شنبه 5 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یک نبرد با طعم خاص؛ آمریکا در دام پنجه‌های طلایی ایران، فارس

خبرگزاری فارس: تیم‌های ملی ایران و آمریکا در ششمین مسابقه خود در جام‌جهانی باید به مصاف هم بروند تا یک جدال با رنگ و بویی خاص در مسابقات جهانی والیبال رقم بخورد.

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، تیم ملی والیبال ایران در ششمین دیدار خود در رقابت‌های جام‌جهانی که در ژاپن برگزار می‌شود روز یک‌شنبه (فردا) از ساعت 5:30 به مصاف آمریکا خواهد رفت.

مصاف‌ تیم‌های ایران و آمریکا در رشته‌های مختلف ورزشی همواره از حساسیت‌های فراوانی برخوردار بوده و 2 تیم خواهان برتری بر رقیب خود هستند‬ و برای رسیدن به این هدف خود بسیار تلاش می‌کنند.

‫به عقیده بسیاری‌ رقابت ایران با آمریکا در عرصه ورزش بسیار فراتر از یک رقابت صرفاً ورزشی است و در واقع قبل از یک رقابت ورزشی یک مصاف سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی است.

‫همان‌طور که به خاطر داریم ایران در یکی از آخرین دیدارهای حساس خود برابر آمریکا در جام‌جهانی فوتبال 98 فرانسه به برتری 2 بر یک برابر حریف خود رسید که این دیدار هیچ‌گاه از اذهان ملت پاک نمی‌شود و همیشه از آن به عنوان یک پیروزی شیرین و بزرگ یاد می‌شود و به گواهی مفسران ورزشی آن دیدار بازی قرن لقب گرفت که سرانجامش با برتری مردان آریایی رقم خورده بود.

حالا هم تیم‌های والیبال ایران و آمریکا در دور سوم مسابقات جام‌جهانی 2011 ژاپن به هم رسیده‌اند. جایی که شاگردان ولاسکو بسیار فراتر از انتظار ظاهر شده‌اند.

شکست دادن تیم های ملی ژاپن، صربستان، آرژانتین و لهستان کار راحتی نیست، اما بلندقامتان ایرانی در این دوره از مسابقات بزرگان والیبال را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و این روزها توجه همگان را خود جلب کرده اند.

در مقابل آمریکا تا کنون 5 بازی انجام داده که با 2 برد و 3 شکست، جایگاه هشتمی را به خود اختصاص داده و ایران هم با عملکردی خوب در جایگاه پنجم قرار دارد.

به هر حال مردان سرزمین پارس که در مسابقات‌ گذشته خود موفق شدند تیم‌های ژاپن(میزبان مسابقات)، صربستان(قهرمان اروپا)، لهستان(تیم سوم لیگ جهانی) و آرژانتین(نایب قهرمان آمریکای جنوبی) شکست دهند و تنها بازی برابر کوبا را واگذار کرده‌اند در هفتمین رقابت خود باید برابر شاگردان آلن نایپ صف‌آرایی کنند. جدالی که نه تنها چشم تمام ایرانی‌ها بلکه بسیاری از مردم دیگر جهان به آن است.

نایپ سیزدهم ماه جون 2009 برابر هلند اولین تجربه سرمربیگری تیمش را کسب کرد که همین مر بی پیش از آغاز این مسابقات 68 بازی رسمی را با ایالات متحده گذرانده است، در مقابل هم ولاسکو از بیست و یکم ماه سپتامبر 2011 برابر افغانستان هدایت رسمی تیم ایران را آغاز کرد و پیش از آغاز این بازی‌ها در 8 بازی رسمی سرمربی ایران بوده است.

محمدرضا داورزنی، سرپرست فدراسیون والیبال با نتایجی که تیم ملی گرفته است اعتقاد دارد که والیبالیست‌های ایران دیگر از بزرگان دنیا نمی‌ترسند چون این روزها مردان ایرانی روی تورهای جهانی به یک مدعی خوب تبدیل شده‌اند. حالا باید منتظر ماند و دید که شاگردان ولاسکو برابر تیم چهارم دنیا چه نتیجه‌ای کسب می‌کنند؟ میدانی که تمام ایرانی‌ها انتظار دارند شاگردان ولاسکو با پیروزی آن را ترک کنند.

با توجه به اینکه آمریکا در رنکینگ فدراسیون جهانی در جایگاه چهارم قرار دارد به نظر می‌رسد این تیم یکی از قدرت‌های والیبال باشد که ولاسکو درمورد این تیم می‌گوید: آمریکا تیمی است که دفاع و دریافتش سیستم دارد. همیشه بازی مقابل چنین تیم‌هایی بسیار دشوار است و به آمادگی ذهنی بالایی نیاز دارد. پس از برتری برابر آرژانتین حالا ما فقط به آمریکا فکر می‌کنیم.

تیم ملی والیبال ایران در رنکینگ جهانی در جایگاه چهاردهم قرار دارد؛ هرچند که با توجه به نتایج اخیر تیم ایران ثابت شد که ملی‌پوشان توجهی به این جایگاه‌ها ندارند و تنها به پیروزی فکر می‌کنند، اما باید قبول کرد که ملی‌پوشان بازی‌های سختی در ادامه راه دارند؛ جایی که باید با تیم‌های آمریکا، برزیل، ایتالیا، روسیه، چین و مصر و آمریکا مصاف دهند.

تیم ایران با اتکا به قدرت جوانی پدیده‌هایی همچون غفور و فیاضی و با استفاده از تجریه بازیکنانی مانند نادی و حسینی می‌تواند برابر هر تیمی موفق باشد و البته در این بین نباید از نقش موثر ولاسکو هم به سادگی عبور کنیم. کادری که ولاسکو با خود به این رقابت‌ها برده یکی از قوی‌ترین کادرهای مسابقات است؛ جایی که پائولو(آنالیزور) و سیچلو(مربی) در کنار ابراهیمی(مربی) جوان آن را تشکیل می‌دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




با توجه به پتانسیل، انگیزه بازیکنان و برنامه‌هایی که ولاسکو برای آنها در نظر خواهد گرفت پیروزی ملی‌پوشان ایران برابر آمریکا دور از دسترس نخواهد بود.

نبرد والیبالیست های ایران و آمریکا مقوله ای کاملا ورزشی است و باید این دو تیم در یک رقابت جهانی برابر هم صف آرایی کنند، اما نکته ای که نمی توان آن را انکار کرد این است که توجه عمومی و رسانه ای به تقابل این دو تیم گواهی می دهد که بازی فراتر از حوزه ورزش است و حساسیتش نسبت به سایر دیدارها بیشتر است.

تمرکز رسانه های آمریکایی به رویارویی با ایران به خوبی از اهمیت این دیدار خبر می دهد؛ سرمربی و کاپیتان آمریکا در آخرین بازی مقابل ایتالیا شکست خورد، اما خیلی سریع از دیدار با ایران صحبت کرد و مدعی شد تیمش برای عبور از سد محکم ایران آماده است.

در مقابل بلند قامتان کشورمان در یک هفته گذشته توانسته اند مدعیان بزرگی را در تور خود انداخته و امتیازهای حساسی را جمع آوری کرده اند و به نظر می رسد اگر مشکل خاصی پیش نیاید حالا نوبت آمریکایی هاست که در پنجه های فولادین شاگردان ولاسکو گیر افتاده و در تور مردان ایرانی گرفتار شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016