شنبه 30 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وقتي تلويزيون‌ها هم اينترنتي مي‌شوند، نيم‌نگاهي به تلويزيون اينترنتي، فن‌آوري نويدبخش دنياي ارتباطات، ايسنا

تكنولوژي پياده‌سازي IPTV (تلويزيون پروتكل اينترنتي) در گذشته به دليل عرض و نفوذ كم باندهاي اينترنتي و همچنين هزينه بالاي سيم‌كشي و آماده‌سازي زيرساخت براي انتقال محتوا به منازل، قابل اجرا نبود اما در سال‌هاي اخير با افزايش تعداد كاربراني كه از سرويس اينترنت با سرعت بالا استفاده مي‌كنند، تعداد استفاده‌كنندگان سرويس تلويزيون اينترنتي نيز افزايش يافته است.

اما به نظر مي‌رسد امروزه تلويزيون اينترنتي به‌عنوان يكي از فن‌آورهاي نويدبخش دنياي ارتباطات به طور فزاينده براي توسعه پخش مجاز و محتواي الكترونيك مورد استفاده گرفته و بايد ديد امكان استفاده از اين سرويس با تمام تواني كه در جذب مخاطب و جلب رضايت او دارد چه وقت و با مسووليت اجرايي چه سازمان يا سازمان‌هايي در كشور ما فراهم مي‌شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تعداد استفاده‌كنندگان اينترنت با عرض باند بالا تا سال 2005 بيش از 200 ميليون كاربر در دنيا بود و پيش‌بيني شده كه تا سال 2010 به 400 ميليون استفاده كننده برسد كه بديهي است به همان نسبت تعداد استفاده‌كنندگان از تلويزيون اينترنتي نيز افزايش خواهد يافت.

در عين حال با توجه به امكان استفاده از بستر تلويزيون اينترنتي به‌عنوان يك حامل امن و قابليت ارايه فيلم‌هاي روز با امكان جلوگيري از تكثير غيرمجاز، اين سيستم مي‌تواند جايگزين ايده آلي براي حامل‌هاي رايج‌ مانند DVD شود. بسياري از ارايه‌كنندگان بزرگ خدماتي دنيا IPTV را به عنوان كشف جديد در كسب درآمد تلقي مي‌كنند و پيش‌بيني مي‌شود كه ارايه دهندگان سرويس تلويزيون كابلي قديم با اين پديده مقابله كنند.


سرويس‌هاي قابل ارايه بر روي IPTV

پخش برنامه‌هاي زنده تلويزيوني، شبكه تلويزيوني با امكان انتقال زمان كه با استفاده از اين امكان، هر عضو سيستم مي‌تواند در صورتي كه از نظر زماني نتواند برنامه مورد نظر خود را در زمان پخش آن از شبكه مشاهده كند، در هر زمان ديگري به تماشاي آن بپردازد و يا حتي در زمان مشاهده يك برنامه در حال پخش از شبكه، آن را متوقف كند، به عقب بازگردد و يا قسمتي از آن را چندين بار مشاهده كند و در هر زمان كه تصميم گرفت مجددا به پخش زنده باز گردد.

عضو مي‌تواند در اين سرويس‌ها از داخل آرشيو، فيلم‌ها و موسيقي مورد نظر خود را پس از جستجو انتخاب و مشاهده كند يا تلفن تصويري كه دوستان و افراد خانواده مي‌توانند در تماس‌هاي تلفني يكديگر را مشاهد كنند.

اين سرويس امكان انجام بازي‌هاي رايانه‌يي بر روي شبكه و از طريق تلويزيون را هم به كاربر مي‌دهد. خدمات اورژانس نيز درخواست خدمات پزشكي اضطراري، پليس، آتش نشاني و غيره را بدون نياز به دادن آدرس فراهم مي‌كند زيرا با اتصال از طريق تلويزيون اينترنتي آن مركز از طريق سيستم، آدرس درخواست كننده خدمات را شناسايي مي‌كند.

اينكه با استفاده از سيستم خدمات بانكي و پرداخت قبوض برروي IPTV به‌راحتي، سرعت بالا و بسيار ايمن امكان استفاده از خدمات مذكور فراهم مي‌شود يا دريافت خدماتي چون اطلاعات راه‌ها، جاده‌ها، مسيريابي و هواشناسي نيز از جمله مواردي است كه به عنوان سرويس‌هاي قابل استفاده در تلويزيون اينترنتي عنوان شده است.

ظاهرا با تلويزيون اينترنتي امكان آموزش براي دانشگاه‌ها، موسسات و پژوهشگاه‌ها و همه سازمان‌هايي كه داراي مركز آموزش هستند، بسيار آسان و با هزينه‌اي به مراتب ارزان‌تر و كيفيتي بالاتر و در زمان‌هاي مورد نظر آموزش گيرنده انجام مي‌شود و فقط در زمان خاص آموزش گيرندگان كه علاقه‌مند باشند در جلسه پرسش و پاسخ با استاد شركت كنند، پاي تلويزيون خواهند رفت و با نظمي خاص جلسات پرسش و پاسخ برگزار مي‌شود. با استفاده از اين سرويس مراكز مي‌توانند با بهره‌گيري از يك استاد در هر رشته كه مي‌تواند مسلط‌ترين اساتيد باشد همه آموزش گيرندگان آن مراكز را در سراسر كشور تحت آموزش قرار دهند.


محدوديت‌هاي تلويزيون اينترنتي

از آنجا که IPTV بر اساس پروتکل اينترنت (IP) کار مي‌کند، در صورتي که سرعت اتصال تلويزيون اينترنتي به اندازه کافي نباشد تاخير‌هايي را در پخش ايجاد مي‌كند. در حال حاضر اغلب سيستم‌هاي تلويزيون اينترنتي خدمات HDTV را ارائه نمي‌دهند در حاليکه بيشتر سيستم‌هاي تلويزيون ديجيتال مانند DVB از اين خدمات پشتيباني مي‌کنند.


فراهم‌كنندگان شرايط ارايه سرويس IPTV

در حدود چند سال قبل فقط چند شركت بودند كه خطوط اينترنتي با پهناي باند Mbps را ارايه مي‌كردند و SET TOP BOX(STB)هاي موجود قادر به پشتيباني پروتكل‌هاي پيشرفته‌اي مانند H. 264 برروي شبكه‌ها نبودند. بعلاوه تكنولوژي‌هاي جديد و توسعه يافته براي حفظ و حراست محتوا، توليدكنندگان محتوا را بر آن داشت كه از تلويزيون اينترنتي براي پخش و توزيع محتواهاي خود استفاده كنند.


ارايه تلويزيون اينترنتي تا پايان سال

طبق قانون محصولات تلويزيون اينترنتي با سازمان صدا و سيما خواهد بود اما براي اين كار بستري لازم است كه مخابرات آن را آماده و تجهيزاتي را نصب كرده و در حال انجام تست نهايي آن است.

مديرعامل شركت مخابرات ايران چندي پيش در گفت‌و‌گو با ايسنا، با اعلام اين خبر وضعيت انجام تست‌هاي سرويس تلويزيون اينترنتي را ايده‌آل توصيف و اظهار كرده بود: اگر شرايط همين‌گونه پيش برود مي‌توانيم با صدا و سيما وارد بحث شويم.

به گفته صابر فيضي زمان انجام اين پروژه‌ به صدا و سيما بستگي دارد و از اختيارات مخابرات خارج است زيرا در كشور محتواي تصويري به عهده صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

اما وي در عين حال گفته بود كه اين سرويس تا پايان سال براي پنج هزار متقاضي آماده ارائه مي‌شود كه به صورت آزمايشي است همچنين لايه‌ انتهايي اين موضوع هم براي شركت‌هاي ندا و ISPها است؛ يعني اين طرح اگر نهايي و اجرايي شود مشترك به يك ISP يا شركت ندا مراجعه كرده و آن را دريافت مي‌كند. بنابراين محتواي لازم در اين زمينه را صدا و سيما تهيه مي‌كند و كسي در آن دخالتي ندارد اما انتقال آن تا لايه انتهايي را مخابرات انجام مي‌دهد و لايه انتهايي تا خانه‌ها را شركتهاي اينترنتي انجام خواهند داد.

طبق اعلام مسوولان تعرفه اين سرويس هم به سرويس‌هايي كه برروي آن تعريف مي‌شود بستگي دارد. اين سرويس مي‌تواند همزمان اينترنت داشته باشد و خروجي آن به سمت تلويزيون يا رايانه است و در واقع مانند دستگاه ويدئو عمل مي‌كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016