلی تمرين کرده بوديم.

* برای شرکت در اردوها پول هم می گيريد؟

-اردلان: نه پول نمی گيريم. بازيکنان از باشگاه هايشان پول می گيرند.

* قرارداد بازيکنان خانم چقدر است؟

کريمی : سقف قرارداد ما خيلی کم است و اصلا با قراردادهای آقايان قابل مقايسه نيست. رقم ها طوری است که تنها خرج ورزش خودمان در می آيد.

*بهترين بازيکن چقدر می گيرد؟

- کريمی: پنج ميليون تومان برای يکسال.

*سرانجام لباس هايتان چه می شود؟

ــ اردلان: اين مشکلی است که بايد فدراسيون حل کند.

* در فوتسال هم همين نوع پوشش را داريد؟

ــ اردلان: ما فوتسال را هم با پوشش کامل بازی می کنيم. در کل اين پوشش برای اين است که بازی ها ضبط شود و برای جذب اسپانسر امکان پخش تلويزيونی هم داشته باشيم.

* پس سقف پايين قرارداد به دليل نبود اسپانسر است؟

-اردلان: وقتی اسپانس حق پخش تلويزيونی ندارد بر اساس چه منطقی تبليغات دهد.

* حمايتهای داخلی و بين المللی بعد از اين ماجرا چقدر در روحيه شما تاثير گذاشت؟

- اردلان: اين حمايت ها تا به حال خوب بوده است اما به شرطی که ادامه پيدا کند و باعث شود ما بتوانيم دوباره فوتبال بازی کنيم نه اين که فوتبال بانوان با وجود استعداد خوب بچه ها تعطيل شود.

کريمی: همه ما را حمايت کردند حتی بازيکنان اردن و تماشاگران بحرينی از اين پيروزی خوشحال نشدند و تماشاگران آنها زمانی که ما دور افتخار زديم برای ما دست می زدند و بعضی ها هم اشک می ريختند. حتی مربی تايلند نيز پيشنهاد داد در همان زمان ديدار رسمی ايران با آنها به پاس قدردانی و حمايت از ما بازی دوستانه ای برگزار شود اما ما روز قبل از آن قصد بازگشت به کشور را داشتيم.

* آيا داشتن حجاب در کيفيت بازی شما تاثيری داشته است؟

اردلان: نه ما هيچ مشکل خاصی با پوشش اسلامی نداريم. در زمستان ها بهتر هم هست زيرا ما را گرم می کند. اما تابستان به دليل گرما کار سخت می شود ولی با دل و جان شرايط مان را قبول کرديم. من هر پيشرفتی که کرده ام با همين حجاب بوده است. به نظر من فيفا دارد سخت گيری می کند. فيفا بايد برای خانم های مسلمان هم شرايطی قائل شود تا بتوانند با حجابشان فوتبال بازی کنند. درست است که فوتبال بانوان ما زياد پررنگ نيست اما توانسته ايم در مسابقات غرب آسيا قهرمان شويم و جای پيشرفت داريم. هنوز هم اميدواريم اين مشکل رفع شود زيرا ما الان تيم های نوجوانان و جوانان خوبی داريم که اگر روی آنها سرمايه گذاری شود چند سال آينده تيم بزرگسال خوبی خواهيم داشت.

*چقدر اين اقدام شما در معرفی فوتبال بانوان موثر بود؟

اردلان: اين موضوع فوتبال بانوان را به جامعه معرفی کرد. قبل از اين اتفاق شايد خيلی ها نمی دانستند که ما فوتبال بانوان داريم اما حالا وقتی ما را با لباس ورزشی می بينند مردم کنجکاو می شوند. از شرايط ما می پرسند و خيلی از آنها هم به باحجاب بودن ما افتخار می کنند.

کريمی:اگر حتی بازيها را می برديم و به مرحله بعد صعود می کرديم تا اين اندازه فوتبال بانوان در سطح جامعه مطرح نمی شد. مردم وقتی ما را می ديدند خوشحال بودند و ابراز خرسندی می کردند.

*ا گر دوباره اين اتفاق بيفتدد باز هم چنين عکس العملی نشان می دهيد؟

- کريمی و اردلان : اگر صد بار هم همچنين اتفاقی می افتاد چنين کاری را می کرديم.

* تفاوت شما به عنوان بانوان فوتباليست با حجاب در مقايسه با بازيکنان ساير تيمها در چيست؟

- کريمی : بزرگترين آرزوی همه ما رفتن به جام جهانی بود. يکی از دلايل علاقه ما برای رفتن به جام‌جهانی همين داشتن حجاب بود. با حجاب بيشتر توی چشم هستيم. بقيه تيم‌ها همه مثل هم هستند، اما وقتی ببينند ما با حجاب تمرين می‌کنيم، کنجکاو می‌شوند و دلشان می‌خواهد بازی ما را ببينند. اين برای ما انگيزه‌ای می‌شود که بهتر بازی کنيم. اگر فيفا پوشش ما را قبول کند، خيلی خوب می‌شود. ما نمی‌خواهيم اين پوشش را برداريم و فوتبال بازی کنيم. در واقع حاضر نيستيم به خاطر فوتبال از حجاب‌مان بگذريم. ما يک قدم برداشتيم آن‌ها هم يک قدم بردارند. اميدوارم مسئولان فيفا راضی شوند و بتوانيم باز هم در مسابقات شرکت کنيم.

* در آسيا مشکلی نداريد ؟

اردلان : در آسيا مشکلی نداريم زيرا AFC پوشش مقنعه ما را هم پذيرفته است. حتی بعد از پذيرش پوشش اسلامی پنج، شش تيم به بازی های غرب آسيا اضافه شد .

* فکر می کنيد اگر بازی می کرديد در گروهتان چندم می شديد؟

اردلان : با توجه به افت تيم اردن حتما پيروز اين ميدان بوديم و توانايی کسب امتياز از ازبکستان و ويتنام را هم داشتيم اما ما معمولا مغلوب سرعت تيمی تايلند هستيم. به نظر در گروهمان دوم می شديم.

* در داخل کشور حمايتها چطور بود؟

- کريمی: خانم اکبرآبادی در سخنانی گفت اين باخت به اندازه مدال طلای المپيک ارزش داشت اما در حد مدال برنز نيز از ما حمايت نشده است. تقدير و تشکری که از قهرمانان المپيک آسيايی شد با حمايتها از ما قابل مقايسه نيست.

ــ اردلان: البته اين حمايتها و تقديرها قراراست به زودی اتفاق بيافتد و در همين جا از مشاور امور زنان رياست جمهوری برای تقدير و حمايتشان تشکر می کنم.

درابتدای ديدار ملی پوشان از خبرگزاری مهر پيام تيرانداز مديرکل اخبارداخلی خبرگزاری مهر با بيان اين که دنيا ثابت قدم بودن شما را در اعتقاداتتان تحسين کرد، گفت: شما با اين حرکت کسانی را که ادعای تساوی حقوق زن و مرد دارند به چالش کشيديد. اين حرکت نشان داد نگاه غرب به زن نگاهی ابزاری است.

او ادامه داد: پيامی که برای انتقالش رسانه ها مدت ها زمان لازم داشتند، شما با چند دقيقه با تاثيرگذارترين ابزار منتقل کرديد و نشان داديد زن مسلمان ايرانی هميشه در حفظ ارزشهای اسلامی ثابت قدم است.

در ادامه اين مراسم خبرگزاری مهر با اهدای هدايايی از حرکت افتخار آميز اين ملی پوشان قدردانی و تشکر کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016