چهارشنبه 26 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيوه جديد براي تشخيص سرطان، همشهري

دانشمندان روشي را يافته‌اند که در صورت تکميل آن با آزمايش يک قطره خون يا قطعه‌اي کوچک از بافت بدن مي‌توانند وجود سرطان را تشخيص دهند
و واکنش بدن را به درمان‌ها ارزيابي کنند. به گزارش واحد مرکزي خبر، به نوشته پايگاه اينترنتي روزنامه تايمز او اينديا، محققان مدرسه پزشکي دانشگاه استنفورد در تحقيقات اخير از دستگاهي ويژه استفاده کردند که مي‌تواند ارزيابي کند که آيا پروتئين‌هاي شخصي مربوط به سرطان در بافت‌هاي کوچک يافت مي‌شود و حتي اينکه تغييرات اين پروتئين‌ها در واکنش به درمان‌هاي سرطان تغيير مي‌کنند يا خير.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تمرکز اين مطالعه بر سرطان‌هاي خون بوده است اما گروه تحقيقاتي خوش بين است که روش آنها در آينده بتواند امکان تشخيص سريع‌تر غده‌هاي سخت را هم فراهم کند.

مجله نيچر به نقل از دکتر آليس فن از دانشگاه استنفورد نوشت در حال حاضر ما نمي‌دانيم در سلول‌هاي غده بيمار در هنگام درمان چه مي‌گذرد.

روش استاندارد براي بررسي واکنش به يک درمان انتظار چند هفته‌اي است اما هنگامي که بتوانيم آنچه را در سطح سلولي رخ مي‌دهد بررسي کنيم گامي بلند به سوي جلو برداشته‌ايم.

همچنين به گفته دکتر دين فلشر عضو مرکز سرطان دانشگاه استنفورد اين فناوري اجازه مي‌دهد و اين امکان را براي ما فراهم مي‌کند که پروتئين‌هاي مربوط به سرطان را در سطح بسيار کوچک شناسايي کنيم.

بدين ترتيب ما نه تنها مي‌توانيم پروتئين‌هاي به اندازه يک تريليونيم گرم را شناسايي کنيم بلکه مي‌توانيم تغييرات بسيار ظريف در تحولات پروتئين را ببينيم.

طي اين مطالعه، محققان از اين دستگاه براي جدا کردن پروتئين‌هاي سرطاني در لوله‌‌هاي باريک بر اساس بار آنها استفاده مي‌کنند، باري که مطابق تغييرات بر سطح پروتئين تغيير مي‌کند.

دو پروتئين مشابه با وضع‌هاي متفاوت در اين دستگاه به راحتي قابل تشخيص هستند. اين گروه تحقيقاتي همچنين از آنتي بادي‌ها براي شناسايي مقادير نسبي و مکان پروتئين‌ها استفاده کرد.

دانشمندان دريافته‌اند که اين روش نه تنها مي‌تواند فعاليت انکوژن در سلول‌هاي کشت شده سرطاني را شناسايي کند بلکه همينطور در زمينه نمونه‌هاي غدد کوچک گرفته شده از موش‌هاي آزمايشگاهي به خوبي کار کرده است.

اگر چه اين گروه تحقيقاتي بر روي سرطان غدد لنفاوي و سرطان خون تمرکز کرده بود، اما اکنون تحقيقات خود را بر غدد سر و گردن هم گسترش مي‌دهد.

روساي اين گروه تحقيقاتي در همين حال هشدار دادند قبل از آنکه اين فناوري در اختيار عموم قرار گيرد، بايد مطالعه بيشتري صورت گيرد.


ارسال به بالاترین | Share | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016