پنجشنبه 29 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شاه‌حسینی: فدراسیون فوتبال توان برخورد با دلال‌ها را ندارد، ایلنا

عبدالرحمان شاه حسینی تاکید می‌کند که عده‌ای «کار چاق کن» در فوتبال ایران به خوبی راه‌های سوء استفاده را یاد گرفتند و متاسفانه مسئولان فدراسیون توانایی برخورد با این جریان را ندارند.

رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به فضای انضباطی که در فوتبال کشورمان وجود دارد، گفت: اگر به نسبت جمعیت فعال در فوتبال کشورمان اعم از بازیکنان، مربیان، مدیران، عوامل اجرایی و... تخلفات و خطا‌ها را نسبت به ناهنجاری‌هایی که در فوتبال سایر کشور‌ها به وقوع می‌پیوند، مقایسه کنیم تقریبا مناسب است اما با توجه به اینکه ما در یک کشوری که نظام اسلامی در آن حکمفرماست زندگی می‌کنیم، به نظرم باید تخلفات صورت گرفته در این کشور کمتر از آن چیزی باشد که امروز شاهد آن هستیم.

ناهنجاری‌های زیادی در فوتبال کشور دیده می‌شود

عبدالرحمان شاه حسینی با بیان مطلب فوق اظهار داشت: با توجه به شرایط امروز به لحاظ اخلاقی و انضباطی نمره خوبی به فوتبال نمی‌دهم. متاسفانه ناهنجاری‌های زیادی را در فوتبال کشور مشاهده می‌کنیم. انتظار این است که مسئولان گسترده‌تر و برنامه ریزی بهتر در خصوص مسایل فرهنگی و فوتبال کشور کار کنند و با پیاده کردن برنامه‌های درست در این باره جایگاه فوتبال را به لحاظ فرهنگی ارتقا دهد این یک واقعیت تلخ در فوتبال است که به نظرم ریشه اکثر ناهنجاری‌ها در فوتبال به این مسئله بر می‌گردد.

با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود

وی ادامه داد: متاسفانه بعضی از مدیران رده بالای فعال در فوتبال عادت کردند که فقط پز انجام کارهای فرهنگی را بدهند اما در عمل حرکتی در زمینه ارتقای سطح فرهنگی جامعه فوتبال از آن‌ها نمی‌بینیم. باید بگویم امور مربوط به مسایل فرهنگی در فوتبال کشور به فراموشی نسبی سپرده شده است. فوتبال ایران که سالانه میلیارد‌ها تومان در آن هزینه می‌شود با این روشی که امروزه اداره می‌شود به لحاظ فرهنگی و انضباطی با مشکل جدی روبه رو خواهد شد. مسئولان باید متوجه باشد که انجام امور فرهنگی هزینه دارد و به قول معروف با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود.

شاه حسینی متذکر شد: ما هر چقدر در کارهای فرهنگی فوتبال هزینه کنیم، کم است. باید قبول کنیم فوتبال ایران در صورتی می‌تواند ارتقای کیفی پیدا کند که در حوزه فرهنگی با مشکلات کمتری روبه رو شود.

رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه چگونه می‌توان مشکل فرهنگی را در فوتبال کشور حل کرد، اظهار داشت: در وهله نخست باید مشکل مدیریت فوتبال در راس هرم حل شود. حلقه اول فوتبال که‌‌ همان رئیس فدراسیون است باید آگاه و به فوتبال اشراف داشته باشد تا با اعتقاد تدابیر لازم موجب شود تا عوامل زیر مجموعه‌اش خوب کار کند، در بحث فرهنگی ما کار زیاد داریم، زمان زیادی هم می‌برد.

فردی متخصص باید در راس فدراسیون باشد


شاه حسینی همچنین تصریح کرد: اول از همه مدیریت کلان ورزشی کشور باید از یک فرد متخصص و متعهد برای ریاست فدراسیون فوتبال بهره بگیرد و به یقین وی و زیر مجموعه‌اش در این ارتباط اقدامات لازم را انجام خواهند داد، البته انجام کارهای فرهنگی آن هم در شرایط فعلی فوتبال زمان بر است و نمی‌توان با یک یا دو سال کار نتیجه مطلوب را گرفت اما باید استارت کار زود زده شود.

رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال همچنین خاطرنشان کرد: در گام نخست هم همانطور که گفتم رئیس فدراسیون فوتبال باید فرد شایسته و کار بلدی باشد، اگر این اتفاق رخ داد به طور یقین همه چیز درست می‌شود اما وقتی مدیریت مشکل دارد چطور می‌توان اظهار داشت زیر مجموعه او به درستی وظایف خود را انجام دهد.

در راس هرم فوتبال مشکل داریم

وی در پاسخ به این سوال که شروع کار فرهنگی به رئیس فدراسیون برمی گردد، گفت: چند سالی است در راس هرم فوتبال ریاست فدراسیون مشکل داریم، به لحاظ عدم تخصص در راس فوتبال کشور در سطوح داخلی و بین المللی همواره با نزول همراه بودیم و ناهنجاری‌ها در فوتبال رو به افزایش است. باید توجه داشته باشیم مشکل فرهنگی در فوتبال کشور مشکل لاینحلی نیست. با یک مدیریت صحیح و زمان ۴-۵ ساله درست می‌شود.

شاه حسینی با اشاره به عملکرد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال عنوان داشت: معتقدم حداقل باید ۵ یا ۶ ماه زمان بگذرد تا با یک ارزیابی از احکام صادره در خصوص پرونده‌های انضباطی در این خصوص اظهارنظر کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رای کمیته انضباطی نباید در کشوی رئیس بماند

شاه حسینی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حکم صادره کمیته انضباطی در برخورد با حرکت غیر اخلاقی شیث رضایی و نصرتی در جریان دیدار این تیم مقابل داماش و اینکه حکم این کمیته تا مدتی در کشوی رئیس فدراسیون مانده بود، گفت: کمیته انضباطی بر اساس وظیفه خود بعد از این اتفاق رای خود را صادر کرد اما اینکه این رای در کشوی کار رئیس فدراسیون فوتبال باقی ماند و اعلام نشد، خود یک امتیاز منفی برای کمیته محسوب می‌شود. رای کمیته انضباطی نباید در کشوی رئیس بماند. بعد از استعفای اینجانب آیین نامه اخیر را طوری نوشتم که بتوانم استقلال کمیته انضباطی را همانند اتفاقی که در صدور حکم پرونده شیث رضایی و نصرتی افتاد، کمرنگ نکنم.

عدم صدور حکم شرایط را ملتهب می‌کند

رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در ادامه با بیان اینکه کمیته انضباطی بعد از صدور رای و عدم ابلاغ آن از سوی مسئولان باید رای خود را به مردم اعلام می‌کرد، اذعان داشت: کمیته انضباطی باید رای را اعلام می‌کرد مانند کاری که ما انجام می‌دادیم. مشکلی که اخیرا در فدراسیون فوتبال می‌بینم تاخیر در صدور حکم‌ها است. این موضوع خود شرایط را ملتهب می‌کند. کمیته انضباطی باید فوری و در کمترین فرصت رای لازم را بدهد چراکه اگر اعلام رای طولانی شود حتی اگر حکم سنگین هم باشد به دلیل اینکه مدت زیادی از آن اتفاق گذشته اثر کمی خواهد داشت. باید با سرعت و در نظر گرفتن حداکثر تنبیه فضایی را به وجود بیاورد که اثر آرای کمیته انضباطی دیده شود.

استقلال کاری کمیته انضباطی زیر سوال است

شاه حسینی در این خصوص که آیا با این شرایط استقلال کاری کمیته انضباطی زیر سوال است، اظهار داشت: بله، در پرونده مورد بحث استقلال کاری کمیته انضباطی زیر سوال رفت و در اساسنامه فدراسیون فوتبال تنها رکنی که مستقل اعلام شده رکن قضایی است و اگر حکم قضایی رای صادر کند ولی اختیار ابلاغ آن را نداشته باشد، به استقلال منظور در اساسنامه لطمه خورده، یعنی آیین نامه فعلی در این خصوص با اساسنامه فدراسیون در تعارض است که نباید باشد.

آیین نامه انضباطی به اصلاحات نیاز دارد

وی ادامه داد: معتقدم ۱۰۰درصد آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال به اصلاحات نیاز دارد. مواردی است که باید به روز شود تا اشکالات برطرف شود، به عنوان مثال اگر رای را زود صادر کنیم و به آن اعتراض کنند تا رسیدگی کمیته استیناف، متخلف حق شرکت در مسابقات را دارد. این مورد باید برطرف شود زیرا فضای قضایی فوتبال با رویه‌های دادرسی در دادگستری تفاوت دارد. در فوتبال روز دنیا اینگونه مشکلات قضایی در فوتبال وجود ندارد. چه اشکالی دارد در فوتبال مصوب شود دستور موقت تا صدور حکم کمیته استیناف معتبر است، هر چند با آیین دادرسی دادگستری در تعارض است ولی همانطور که اعلام کردم مقوله فوتبال متفاوت است.

«کار چاق کن‌ها» راه‌های سوء استفاده را یاد گرفتند

شاه حسینی همچنین با اشاره به بحث این روزهای مبارزه با دلالی که در فوتبال کشور مطرح است، خاطرنشان کرد: دلالی در قانون تعریف مشخصی دارد. در واقع یک شغل شریفی است، مثل اینکه بگوییم فلانی آرایشگر یا کارمند دولت است، بنابراین بهتر است از لفظ «کار چاق کنی» استفاده کنیم. عده‌ای «کار چاق کن» در فوتبال ایران به خوبی راه‌های سوء استفاده را یاد گرفتند. متاسفانه با تمام احترامی که به مسئولان فدراسیون دارم اما باید بگویم آنها توانایی برخورد با این جریان را ندارند.

آقایان به جای برخورد، سکوت کرده‌اند

رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در پایان تاکید کرد: در زمان ما فساد تا این حد در فوتبال فرصت پیدا نکرده بود، رشد کند. در حال حاضر آقایان به جای برخورد با افرادی که فساد را در فوتبال رایج کرده‌اند، سکوت کرده‌اند. آنها متاسفانه هیچ‌گاه سراغ دلالان بزرگ نرفته‌اند، فقط ضعیف ها را قربانی کرده اند و با قربانی کردن ضعیف‌ها سعی کردند افکار عمومی را آرام کنند. همه آنهایی که به عنوان مدیران کلان فوتبال می‌شناسیم، سکوت کرده و عملا تسلیم شده‌اند.

گفت‌وگو: محمد زارعی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016