دوشنبه 27 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مايلی‌کهن: هم ژوزه برود، هم کی‌روش، با اين وضع ۹۹ درصد به جام جهانی نمی‌رويم

سرمربی تيم ملی در رقابت‌های جام ملت‌های ۹۶ می‌گويد با شرايط فعلی ۹۹ درصد امکان صعود تيم ملی به جام جهانی وجود ندارد و مديران فدراسيون فوتبال بايد با انجام ريسک تغييراتی را در کادر فنی به وجود بياورند.

محمد مايلی کهن در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين سوال که بسياری معتقدند همچون زمان پرويز دهداری و همچنين زمان شما در تيم ملی اين تيم فعلی هم به يک تحول اساسی نياز دارد، گفت: خوشبختانه در دورانی زندگی می‌‌کنيم که تمامی صحبت‌های گذشته افراد به صورت مستند وجود دارد. من در ابتدای حضور کی‌روش در ايران چند ماهی صحبت نکردم، چرا که بايد وقتی می خواهی درباره عملکرد يک مربی صحبت کنی بايد شناختی از او به دست بياوری.

وی افزود: از ابتدای حضور کی‌روش و پس از تنها چند بازی تعدادی معتقد بودند که تيم ملی مدرن بازی می‌کند و پيشرفت داشته است. همين هفته‌ پيش و شب قبل از بازی با لبنان هنگامی که از شمال به تهران بر می گشتم کارشناسی که برای او احترام زيادی قائلم در راديو به شدت از تيم ملی و کی‌روش تعريف می‌کرد، اما ۲۴ ساعت بعد همين کارشناس ۱۸۰ درجه تغيير موضع داد . وقتی انسان محافظه کار می‌شود چنين شيوه ای را در پيش می‌گيرد. به اعتقاد من کی‌روش از زمانی که به ايران آمده، تيم ملی ايران حرکت رو به جلويی نداشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مايلی کهن با اشاره به رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در مرحله قبل و مسابقات انتخابی در شرايط فعلی گفت: اگر بخواهيم عملکرد تيم ملی را در اين دو مرحله آناليز کنيم، متوجه می شويد که حرف من، حرف درستی است . ما در مرحله قبل برابر قطر، اندونزی و بحرين بازی‌های خوبی را انجام نداديم. بحرين را در شرايطی در تهران شکست داديم که در ۳۰ ثانيه نخست حريف به خاطر اخراج بازيکنش ۱۰ نفره شد. پس از آن که اين ديدار را با شش گل برديم، همه می‌گفتند که تيم ملی خوب بازی کرده است، اما همان زمان هم بايد قبول می‌کرديم که ۱۰ نفره شدن حريف و شرايط خاص سياسی بحرين که باعث شد در تيم ملی آن کشور هم اختلافاتی به وجود بياورد دليل آن پيروزی بود. در شرايط عادی وقتی که يک تيمی در بازی رفت شش گل می‌زند، در بازی برگشت نبايد مشکلی داشته باشد، اما ما همان زمان در ديدار برگشت تا دقيقه ۹۱ با يک گل از بحرين عقب بوديم. برابر قطر هم در دو بازی رفت و برگشت مساوی کرديم و البته اندونزی را به راحتی پشت سر گذاشتيم. در اين مرحله هيچ نشانه ای از پيشرفت مشاهده نشد.

وی ادامه داد: پس از آن نوبت به بازی‌های دوستانه رسيد. در دو ديدار برابر اردن به نتيجه‌ تساوی دست يافتيم که در ديداری که در امارات برگزار شد تا دقيقه آخر از حريف عقب بوديم. با تونس هم مساوی کرديم و تيم فوق‌العاده‌ ضعيف ماداگاسکار را تنها با يک گل شکست داديم. اين‌ها دلايلی است که می گويم تيم ملی با کی‌روش پيشرفتی نداشته است. او برای من قابل احترام است، اما وقتی تيم ملی بد بازی می‌کند نمی‌توانم بگويم که تيم ملی خوب است. ما بايد مقابل مردم و کشور احساس مسئوليت داشته باشيم. همان زمان که من به تيم ملی انتقاد می‌کردم بعضی رسانه‌ها به من حمله کردند اما اکنون به جای بسيار خطرناکی رسيده‌ايم.

سرمربی تيم ملی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۹۸ درباره اين که آيا استعدادی در اين فوتبال وجود دارد که کی‌روش بتواند از آنها استفاده کند، گفت: در اين فوتبال استعدادهای بی‌نظيری داريم. من چند بار تا به حال بر سر تمرينات تيم نوجوانان و جوانان حاضر شدم. در اين دو تيم بازيکنان بسيار فوق‌العاده‌ای حضور دارند. از طرفی اگر به زمين‌های چمن‌های مصنوعی احداث شده سری بزنيد، می بينيد که چقدر علاقمندان زيادی به فوتبال داريم و از دل همين علاقمندان استعدادهای زيادی بيرون می‌آيد. می‌گويند ليگ پديده ندارد، اما من اطمينان دارم که ما تنها پديده شناس نداريم. می‌‌خواهم اين را بپرسم که کی‌روش و دستيارانش چند بار بازی نظری و قوچان نژاد را ديده اند که آنها را به تيم ملی دعوت کرده‌اند؟ اميد ابراهيمی، محسن مسلمان، آرش افشين، عبدالله کرمی، ميلاد غريبی، شجاع خليل زاده، سجاد مشکل پور، روح الله عرب، پويا نزهتی، احمد آهی، يعقوب کريمی، مجتبی شيری، بهادر عبدی و حامد لک اين‌ها بازيکنانی هستند که من به صورت ذهنی اسامی‌شان را به خاطر آوردم. اين‌ها کسانی هستند که می‌توانند انقلابی بزرگ در فوتبال ملی ايران ايجاد کنند. محسن مسلمان يکباره در فوتبال ايران مطرح می‌شود و يکباره محو می‌شود. مشکل اين است که ما يکسری بازيکن را به تيم ملی دعوت ‌کرده‌ايم. بازيکنانی که خوب بوده و هستند اما اکنون شايد شرايط روحی و جسمی مناسبی نداشته باشند. در طرف مقابل بازيکنانی که فوق‌العاده‌ انگيزه دارند و بسيار تلاش می‌کنند راهی به تيم ملی پيدا نمی‌کنند و در نهايت وضعيت اين گونه می‌شود که می‌بينيم.

مايلی کهن در پاسخ به اين سوال که آيا کی‌روش جرات استفاده از اين بازيکنان را ندارد‌ يا شناختی هنوز نسبت به اين استعدادها به دست نياورده است گفت: نمی‌توانم بگويم او جرات دارد يا ندارد. اما معتقدم که کی‌روش اعتقادی به ليگ ايران ندارد. می‌‌خواهم بپرسم او و دستيارانش چند بار به شهرستان‌ها رفته‌اند؟ در اينجا بايد به يک نکته ديگر هم اشاره کنم. اين روزها زياد می بينم برخی از افراد می‌گويند تيم ملی ما به راحتی به جام جهانی ۲۰۰۶ رفت و به سختی توانست به جام جهانی ۹۸ راه پيدا کند. می‌‌خواهم اين را يادآوری کنم که در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۹۸ تنها يک تيم از هر گروه به صورت مستقيم به مرحله بعد می‌رفت و اگر آن زمان هم مانند سال ۲۰۰۶ دو تيم اول هر گروه به جام جهانی می رفتند، قطعا ما هم پشت سر تيم ملی عربستان که آن روزها از قدرت‌های اصلی فوتبال آسيا بود، به جام جهانی می‌رفتيم. آن هم در شرايطی که هيچ امکاناتی نداشتيم، ضمن اين که در سال ۲۰۰۴ تيم ملی به سختی از مرحله نخست رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ صعود کرد.

وی در پاسخ به اين سوال که اين روزها تعداد کسانی که اعتقاد به تغيير کی‌روش دارند بسيار کمتر از موافقانش است، شما چه نظری داريد؟ گفت: من اين روندی را که می‌بينم احساس خطر می‌کنم و اعتقاد دارم درصد صعود تيم ملی با اين طرز تفکر به جام جهانی بسيار کم است. به نظر من اگر قرار بود تغييری در اين مدت در تيم ملی ايجاد شود بايد اين اتفاق صورت می‌گرفت اما متاسفانه آقای کی‌روش هنوز همه چيز را از موضع بالا نگاه می‌کند. ما اکنون کمتر از يک ماه ديگر با کره جنوبی بازی داريم و اگر شرايط طبيعی بود، سرمربی تيم ملی و دستيارانش نبايد در اين مدت خواب و خوراک می‌داشتند، اما خود ايشان به پرتغال رفته و از وضعيت دستيارانش هم خبری نيست. کی‌روش بايد از چند نفر که مردانه دلشان برای اين فوتبال می‌سوزد، می‌خواست که برای بازی با کره جنوبی به کادر فنی مشورت می‌دادند.

وی ادامه داد: به اعتقاد من برداشتن کی‌روش يک ريسک است اما ريسک بزرگ‌تر اين است که با اين کادر فنی به احتمال ۹۹ درصد تيم ملی به جام جهانی نمی‌رسد. اين را بايد قبول کنيم که مديران موفق ريسک پذير هستند و اگر می‌خواهيم فوتبال ما در سال ۲۰۱۴ در جام جهانی حضور داشته باشد، بايد اين ريسک را انجام دهيم چرا که در غير اين صورت دود اين مساله به چشم فوتبال ايران می‌رود.

مايلی کهن بار ديگر به استعدادهای فوتبال ايران اشاره کرد و گفت: وقتی در انزلی بودم، سر تمرين‌های تيم‌های پايه ملوان حاضر شدم و با ايراندوست و ديگر قديمی‌های ملوان ديدار کردم. در يک روز ۵۰ تا ۶۰ بازيکن برای حضور در تست تيم اميد ملوان حاضر شده بودند که همه آنها شرايط بسيار خوبی داشتند و اگر يک مربی احساساتی بالای سر آن تيم بود، نمی توانست حتی به يک نفر از آنها بگويد که شما فردا سر تمرين تيم نيا. حالا شما اين شرايط را به کل کشور تعميم بدهيد.

مايلی کهن در ادامه گفت‌وگو با ايسنا درباره وضعيت پرسپوليس و نااميدی هواداران اين تيم هم گفت: ضعف‌های مديريتی به کنار، اما بايد واقعيت‌هايی را در مورد مديريت رويانيان هم گفت. هر چند که زمان کاشانی بازيکنان پرسپوليس مشکل مالی نداشتند و پول ها به موقع پرداخت می‌شد، اما از زمان حضور رويانيان در پرسپوليس وضعيت مالی به مراتب بهتر از گذشته شده است. همچنين کار خوب کاشانی در مجموعه درفشی فر با حضور رويانيان تکميل شد. اين‌ها کارهای خوبی است که نمی‌توان چشمانمان را بر روی آن ببنديم. با اين حال واقعيت‌هايی درباره بازيکنان جذب شده وجود دارد.

وی افزود: وقتی رويانيان قصد بستن تيمی را داشت، بنده در کنارش نبودم که نقشی در بستن اين تيم داشته باشم و خود رويانيان هم تخصصی در اين کار نداشت. يکسری آقايان حضور داشتند که به رويانيان مشورت می‌دادند. پروين و پنجعلی هم در هيات مديره بودند که البته پنجعلی بعد از مدتی فضا را مناسب نديد و همان فصل گذشته از پرسپوليس جدا شد بنابراين يقينا پروين به عنوان مشورت دهنده نقش پررنگی داشته است.

مربی سابق پرسپوليس ادامه داد: درست است که پرسپوليس بازيکن اسم و رسم دار زيادی گرفته، اما بازيکنان بر اساس نيازهای پرسپوليس در خطوط مختلف جذب نشده‌اند. به نظر من پرسپوليس در خط هافبک و در دفاع‌های چپ و راست مشکلاتی دارد. در بعضی مناطق ترافيک شديدی ديده می‌شود و در بعضی پست‌ها اصلا بازيکنی حضور ندارد و اين‌ها مشکلات پرسپوليس است.

مايلی کهن در ادامه به دفاع از بازيکنان پرداخت و گفت: اين روزها نوک انتقادها به سمت بازيکنان است و رسانه‌ها به آنها لقب ميلياردی داده‌اند، اما من يک سوال دارم. اگر شما تا پيش از اين يک ميليون حقوق دريافت می‌کرديد و حالا مدير جديدتان به شما سه ميليون پول بدهد اين پول را قبول نمی‌کنيد؟ به نظر من کری خوانی‌های دو، سه مدير باشگاه‌های بزرگ در فصل نقل و انتقالات باعث شد چنين اتفاقاتی در فوتبال ايران بيفتد. از طرفی ژوزه هم بهانه تراشی کرد و گفته ۱۶ بازيکن پرسپوليس را من انتخاب نکرده ام. اين‌ها تنها يک بهانه تراشی است. اگر صحبت‌های ابتدای فصل ژوزه و اين روزهای او را با هم مقايسه کنيد به يک تناقض می‌رسيد. او در ابتدای فصل و پس از آن که قرارداد سنگين با پرسپوليس بست گفت که به او سه، چهار هفته‌ بايد وقت بدهند اما حالا وعده سال آينده را می‌دهد.

وی ادامه داد: به نظر من پرسپوليس به لحاظ بدنی دچار مشکل است. فاصله بين خطوط وحشتناک است . مدافعان بر روی خط ۱۸ قدم حضور دارند، هافبک‌ها کمی جلوتر از مدافعان هستند و مهاجمان هم در جلو جای گرفته‌اند. به نظر من اگر ديروز نفت از اسم پرسپوليس نمی‌ترسيد، به راحتی می توانست پرسپوليس را شکست دهد. به اعتقاد من ژوزه هم بايد تغيير کند. اگر تغييرات اين چنينی در پرسپوليس ايجاد شود شرايط بهتر می‌‌شود. به اعتقاد من ژوزه هنوز پرسپوليس و فرهنگ فوتبال ايران را نشناخته است. او يک هفته‌ به محمد نوری بازی می‌دهد و چهار هفته‌ نيمکت نشينش می‌کند در حالی که او در روز بدش هم بازيکن خوبی است. نوری بازيکنی است که می‌تواند پاس‌های مورد علاقه انصاری فرد را بدهد اما زمانی که او در زمين است، انصاری فرد نيمکت نشين است و وقتی که انصاری فرد فيکس بازی می‌کند نوری روی نيمکت نشسته است.

مايلی کهن به بازيکنانی که زير نظر ژوزه جذب پرسپوليس شده‌اند اشاره کرد و گفت: سوسا يک بازيکن فوق‌العاده‌ معمولی بود. نيلسون هم که با ۳۶ سال سن يک ميليون دلار از پرسپوليس گرفته يک دروازه‌بان فوق‌العاده‌ معمولی است. درباره بازيکن کره ای شناختی ندارم، اما چند بازيکن ايرانی هم با نظر ژوزه جذب شده‌اند که شرايط خوبی ندارند. ديروز يک بازيکن پرسپوليس که لنگ می‌زد ۹۰ دقيقه برای اين تيم بازی کرد. فکر می‌کنم با تغيير و تحول شرايط بهتری در پرسپوليس حاکم شود. من پس از بازی با داماش گفتم که نمی‌توان به اين پرسپوليس اميدوار بود، اما می‌شود به استقلال اميد بست چرا که اين تيم در فصل نقل و انتقالات هوشمندانه بازيکن خريد و پس از ايجاد هماهنگی می‌تواند شرايط خوبی پيدا کند و حالا هم می بينيد که استقلال چه شرايطی پيدا کرده است. هر چند که به دليل حضور همزمان در ليگ برتر و ليگ قهرمانان کادر فنی اين تيم بايد از بازيکنانش مراقبت بيشتری داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016