سه شنبه 31 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بقا در تاريكي محض، راز نجات ارگانيسم‌ها پس از انقراض بزرگ در زمين چه بود؟، ايسنا

يك سيارك قاتل دايناسورها احتمالا بيشترين بخش حيات را در حدود 65 ميليون سال پيش از روي كره زمين زدوده، اما به تازگي دانشمند‌ان كشف كرده‌اند كه چطور ارگانيسم‌هاي كوچكتر در تاريكي و ظلمات پس از اين تصادف فاجعه آميز و مخرب دوام آورده و به حيات خود ادامه داده‌اند.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمند‌ان مي‌گويند: اين تداوم حيات و بقا احتمالا وابسته به ارگانيسم‌هاي همه فن حريف به نام «ميكسوتروف‌ها» بوده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين ارگانيسم‌ها مي‌توانند مواد آلي را در غياب نور خورشيد مصرف كند.

اين توانايي در طول ماه‌هاي متمادي كه غبار و زباله ها چهره خورشيد را پوشانده و انبوهي از مواد آلي مرده يا در حال مرگ اقيانوس‌ها و درياچه‌هاي زمين را پر كرده‌ بودند، بسيار حائز اهميت و حياتي بوده است.

هاريت جونز، بيولوژيست دانشگاه ايست آنجليا در انگليس در اين زمينه مي‌گويد: ميكسوتروف‌ها در تثبيت شرايط با استفاده از هر منبع موجود و در دسترس، بسيار موفق عمل مي‌كنند. آنها همچنين خود را با شرايط محيطي بسيار سخت و شديد سازگاري كرده و حتي به ساير ارگانيسم‌ها كمك مي‌كنند كه زنده مانده و به حيات خود ادامه دهند.

جونز و دستياران وي محدوديت‌هاي ميكسوتروف‌ها را با قرار دادن آنها به مدت شش ماه در حداقل نور يا تاريكي مطلق مورد آزمايش قرار دادند.

اين محققان در نهايت شگفتي متوجه پديده‌اي حيرت انگيز شدند.

آنها مشاهده كردند كه ميكسوتروفن‌ها نه تنها خودشان را نجات مي‌دادند، بلكه همچنين به ساير ارگانيسم‌هاي وابسته به نور خورشيد نيز كمك مي‌كردند كه در اين شرايط تاريكي و فقدان نور به حيات خود ادامه دهند.

دانشمند‌ان از مدتها پيش در اين زمينه كه يك انقراض كلي در كره زمين موسوم به حادثه K-T به حيات دايناسورها پايان داده است، بحث و مشاجره داشته‌اند، اما بيشتر آنها در اين مورد موافق بوده‌اند كه چنين اتفاقي آنقدر در آسمان و جو زمين غبار و زباله پراكنده است كه جلوي خورشيد را گرفته و در زمين ظلمات مطلق ايجاد كرده، به طوري كه در غياب نور خورشيد جانوران در راس زنجيره غذايي به تدريج نابود شده‌اند.

اما تا پيش از اين تحقيق هيچ كس نمي‌دانسته كه ميكسوتروف‌ها با چه مهارتي در آن شرايط به حيات خود ادامه دادند.

دكتر جونز با همكاري گروهي از محققان دانشگاه اوپن در انگليس به اين نتايج دست يافته است.

اين تيم پژوهشي ميكسوتروف‌ها را آزمايش كرده و آنها را تحت شرايط نوري مختلف بررسي كردند.

اين محققان در نظر دارند، مطالعات خود را روي تركيبات بزرگتري از گونه‌ها و حتي در زمان كوتاهتر ادامه دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016