یکشنبه 15 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امکان ثبت اختراع در بیش از 140 کشور فراهم می شود، مهر

مدیر کل مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تصویب الحاق ایران به سازمان مالکیت معنوی جهانی خبر داد و گفت: با الحاق ایران به PCT امکان ثبت بین المللی اختراع مخترعین ایرانی در بیش از 140 کشور عضو معاهده فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن کیانی ظهر چهارشنبه در اجلاس سالیانه خانواده پارک فناوری پردیس ایجاد نظام مالکیت معنوی قوی و کارآمد را برای توسعه پایدار امری ضروری دانست و افزود: با توجه به برنامه سازمان ثبت، مقرر شد سند الحاق به این معاهده به محض جذب و آموزش نیروی انسانی و تامین نیازهای مربوط به سازمان جهانی مالکیت معنوی تودیع شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی افزود: متعاقب تودیع و اجرایی شدن این معاهده، امکان ثبت بین المللی اختراع مخترعین ایرانی در بیش از 140 کشور عضو معاهده از طریق تسلیم یک اظهار نامه بین المللی در اداره مالکیت صنعتی کشور فراهم می شود.

مزایای قانون جدید ثبت اختراعات

مدیر کل مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کارآمد بودن قانون جدید در ثبت علایم تجارتی و اختراعات، هماهنگی قانون با معاهدات چند جانبه بین المللیمربوط به مالکیت صنعتی تحت مدیریت سازمان جهانی مالکیت معنوی، پیش بینی ضمانت اجرای کیفری و مدنی مربوط به نقض حقوق صاحبان اختراع، انطباق با استانداردهای بین المللی، پیش بینی مراجع شبه قضایی و رویکرد قانون جدید منطبق با اجرای سیاستهای اصل 44 مبنی بر واگذاری بعضی امور تصدی گری را از جمله مزایای قانون جدید ثبت اختراع ذکر کرد.

وی گفت: نظام مالکیت معنوی و موثر ضمن ایجاد اطمینان برای صاحبان فکر و ذی نفعان، می تواند قوه محرکه ای نیرومند برای خلق آثار جدید فکری و ابتکارات نیز به حساب می آید از سوی دیگر توسعه سریع علوم، فنون و ارتباطات و تکامل شبکه اینترنت، نگرانی سوء استفاده و احتمال بهره بردای نامناسب و غیرعادلانه از حقوق مالکیت فکری را دو چندان کرده است.

کیانی اظهار داشت: در این میان مالکیت صنعتی به عنوان بخشی از مالکیت معنوی با در برگرفتن حق استفاده انحصاری از علایم تجاری، اختراعات، طرحهای صنعتی، مدلهای مفید اشیا مصرفی، نام تجارتی، مبدا و نشان جعرافیایی کالا، از ابتکار و نتیجه فکر افراد در برابر تعرض اشخاص ثالث حمایت می کند و با ایجاد حق انحصار بهره بردای برای صاحب آن به مدت معین در محدوده کشور و یا کشورهای محدوده محل ثبت از هرگونه سوء استفاده جلوگیری می کند.

مدیر کل مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسیدن به افق 1404 را در گرو تعامل معنادار و خلاق مبتنی بر درک صحیح چالشهای این حوزه دانست و ادامه داد: در این راستا سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان متولی امر مالکیت صنعتی با همکاری قوه قضاییه، مجلس و وزارتخانه ها و دستگاههای مرتبط، نظام مالکیت معنوی را در محورهایی چون اصلاح و به روز کردن قوانین و مقررات مالکیت صنعتی، توسعه و بهبود منابع و مهارتهای انسانی و نوسازی و مکانیزاسیون اداره کل مالکیت صنعتی پایه ریزی کرد.

وی با اشاره به پیشینه مالکیت صنعتی در کشور، اضافه کرد: در سالهای اخیر تحولاتی در قوانین مالکیت صنعتی در زمینه های وضع قوانین و مقررات ملی، الحاق به معاهدات و کنوانسیونهای بین المللی ایجاد شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016