سه شنبه 19 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نرم افزار کتابخانه ديجيتال فارسی طراحی و راه‌اندازی شد، ايسنا

پژوهشگران ايرانی موفق به تهيه و راه‌اندازی نرم افزار کتابخانه ديجيتال فارسی شدند.

علی کماری، از دست‌اندرکاران اين طرح و مدير بخش RFID پروژه با اعلام اين مطلب به خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: در طول ساليان گذشته درک صحيح از مشکلات کاربران کتابخانه‌ها و مراکز اسناد، قابليت اطمينان، انعطاف پذيری و کيفيت بالای نرم افزار به همراه برخورداری از استانداردهای جديد و پشتيبانی تيم متخصص ما، اين نرم افزار را در بين بهترين و پرطرفدارترين نرم افزارهای اتوماسيون کتابخانه‌ها و مراکز اسناد قرارداده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی گفت: در حال حاضر اين نرم افزار با بهره‌گيری از آخرين فن‌آوری‌ها و به ويژه پياده سازی آخرين استانداردهای ذخيره و بازيابی منابع الکترونيک و داده‌های رايانه‌يی در کنار اطلاعات کتابشناختی، يکی از بهترين نرم افزارهای قابل استفاده در محيط اينترنت برای مديريت کتابخانه‌ها و مراکز اسناد در عصر ديجيتال است.

کماری ضمن بيان اين که اين نرم افزار دارای قابليت انعطاف و امنيت بالايی است، اعلام کرد: تمامی مراکز اسناد اعم از متوسط با سرويس‌های داخلی صرفا کتابشناختی تا مراکز اسناد اقماری با ساختار پيچيده و دارای انواع منابع عادی و ديجيتال می‌توانند با اطمينان از اين نرم افزار در شبکه‌های گسترده، شلوغ و ناامن امروز استفاده کنند.

وی با اشاره به گرانبها بودن قسمتی از منابع کتابخانه‌ها و نياز به دسترسی از راه دور به منابع و مدارک، عنوان کرد: اين برنامه مجهز به يک نرم افزار پيشرفته نگهداری منابع الکترونيک است که علاوه بر امکان ذخيره و مديريت منابع الکترونيک، امکان ايجاد محدوديت در نحوه دسترسی به اين منابع و تهيه آمار از آنها را نيز در اختيار کتابخانه‌ها و مراکز اسناد قرار می‌دهد .

کماری، استفاده از آخرين فن‌آوری‌ها در تمام سرويس‌های گردش امانت اسناد و قراردادن آنها در اختيار مسوولان کتابخانه‌ها و مراکز اسناد را از مزيت‌های ديگر اين نرم افزار دانست و خاطر نشان کرد: امکان پشتيبانی انواع مختلف اعضا در کنار سرويس‌های مختلف امانت، مطالعه در محل و رزرو سبب استقبال گسترده کتابخانه‌های متعدد و متنوع دانشگاهی، وزارتخانه‌ای و عمومی از اين نرم افزار شده است.

وی ادامه داد: از طرف ديگر وجود سرويس‌های متعدد امانت در اينترنت منجر به کاهش مراجعات غير ضروری اعضا به کتابخانه‌ها شده است و با فراهم شدن امانت بين کتابخانه‌ای، اعضای تمام مراکز مجهز به نرم افزار کتابخانه ديجيتالی می‌توانند بدون مراجعه به مراکز مختلف به راحتی از مدارک و اسناد آن مراکز نيز استفاده کنند.

کماری درباره ديگر امکانات اين نرم افزار کتابخانه ديجيتال به ايسنا گفت: جست‌وجوی کلمه مشخص شده توسط کاربر در کليه متنها فارغ از ارتباط معنايی بين کلمه مورد نظر کاربر يا متن يافت شده توسط نرم افزار، پياده سازی تکنولوژی شناسايی با امواج راديويی RFID پياده سازی شبکه‌های اطلاع‌رسانی بين کتابخانه‌يی و جست‌وجوی همزمان از مزيتها و امکانات اين نرم‌افزار محسوب می‌شوند.

شايان ذکر است، در حال حاضر اين نرم افزار کتابخانه ديجيتال در دانشکده‌های پرديس مشهد، کتابخانه موزه آستان قدس رضوی(ع)، کتابخانه آيت الله مرعشی قم راه‌اندازی شده است.





















Copyright: gooya.com 2016