شنبه 13 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تست دوپینگ ورزشکاران با برخی مکمل‌های مجاز هم مثبت می‌شود

خبرگزاری فارس: یک کارشناس تربیت بدنی گفت: معلوم نیست مکمل‌های مجاز و مورد تأیید وزارت بهداشت که در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند، بدون عوارض هستند یا نه، چون در مواردی تست دوپینگ ورزشکاران بعد از مصرف این مواد هم مثبت شده و جوان ورزشکار به یک فرد ناآمید، شکست خورده و در معرض آسیب تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مسعود حاجی رسولی شب گذشته در برنامه تلویزیونی نبض که به بررسی عوارض مکمل‌های بدنسازی در شبکه خبر می‌پرداخت، افزود: داروها و مکملهای مجاز هر کدام برای مصرف خاصی ساخته شده‌اند که باید با تجویز پزشک مصرف شوند اما متأسفانه مصرف بی رویه این اقلام فاجعه بار شده است.

وی گفت: ما در کشور دچار سونامی شیشه هستیم اما شیشه چیست، شیشه یک ماده حاوی داروی متاآمفتامین است که در سال 1912 برای درمان برخی بیماریهای مانند بیش فعالی کودکان در آلمان ساخته شده و بشریت برای تولید آن شادی کرد.

قهرمان سابق بوکس کشور افزود: ولی امروز این ماده خطرناک عامل مهم اعتیاد، مرگ و بی خانمانی جمع زیادی از جوانان و خانواده‌ها شده است؛ داروهای استروئیدی نیز اگر در جای خود مصرف شوند،‌حتماً کاربرد پزشکی هم دارند اما همین داروها به علت مصرف نابجا عامل مهم نابودی ورزشکاران شده است.

حاجی رسولی گفت: خیلی از ورزشکاران می‌خواهند خیلی سریع به رشد بدنی برسند به همین علت تحت تأثیر تبلیغات نادرست، به مصرف غیر منطقی مکمل‌ها رو می‌آورند،‌این کار منطقی و علمی نیست، یا برخی ورزشکاران که می خواهند وزن کم کنند در عین حال انرژی هم داشته باشند به مصرف متاآمفتامین‌ها و داروهای محرک رو می‌آورند که اکثر آنها دچار عوارض وحشتناک می‌شود.

این کارشناس تربیت بدنی افزود: ‌فرقی نمی‌کند مکمل بدنسازی مورد تأیید وزارت بهداشت باشد یا از کوچه مروی تهیه شده باشد، هر مکمل و دارویی که در غیر از جای خود مصرف شود، عوارض سوء دارد، بنده به عنوان یک ورزشکار به ورزشکاران توصیه می کنیم دور این اقلام خطرناک نروند.

وی گفت: ورزشکاری که با مواد بدنسازی بدنش را عضلانی کرده است به فاصله 5 سال بعد از ترک این مواد بدنش یک دفعه به اندازه« 50 سال» پیر می‌شود و ادامه مصرف این مواد هم به نابودی کلیه و اندامهای مختلف بدنش منتهی می شود و ما موارد متعدد مرگ جوانان بر اثر مصرف این اقلام را دیده‌ایم.

حاجی رسولی ادامه داد: مکمل یعنی تکمیل کننده، یعنی یک فرد ابتدا باید تغذیه سالم داشته باشد بعد اگر آزمایش خون داد و معلوم شد یک ویتامین یا ماده معدنی در بدنش کم است، آن وقت با تجویز پزشک باید مکمل تهیه کند و آن وقت بابد بگوییم برود از داروخانه تهیه کند و کوچه مروی نرود اما در کدام باشگاه ورزشی و تیم ورزشی از ورزشکار تست خون می‌گیرند و این کمبودها را مشخص می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی گفت: هیچ نظارتی بر باشگاههای ورزشی در تهران و شهرستانها وجود ندارد و به راحتی مکملهای خطرناک را در اختیار جوانان قرار می‌دهند و معلوم نیست متولی جلوگیری از فروش این محصولات خطرناک در بین جوانان چه کسی است.

این کارشناس تربیت بدنی افزود: نمی‌شود گفت مکملی که تأییدیه وزارت بهداشت را دارد هیچ مشکلی ندارد و جوانان بروند بدون هیچ ضابطه‌ای آن را از داروخانه تهیه و مصرف کنند، چون ممکن است این جوان برود، ‌تست دوپینگ بدهد و نتیجه تستش مثبت شود و من ورزشکار می‌دانم که مثبت شدن، تست دوپینگ برای یک جوان چه معنایی دارد، یعنی از بین رفتن تمام آینده و امید و آرزوهای یک جوان و تبدیل شدن او به یک جوان شکست خورده و ناامید که در معرض انواع آسیبهای اجتماعی هم قرار می‌گیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016