پنجشنبه 13 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رشد سرطان در جهان در حال فزوني است، ایرنا

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دكتر زنده دل افزود: جنس سرطان هاي كشور ما متفاوت از كشورهاي اروپايي است و بر اين اساس به راحتي نمي توان توصيه ها و نتايج تحقيقات آن كشورها را در كشورمان پياده كرد.

وي تصريح كرد: به عنوان مثال سرطان معده، مري و سرطان هاي دستگاه گوارش به نوعي در كشور ما بيشتر از كشورهاي غربي است و در آنجا عمده پژوهش ها در زمينه سرطان هاي سينه و پروستات كه در آن مناطق شيوع بيشتري دارد مي باشد.

وي با تاكيد بر اينكه براي كنترل و جلوگيري از روند رو به افزايش سرطان ها بايد زير ساخت هاي مناسب ايجاد و پژوهش هاي ملي و بين المللي در اين راستا توسعه يابد اظهار داشت: به دلايل مختلف منطقه شرق استان گلستان، چند سالي است كه مورد توجه محققان و دانشمندان داخلي و بين المللي قرار گرفته و خوشبختانه ميزباني خوب دانشگاه علوم پزشكي استان گلستان و بستري كه در شهرستان گنبدكاووس ايجاد شده ، موجب شده تا حرف هاي جديدي - در زمينه سرطان- بزنيم كه برخي از آنها ها در دنيا سابقه نداشته و تنها خاص نتايج تحقيقاتي در اين مناطق مي باشد.

وي با اشاره به سفر هياتي از كشورهاي آمريكا و چين به استان ياد شده اضافه كرد: همكاران و محققان بين المللي به اين منطقه آمده و قرار است برنامه اي براي پيشگيري از سرطان مري انجام دهند كه اين برنامه در نوع خود بي سابقه است و اميد است اين پژوهش به نتيجه برسد و بتوان سرطان مري را در گنبدكاووس و شرق استان كه منطقه پر خطر سرطان مري است، تحت كنترل آورد.

دكتر زنده دل يادآور شد: اگر قرار است اقدامي در زمينه سرطان انجام و كاري براي مردم شود، علاوه بر اينكه سيستم درماني كشور بايد توسعه يابد ، پيشگيري از مراجعه افراد با تومور و سرطان پيشرفته، طرح اساسي است كه بايد براي آن برنامه ريزي كرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي يادآور شد: از طرفي با توجه به اينكه اين سرطان ها در كشورهاي غربي زياد نيست، بستر آن هنوز فراهم نيست و مجبور هستيم سال هاي طولاني ابتدا در خصوص اين سرطان ها مطالعه كنيم كه بايد اين سال ها را به حداقل برسانيم و به زودي به نتيجه اي برسيم كه بستر و پيشگيري بسيار خوبي را براي مردم منطقه رقم بزنيم.

وي اضافه كرد: كار تحقيقاتي در گنبدكاووس و كلاله و حضور محققان بين المللي در اين منطقه، مي تواند بدنه دانش و سطح علمي دانشگاه علوم پزشكي استان را تقويت و ظرفيت اينجا را بالا ببرد.

وي با بيان اينكه امكاناتي كه در اين منطقه وجود دارد در هيچ جاي كشور نيست، گفت: نگاه شبكه ملي تحقيقات سرطان كشور به اتفاقاتي است كه در اين جا مي افتد و ما حتي مي توانيم نتايج اين تحقيقات را مدل كرده و در جاهاي ديگر از آن استفاده كنيم.

دبير شبكه پژوهش سرطان كشور ادامه داد: تعدادي از همكاراني كه تخصص سرطان سينه دارند نيز به اين منطقه آمده اند و بنا است مذاكره اي با رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان داشته باشيم تا با توجه به بستري كه در اينجا فراهم آمده است، بتوانيم برنامه هايي را براي پيشگيري از سرطان هاي ديگر آغاز كنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016