شنبه 23 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجله تايم: معرفی ۱۰ کشف و اختراع برتر سال، مهر

* کشف اولين خانواده تاريخ در ميان برترين ها

مجله تايم با نزديک شدن به پايان سال ۲۰۰۸ ميلادی به بررسی مهمترين رويدادهای اين سال پر حادثه پرداخته و با رتبه بندی مهم ترين های سال جاری قصد دارد ماحصل يک سال ديگر از زندگی بشر را مورد بررسی قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجله تايم که به دليل رتبه بندی های جهانی از شهرت و اعتبار بالايی برخوردار است با بازبينی ليستی از کشفيات علمی ۱۰ کشف برتر سال ۲۰۰۸ ميلادی را که طی ۱۲ ماه اخير انجام گرفته اند، اعلام کرد.

۱- برخورد دهنده بزرگ هادرون: رتبه اول اين ليست را برخورد دهنده بزرگ هادرون به خود اختصاص داده است که به عنوان بزرگترين و پر انرژی ترين شتابدهنده ذرات در جهان نيز شناخته شده و در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ در مرز سوئيس-فرانسه کار خود را آغاز کرد. ساخت اين آزمايشگاه بزرگ ۲۰ سال به طول انجاميده و بالغ بر ۴.۴ بيليون دلار هزينه صرف کرده است. هدف اصلی از بنای چنين دستگاه عظيمی حل سوالات بزرگ بشر در مورد ماده اوليه و تشکيل دهنده جهان است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




۲- کشف قطب شمال مريخ: در ماه می سال جاری کاوشگر فونيکس برای اولين بار موفق شد در شمالی ترين نقطه کره مريخ که تا به حال توسط هيچ کاوشگری مشاهده نشده بود، فرود بيايد. مکانی که بيشترين تمرکز آب و يخ در آنجا کشف شده است. کشفيات فونيکس نتوانست اطلاعاتی را به منظور تغيير ديدگاه بشر نسبت به اين سياره مرده ارائه کند اما اين تحقيقات نشان داد که وجود سطوح مرطوب بر روی مريخ می تواند نشانه ای از وجود حيات بر روی اين سياره باشد.

۳- باز خلق زندگی: جی کريگ ونتر محقق علم ژنتيک در اين سال موفق شد با استفاده از توالی ژنها، باکتری جديدی را ايجاد کند. وی با کنار هم قرار داده بيش از ۵۸۲ هزار جفت ژن، موفق به توليد اطلاعات ژنتيکی جديد و در نهايت توليد باکتری جديدی شد.

۴- سفر فضايی چينی ها: کشور چين اولين سفر فضايی خود را در سال ۲۰۰۳، دومين سفر را در سال ۲۰۰۵ و آخرين سفر خود را در سال ۲۰۰۸ به انجام رساند. فضانوردان اين کشور سفرهای خود را از يک فضاپيمای تک سرنشينه آغاز کردند، سپس آن را به فضاپيمای دو سرنشينه ارتقا داده و در نهايت و طی سفر آخر موفق به انجام راهپيمايی فضايی شدند.

۵- کشف گروهی جديد از گوريلها: بازديدها و بررسی های جديد توسط انجمن حفاظت از حيات وحش باعث کشف تعداد بيشمارتری از گوريلها به نسبت آنچه دانشمندان تصور می کردند شد. اين تحقيقات از وجود و حيات بيش از ۱۲۵ هزار گوريل پرده برداشت که اين رقم به نسبت آنچه دانشمندان تصور می کردند بسيار بالاتر است.

۶- کشف جهان جديد: اخترشناس سوئيسی مايکل مير در اين سال موفق به کشف ۴۵ شبه سياره شد که بر مدار ستاره هايی به جز خورشيد در حرکت بودند. به گفته مير تمامی اين سياره ها داغتر از آن هستند که حيات در آنها ممکن باشد اما تجهيزات خاصی که توسط وی برای کشف اين سياره ها مورد استفاده قرار گرفت، می تواند در آينده سياره ای را در مداری دوردست که از حرارت مناسبی برخوردار است برای اقامت انسانها بيابد.

۷- قدرت ناپديد شدن: در سال جاری محققان دانشگاه کاليفرنيا موفق شدند پارچه نامرئی کننده ای را ابداع کنند. آنها با استفاده از نانو سيم هايی که در لوله های متخلخل آلومينيومی قرار گرفته اند موفق به توليد صفحه ای برابر يک دهم ضخامت کاغذ شدند که توانايی انحراف شعاعهای نور را داشته واجسام را به صورت نامرئی نشان می داد.

۸- بازسازی ژنوم ماموت: پروفسور دانشگاه پن استيت در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که با استفاده از بقايای به جامانده از موی ماموتها موفق به بازسازی بيش از ۸۰ درصد از ژنوم اين جاندار ماقبل تاريخ شده است. تحقيقی که می تواند در آينده به علم دانشمندان از چگونگی حيات اين جانداران عظيم الجثه بيافزايد.

۹- ارائه آمار آموزندگان علم: پروفسور علوم سياسی در دانشگاه ميشيگان طی انجام تحقيقاتی گسترده در اين سال اعلام کرد طی سالهای ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۶ تعداد جوانانی که در آمريکا دارای دانش علمی هستند دو برابر شده و به هفده درصد رسيده است. اين به آن معنی است که در ايالات متحده از چهار نفر تنها يک نفر قادر به خواندن، درک و فهم داستانهای علمی در مجله های علمی هستند.

۱۰- کشف اولين خانواده تاريخ: محققان موسسه ساکسونی انهالت موفق شدند برای اولين بار در تاريخ اجساد افراد يک خانواده را در ميان يک قبر ۴ هزار و ۶۰۰ ساله بيابند. اين اجساد به افرادی از عصر حجر تعلق دارد که به نظر در طی يک جنگ کشته شده اند. آزمايشهای دی ان ای خانواده بودن اين اجساد را تاييد می کند.اين خانواده از پدر و مادر و دو پسر ۸ الی ۹ ساله و ۴ الی ۵ ساله تشکيل شده است.





















Copyright: gooya.com 2016