یکشنبه 7 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چرا زمين از خورشيد دور مي شود؟، ايسنا

هزاران سال است که اخترشناسان در تلاش‌اند فاصله زمين تا خورشيد را اندازه گيري کنند. در حالي که مي‌دانيم اين فاصله 400 برابر بيشتر از فاصله ماه تا زمين است، اما تغيير مي کند!

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در قرن سوم پيش از ميلاد، «آريستارخوس»(Aristarchus) که به دليل طرح دستگاه خورشيد مرکزي براي نخستين بار شهرت دارد، فاصله خورشيد تا زمين را 20 برابر دورتر از فاصله ماه تا زمين برآورد کرده بود. در حالي که مي دانيم اين فاصله 400 برابر بيشتر از فاصله ماه تا زمين است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اواخر قرن بيستم اخترشناسان کنترل بهتري بر اين اندازه گيري کيهاني داشتند که بعدا به واحد نجومي معروف شد. در واقع بايد از پرتوهاي رادار و رديابي فضاپيماي بين سياره اي ممنون باشيم که درستي و دقت فاصله خورشيد و زمين را نشان داد که اين مقدار برا بر است با 149.597.870.696 کيلومتر.


اختيار داشتن چنين مقياسي در سال 2004، «کراسينسکي»(Krasinsky) و «وويکتور برومبرگ»(Victor A. Brumberg) طي محاسباتي دريافتند که خورشيد و زمين سالانه 15 سانتي‌متر از هم دور مي شوند؛ اما چرا؟

در پاسخ به اين پرسش نظرياتي وجود دارد. يک نظريه اين است که احتمالا خورشيد در اثر همجوشي و توفان‌هاي خورشيدي، جرم و در نتيجه دام گرانشي خود را از دست مي دهد. ساير احتمالات عبارتند از تغيير ثابت گرانشي، گسترش کيهان و حتي تاثير ماده سياه. گرچه هيچ يک از اين موارد به درستي ثابت نشده است.

جزر و مد کوچک

«تاکاهو ميورا»(Takaho Miura) از دانشگاه هيروساکي و همکارانش بر اين باورند که جواب اين پرسش را مي دانند.

آنها در مقاله اي به مجله اروپائي نجوم و اختر فيزيک بيان کردند که خورشيد و زمين در واقع به دليل بر هم کنش کشندي (جزر و مدي) يکديگر را مي رانند.

اين همان روندي است که به تدريج مدار ماه را به سمت بيرون مي راند. جزر و مدهاي ايجاد شده در اقيانوس‌هاي زمين توسط ماه به تدريج انرژي چرخشي زمين را به حرکت ماه انتقال مي دهد و در نتيجه هر ساله مدار ماه به اندازه 4 سانتيمتر بزرگتر شده و چرخش زمين به اندازه 000017/0 ثانيه کندتر مي شود.

به نوشته نجوم، تيم ميورا همچنين بر اين باورند که افزايش ناچيز جرم سياره ما باعث ايجاد برآمدگي ثابت جزر و مدي در خورشيد مي شود.

اين تيم کاهش سرعت چرخش خورشيد را سه صدهزارم ثانيه در هر قرن ( 00003/0 ثانيه در هر سال) محاسبه کرده است. بر اساس توضيحات اين تيم افزايش فاصله زمين و خورشيد به دليل کاهش اندازه حرکت زاويه‌يي خورشيد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016