چهارشنبه 5 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرمربي تيم واليبال ايران: اجازه نمي‌دهم بازيكن براي من تصميم بگيرد، ایسنا

سرمربي تيم واليبال ايران گفت: بازيكنانم مي‌دانند تيمي كه مي‌خواهد در انتخابي المپيك سهميه كسب كند، نبايد هيچ حريفي را دست كم بگيرد.

به گزارش ايسنا، خوليو ولاسكو در سومين نشست خبري خود و نخستين رويارويي با خبرنگاران داخلي بعد از رقابت‌هاي جام جهاني گفت: ما رقابت‌هاي جام جهاني را پشت سر گذاشتيم و رقابت‌هاي انتخابي المپيك را پيش رو داريم. من در طول مدتي كه ايران نبودم فيلم تمام بازي‌هاي ليگ برتر را ديدم و دقيقا در مورد مسائل ليگ برتر با فدراسيون واليبال گفت‌وگو كردم. همان طور كه مي‌دانيد رقابت‌هاي انتخابي المپيك خيلي دشوار است. براي موفقيت در اين رقابت‌ها بايد برابر حريفان قدرتمندي نتيجه بگيريم، احتمالا ژاپن كه از امتياز ميزباني برخوردار است، بازي خود با ايران را به آخرين روز موكول مي‌كند تا استرس و فشار كمتري برابر تيم ما داشته باشد.

وي ادامه داد: رقابت‌هاي انتخابي المپيك در آسيا بسيار عجيب است، زيرا در ساير قاره‌ها تيم‌ها فقط با تيم‌هاي درون قاره بازي مي‌كنند اما در آسيا مجبوريم با حريفان قدرتمند از قاره‌هاي ديگر نيز بازي كنيم. به همين دليل پيروزي بر ساير حريفان به جز حريفان آسيايي نيز براي ما مهم است. در حال حاضر از لهستان و اسلواكي براي حضور در تورنمنت دوستانه از تيم ايران دعوت شده، همچنين با رايزني‌هايي كه انجام داديم احتمالا يك برنامه تداركاتي در اسلوني خواهيم داشت.

ولاسكو گفت: فكر مي‌كنم به خاطر اختلاف ساعتي كه با ژاپن داريم، بايد طوري برنامه‌ريزي كنيم كه بعد از آخرين برنامه تداركاتي مستقيما و كمي زودتر به كشور ژاپن سفر كنيم تا بازيكنان بتوانند با شرايط محيطي آماده شوند و همچنين بتوانيم با چند تيم دانشگاهي و باشگاهي در كشور ژاپن مسابقه دوستانه دهيم. بعد از رقابت‌هاي انتخابي المپيك نيز در مسابقه‌هاي واگنر كشور لهستان بازي مي‌كنيم و همان طور كه مي‌دانيد براي نخستين بار است كه لهستان از تيم ملي ايران براي اين رقابت‌ها دعوت كرده است.

سرمربي تيم ملي تصريح كرد: به نظر من نتايجي كه براي جام جهاني به دست آورديم خيلي مهم بود و هيجان و علاقه‌مندي زيادي را در بين ايراني‌ها به وجود آورد. بازيكنان در بازي‌هاي اول نشان دادند كه توانايي پيروزي بر تيم‌هاي بزرگ را داريم. من تعجب مي‌كنم كه چرا در ايران شكست مقابل چين خيلي بزرگ جلوه داده شد و بايد يادآور شوم كه لهستان جام جهاني را فتح كرد و به ايران باخت و ايران هم لهستان را برد و به چين باخت و اين طبيعت ورزش است.

در ادامه نشست خبرنگاران به بيان پرسش‌هاي خود از سرمربي تيم ملي واليبال پرداختند و خوليو ولاسكو به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

* همان طور كه اشاره كرديد تيم ملي واليبال ايران با پيروزي بر لهستان شگفتي آفريد اما به چين، حريف آسيايي خود در يك بازي ضعيف باخت. به نظر شما دليل برد لهستان و باخت به چين چه بود؟

ـ متاسفانه پس از آن كه ما لهستان، صربستان و آرژانتين را شكست داديم، نوعي اعتماد به نفس در بازيكنان به وجود آمد و آن‌ها فكر مي‌كردند خيلي راحت مي‌توانند چين را شكست دهند و اين اشتباه بزرگي بود كه به تيم ما ضربه زد. من قبل از فينال رقابت‌هاي قهرماني مردان آسيا كه تيم ايران بايد مقابل چين بازي مي‌كرد در رختكن به بازيكنانم گفتم كه نبايد حريف را دست كم بگيريم. آن روز، بازيكنان تمركز خود را جمع كرده بودند كه چين را شكست دهند. با اين حال كمي هم نگران بودند. اما در ژاپن قبل از بازي با چين شرايط كمي متفاوت بود و ملي‌پوشان خيلي اعتماد به نفس داشتند كه مي‌توانند راحت چين را شكست دهند. در هر بازي بايد تفكر حرفه‌اي مناسب داشته باشيم و اينكه فكر مي‌كنيم مي‌توانيم راحت حريف را شكست دهيم و نه اينكه خود را از پيش بازنده بدانيم. به هر حال خوشحالم كه بازيكنان، اين اشتباه را در جام جهاني انجام دادند و از آن براي رقابت‌هاي انتخابي المپيك درس گرفتند و حالا بازيكنان مي‌دانند تيمي كه مي‌خواهد در انتخابي المپيك سهميه كسب كند، نبايد هيچ حريفي را دست كم بگيرد. از طرفي بايد بگويم چين تيم بسيار خوب و هماهنگي است و مهم‌ترين ويژگي آن‌ها، جواني است. به نظر من پاسور و دفاع چيني‌ها، نسبت به شروع رقابت‌هاي جام جهاني در هر بازي بهتر كار كردند. اما درباره بازي با لهستان و پيروزي برابر اين تيم بايد بگويم كه وقتي گيم اول بازي را با اختلاف زياد به لهستان واگذار كرديم و آن‌ها موفق شدند با اختلاف زياد ما را شكست دهند، شايد براي گيم‌هاي بعدي تيم ملي ايران را دست كم گرفتند و وقتي ايران به بازي برگشت و يك گيم گرفت، بازيكنان لهستان خيلي عصبي شدند و نتوانستند بازي خود را انجام دهند و در نهايت ما بازي را به سود خود تمام كرديم. من فكر مي‌كنم اگر بازيكنان بازي خوب خود را ارائه ندهند و نتوانند دستورات تاكتيكي را پياده كنند ممكن است به هر تيمي ببازيم اما اگر خوب بازي كنند لهستان و صربستان را هم مي‌توانيم شكست دهيم.

* اميدوارم انتقادهاي ما عملكرد خوب تيم ملي در جام جهاني ژاپن را زير سوال نبرد اما چرا در بازي‌هايي كه ايران نتوانست حتي يك گيم هم بگيرد، خيلي از بازيكنان خوب به بازي گرفته نشدند. مثلا آرش كمالوند در بازي مقابل چين تعويض نشد.

ـ من هم مثل شما معتقدم كه بايد به بازي‌هايي كه باختيم فكر كنيم و دلايل شكست را بررسي كنيم و نبايد به پيروزي‌هاي خود قانع باشيم. بايد ديد كه به چه نكته‌هاي تكنيكي و تاكتيكي و طرز تفكر خود باختيم. به نظر من در مسابقه‌هاي آخر جام جهاني خوب بازي نكرديم، همچنين از شما متشكرم كه سوال مي‌پرسيد و انتقاد مي‌كنيد. شما روزنامه‌نگار هستيد و آزاد هستيد كه عملكرد تيم ملي و من را نقد كنيد. اما اينكه چرا در بعضي از بازي‌ها به سبك خودم تعويض كردم مسئله‌اي است كه دوست دارم تنها با بازيكنانم در مورد آن صحبت كنم و ترجيح مي‌دهم كه درباره چگونگي تعويض‌ها در هر بازي، با رسانه‌ها صحبت نكنم. اين به دليل مسائل شخصي است. مي‌دانم كه خيلي از مردم ممكن است يك بازيكن را دوست داشته باشند مثلا عده‌اي طرفدار كمالوند باشند يا عده‌اي ديگر طرفدار نظري افشار، اما در نهايت من بايد ببينم در هر بازي چه تعويضي به صلاح تيم تمام مي‌شود. اين بحث‌ها كه در واليبال انجام مي‌شود نشان مي‌دهد كه محبوبيت واليبال بيشتر شده و رشد پيدا كرده، مطمئن باشيد من بعد از هر بازي، بار ديگر فيلم مسابقه را بر اساس آمار VIS مي‌بينم و با كمك مربيان آن را بررسي مي‌كنم و مطمئن هستم كه ممكن است هركس حتي خود من اشتباه كنم. همه ما ممكن است اشتباه كنيم و از اشتباه‌هاي خود بايد درس بگيريم.

* شما با لجبازي و خودرايي تصميم گرفتيد تا بر خلاف نظر جمعي از بازيكنان و حتي عوامل كادر فني تيم، به برخي از بازيكنان بازي ندهيد.

ـ يك مربي در نهايت بايد تصميم بگيرد كه كدام بازيكن در زمين بازي كند و كدام بازيكن مي‌تواند توانايي‌هايش را در زمين به نمايش بگذارد. من هميشه به بچه‌ها مي‌گويم با تمام

توان بازي كنيد حتي اگر بازنده شويد. مثلا در بازي با ايتاليا دو گيم اول را بد بازي كرديم اما گيم سوم را بهتر بوديم.

در حالي كه ولاسكو به صحبت‌هاي خود ادامه مي‌داد، خبرنگاري وسط حرف‌هاي او پريد و گفت: شما سوال من را متوجه نشديد، لطفا سوال من را پاسخ دهيد و از مترجم خواست كه بار ديگر سوالش را ترجمه كند: "چرا با لجبازي به بعضي از بازيكنان بازي نداديد؟".

ولاسكو پاسخ داد: فكر مي‌كنيد كه من كله شق هستم كه به يك بازيكن بازي ندادم؟ نه اين طور نيست و تمام تعويض‌هايي كه انجام مي‌داديم با مشورت دستيارانم بود اما در نهايت خودم تصميم مي‌گرفتم و هر مربي در دنيا خودش تصميم مي‌گيرد كه چه كسي در زمين بازي كند.

خبرنگار بار ديگر به وسط صحبت‌هاي او پريد و گفت: چون چند بازيكن از شما خواسته بودند به علي حسيني، ليبرو تيم بازي دهيد شما لجبازي كرديد و تا آخر به او بازي نداديد.

ولاسكو در پاسخ گفت: در ايران بازيكنان زيادي هستند كه ممكن است براي مربي تيم تعيين تكليف كنند اما من اجازه نمي‌دهم يك بازيكن يا هر كس خارج از تيم براي كادر فني تصميم بگيرد و نيازي هم ندارم كه بازيكن به من بگويد چه كار كنم.

* شما چه ميزان مرخصي داشتيد كه پس از جام جهاني و قبل از آن در ايران و كنار تيم حضور نداشتيد؟

ـ من قبلا در اين باره صحبت كرده‌ام و روز اول هم كه به ايران آمدم گفتم كه اگر قرار باشد تمام طول سال در ايران باشم، هدايت تيم ملي را قبول نمي‌كنم، زيرا شما هر روز به خانواده خود سر مي‌زنيد ولي من 6 ماه مداوم در كنار تيم ملي كار مي‌كنم و چند ماه هم در سال نياز به استراحت دارم و اين كه در كنار خانواده‌ام باشم. اگر امروز هم فدراسيون به من بگويد كه تمام سال بايد در ايران باشي، قبول نمي‌كنم و با تيم ملي ايران خداحافظي مي‌كنم. با اين حال بايد بگويم كه من فيلم تمام بازي‌هاي ليگ را مي‌بينم و فدراسيون هر هفته فيلم تمام بازي‌ها را براي من به محل سكونتم در ايتاليا مي‌فرستاد. پس بهتر از هر كس و آن مربي كه تنها يك بازي را در ايران مي‌بيند مي‌توانم بازي‌هاي ليگ را تحليل كنم.

* شما گفته بوديد كه بازيكنان ايران در دريافت مشكل دارند. چه راهكاري را براي حل اين مشكل پيشنهاد مي‌كنيد؟

ـ من فكر مي‌كنم كه بازيكنان بايد در تيم‌هاي باشگاهي بيشتر روي تمرين‌هاي خود و روي دريافت تمركز كنند زيرا اين تاكتيكي است كه همه مربيان و مكاتب واليبال روي آن تاكيد دارند. وقتي كه صبح‌ها تيم تمرين مي‌كند بهتر است كه بيشتر روي سرويس و دريافت كار كند. من خودم هميشه در تمرين‌ها مي‌خواهم كه بازيكنان به دو گروه 6 نفره تقسيم شده و سرويس و دريافت را تمرين كنند و براي حمله و تاكتيك‌هاي هجومي از نظر من 40 دقيقه كار كافي است.

* در طول رقابت‌هاي جام جهاني چرا از هر دو ليبرو استفاده نكرديد؟

ـ وقتي كه دو ليبرو را در تركيب بازيكنان تيم جاي مي‌دهيد، تنها مي‌توانيد آن‌ها را يكديگر تعويض كنيد و اين قدري دست مربي را براي تعويض و چيدمان تاكتيكي مي‌بندد. ما در مواقعي كه ليبرو نياز داشت از زمين خارج شود از آرش كشاورزي كه در دريافت عملكرد خوبي دارد، به جاي او استفاده مي‌كرديم. اگر ليبرويي داشتيم كه از كشاورزي قوي‌تر بود شايد مي‌توانستيم از دو ليبرو همزمان در تركيب تيم استفاده كنيم.

* چرا با وجود انتقادهاي زيادي كه مربيان مطرح مي‌كنند، از نقطه نظر آن‌ها در تيم ملي استفاده نمي‌كنيد؟

ـ به نظر من اين جوك است. زيرا من بارها از مربيان ليگ برتر دعوت كردم تا به تمرين‌هاي تيم ملي بيايند. در تمام طول سال من از آن‌ها خواستم كه از تمرين‌هاي تيم ملي ديدن كنند. اين واقعيت ندارد كه من با مربيان باشگاهي تعامل ندارم. حال اگر بعضي از آن‌ها خودشان نمي‌خواهند به تيم ملي كمك كنند يا دوست ندارند سر زمين حاضر شوند اين مسئله ديگري است.

* آيا در مورد انتخابات فدراسيون واليبال نظري داريد؟

ـ اولا من تنها يك مربي هستم و نه سياستمدار و نه مديرم كه در اين باره اظهارنظر كنم و دوم اينكه من ايراني نيستم، پس بهتر است به اين سوال پاسخ نگويم.

* محمدرضا داورزني در مصاحبه‌اي گفته بود كه شما از افت ليگ برتر در ايران گلايه داريد. چرا رودررو با مربيان ليگ برتر ايران سخن نمي‌گوييد؟

ولاسكو با اظهار تعجب گفت: من هرگز چنين حرفي نزدم. تنها گفته‌ام كه دريافت‌ها در ليگ بايد اصلاح شود. مربي‌ها آزاد هستند تا تيم خود تمرين دهند و همه جاي دنيا هم همين است.

* آيا تمرين متفاوت شما با مربيان ليگ برتر در يك زمان محدود، بازيكنان را دچار تناقض تاكتيكي نمي‌كند؟

ـ من فكر مي‌كنم اين يك مورد مرسوم در تمام دنياست. مثلا وقتي يك بازيكن از يك باشگاه به باشگاه ديگر مي‌رود ممكن است مربيان تمرين‌هاي متفاوتي به او دهند و اين خود يك امر طبيعي در دنياي ورزش است و تنها مختص واليبال هم نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




* با توجه به درخشش سعيد معروف آيا احتمال بازگشت دوباره او به تيم ملي وجود دارد؟

ـ البته. سعيد معروف بازيكن بسيار خوبي است و من هم به او اعتقاد دارم. پيش از رقابت‌هاي قهرماني مردان آسيا او خودش تصميم گرفت از تيم ملي جدا شود و دليل اين موضوع را هم مسائل شخصي عنوان كرد كه من نمي‌خواهم زياد به اين موضوع بپردازم اما به نظر من جدايي او از تيم ملي اشتباه بود. به هر حال ما بعد از بازي‌هاي ليگ برتر بايد با بهترين‌هاي خود براي رقابت‌هاي انتخابي المپيك آماده شويم و من اسامي بازيكنان دعوت شده به تيم ملي را در آينده اعلام مي‌كنم.

در ادامه خبرنگاري بار ديگر تاكيد كرد كه شما لجباز هستيد و با مربيان ليگ برتر ايران تعامل نمي‌كنيد و برخي از بازيكنان را هم به دلايل نامعلومي پس از توهين از تيم ملي كنار گذاشتيد كه ولاسكو در پاسخ گفت: من كار ندارم كه از قبل چه كساني در تيم ملي بوده‌اند. من تركيب بهترين بازيكنان را به تيم ملي دعوت مي‌كنم و مطمئن باشيد كه تلاش مي‌كنم تا تيم نتيجه بگيرد. من احساس مي‌كنم كه شما وابسته به جريان قدرتمند واليبال هستيد اما بايد بگويم كه شما نمي‌توانيد حرفي را به من تحميل كنيد و من كار خودم را انجام مي‌دهم و حتي بزرگتر از شما هم نمي‌تواند نظر خودش را به من تحميل كند. من براي همه روزنامه‌نگاران، پيشكسوتان، مربيان و كارشناسان واليبال ايران احترام قائل هستم اما بر اساس دانسته‌هاي خود در تيم ملي تصميم مي‌گيرم نه آنچه كه ديگران بخواهند از بيرون به من تحميل كنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016