سه شنبه 16 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خلق اقیانوسی مجازی برای کشف منشا حیات، مهر

گروهی از دانشمندان به منظور کشف عامل اصلی شکل گیری حیات در زمین به ارائه نرم افزاری پرداخته اند که با کمک شبکه ای رایانه ای می تواند شرایط حاکم بر زمین در بیلیونها سال پیش و قبل از آغاز حیات را شبیه سازی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان معتقدند حیات در حدود چهار بیلیون سال پیش ظهور پیدا کرده و صخره های قدیمی زمین می توانند ایده کاملی از شرایط حاکم بر زمین در بیلیونها سال پیش را به انسان عرضه کنند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نظریات مختلف و متفاوتی درباره چگونگی آغاز حیات شکل گرفته است. از جمله اینکه برخی بر این باورند حیات در اقیانوسی مملو از مواد شیمیایی آغاز شده است که تحت تاثیر نور خورشید قرار داشته و انرژی و سپس سیستمهای پیچیده شیمیایی به وجود آمده اند.

گروهی از محققان رایانه ای که در گذشته شبیه سازی سه بعدی فضاپیمای ناسا و ماموریتهای آن را به عهده داشته اند اکنون برنامه ای سه بعدی با نام EvoGrid یا شبکه تکامل را با کمک شبیه ساز فعال مولکولی متعلق به دانشگاه گرونینگن ارائه کرده اند که نظریه شکل گیری حیات از اقیانوس شیمیایی را شبیه سازی می کند.

هر ذره مجازی موجود در این برنامه از خصوصیات فیزیکی مجزایی برخوردارند و عملکردی بر اساس همین خواص دارند. با استفاده از گروهی از خواص فیزیکی اولیه این برنامه شبیه سازی امکان شکل گیری طبیعی پدیده ها را در دنیای مجازی به وجود می آورد به طوریکه تعامل و ارتباط میان ذرات از دقت و سطح پیچیدگی بسیار بالایی برخوردارند.

برنامه شبکه تکامل به تعداد زیادی از رایانه ها نیاز دارد تا با قرارگیری در شبکه توانایی پردازش آن افزایش یابد. به اعتقاد مخترعان EvoGrid به تدریج بالغ بر میلیونها رایانه به این شبکه افزوده خواهند شد.

این رایانه ها اطلاعات را از موتور شبیه ساز EvoGrid دریافت کرده و به تدریج اقیانوسی را شبیه سازی خواهند کرد که قبل از شکل گیری حالت پیچیده حیات در جهان وجود داشته است. به گفته دانشمندان شکل گیری کوچکترین ذره در این اقیانوس مجازی قابل ردیابی است و به راحتی می توان ترکیب یا تکرار شدن ذرات را تحت نظر داشت.

برخی نظریه ها بر این باورند که ترکیب ذرات حاوی لیپید و رشته هایی از مولکول و تعاملات متابولیک باعث شکل گیری حیات شده اند اما برنامه شبکه تکامل به دلیل پایین آمدن سرعت پردازش چنین نظریه ای را شبیه سازی نخواهد کرد.

کاربران خانگی رایانه که در این شبکه عضو هستند می توانند نتایج شبیه سازی های انجام شده را بر روی رایانه های خود مشاهده کنند. به گفته دانشمندان با افزوده شدن تعداد رایانه های شبکه و افزایش تعداد پردازشگرها طی 20 تا 40 سال آینده یک تک سلول مجازی می تواند با سرعتی بسیار بالا در این فضا شکل گیرد.

در آینده دو نسخه از این برنامه ارائه خواهد شد که یکی از آنها نسخه اصلی و دیگری نسخه ای خواهد بود که به افراد مختلف اجازه دخالت کردن در شبیه سازی را خواهد داد. در این صورت افراد می توانند اشکال مختلفی از حیات را با استفاده از این نسخه به وجود آورند. در واقع نسخه اول این برنامه جنبه ای کاملا علمی و تحقیقاتی و نسخه دوم جنبه ای تجربی خواهد داشت.

دانشمندان معتقدند با قدرتمندتر شدن هرچه بیشتر شبکه تکامل می توان به پاسخ این سئوال که حیات در کجای این جهان یا جهانهای دیگر و در چه سطحی از پیچیدگی شکل گرفته است، نزدیکتر شد و حتی می توان با استفاده از این اطلاعات احتمال وجود حیات در سیاره های دیگر را نیز مورد بررسی قرار داد.

بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، بروس دیمر مدیر این طرح معتقد است شاید روزی بتوان با کمک گرفتن از این برنامه پیچیده از اطلاعات به دست آمده در ساخت موجودی مجازی در آزمایشگاهها برای تولید انواع نیازهای بشر از جمله اندامهای مختلف برای انجام پیوند استفاده کرد. با این حال تکنولوژی مورد نیاز برای انجام چنین کاری موجود نیست و تنها گذشت زمان می تواند انسان را در دستیابی به چنین هدفی یاری کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016