سه شنبه 10 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فروش لامپ های 100 وات در بریتانیا ممنوع شد، بی بی سی

فروش لامپ های 100 وات از فردا سه شنبه اول سپتامبر، در بریتانیا ممنوع خواهد بود.

این لامپ ها که به مدت 120 سال مورد استفاده بوده اکنون به موجب مقررات جدید اتحادیه اروپا از بازار خارج می شود.

این لامپ ها جای خود را به لامپ های کم مصرف که موجب ذخیره انرژی می شود می دهند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




لامپ های جدید در مقایسه با لامپ های استاندارد، 80 درصد کمتر برق مصرف می کنند.

چنانچه همه مردم به مصرف لامپ های جدید روی آورند، تاثیر آن از نظر کاهش تولید کربن معادل این خواهد بود که 70 هزار دستگاه خودرو به خیابان ها نیایند.

همچنین خانواده ها در مدت عمر لامپ های جدید که بین 8 تا 10 سال است، می توانند معادل 590 پوند از نظر مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

ولی در مقابل این مزایا کسانی هم هستند که در باره معایب لامپ های کم مصرف صحبت می کنند.

از جمله این که این لامپ ها بد شکل هستند، گرم شدن آن ها به مدت طولانی نیاز دارد، کیفیت نورشان خوب نیست و علاوه بر این دارای جیوه هستند که می تواند در دراز مدت زیان آور باشد.

مخالفان استفاده از این لامپ ها همچنین می گویند می تواند موجب میگرن شده و ناراحتی های پوستی را افزایش دهد و به مشکلات جدی از نظر سلامت منجر شود.

ولی اداره محیط زیست، مواد غذایی و امور روستایی بریتانیا، این خطرها را تکذیب کرده و می گوید لامپ های کم مصرف کاملا بی ضرر است.

این اداره می گوید کارشناسان بهداشت اتحادیه اروپا نتیجه گرفته اند که شواهد کافی برای اثبات این که استفاده از این لامپ ها موجب میگرن یا مرض صرع می شود وجود ندارد.

در حالی که بسیاری از سوپر مارکت ها در بریتانیا از ماه ژانویه گذشته به طور داوطبانه برنامه کنار گذاشتن تدریجی لامپ های 100 وات را شروع کرده بودند، هجوم بی سابقه ای برای خرید و انبار کردن این لامپ ها تا قبل از پایان مهلت یعنی اول سپتامبر، دیده می شد.

یکی از مخالفان استفاده از لامپ های جدید، می گوید قدغن کردن فروش لامپ های 100 وات کاملا غیر منصفانه بوده و آزادی انتخاب را از مصرف کنندگان سلب می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016