یکشنبه 22 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
6 شهریور» اولین مرگ ناشی از آنفلوانزای خوکی در ایران، ایسنا
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موج سوم آنفلوانزاي نوع آ، از اروپا به ايران درحركت است، همشهری

وزير بهداشت و درمان گفت: براساس آمار سازمان جهاني بهداشت و پاندمي‌هاي قبلي آنفلوانزا در جهان اعلام شده كه حدود 30 تا 50 درصد جمعيت دنيا ظرف 2 سال به اين ويروس مبتلا مي‌شوند كه كشور ما نيز از اين امر مستثني نيست
مرضيه وحيددستجردي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، افزود: اگر 72 ميليون نفر جمعيت كنوني ايران است براساس پيش‌بيني‌هاي احتمالي، حدود 36 ميليون نفر در 2 سال بايد قطعا به آنفلوانزاي نوع آ مبتلا شوند.

وي در مورد تعداد امواج ويروس آنفلوانزاي نوع آ كه وارد كشور مي‌شود، ادامه داد: نمي‌دانيم چه تعداد موج از اين بيماري را پيش رو داريم اما آنچه گفته شده فاصله توليد موج‌هاي آنفلوانزا كمتر شده يعني از فاصله ورود يك موج به كشور تا موج بعدي زمان كمي صرف مي‌شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وزير بهداشت و درمان تصريح كرد: قبلا مي‌گفتند كه فاصله 2 موج آنفلوانزا بين 2 تا 5/2 ماه است اما به‌دليل پاندمي بودن اين بيماري و نوپديد بودن آن، اعلام كرده‌اند احتمال كاهش فاصله موج‌ها وجود دارد.دستجردي اظهار كرد: در ايران نيز احتمال مي‌رود هر 5/1 تا 2 ماه موج جديدي از آنفلوانزاي نوع آ كشور را فراگيرد.

فصل سرما

وزير بهداشت گفت: موج سوم آنفلوانزاي نوع آ از اروپا در حال حركت است و كشور ما را هم درگير مي‌كند، بنابراين بايد آماده شويم.

مرضيه وحيد دستجردي افزود: موج دوم آنفلوانزاي نوع آ نيز در كشور كنترل شد و طي روزهاي اخير موارد زيادي از اين بيماري در كشور نداشتيم، اما يك موج جديد از اين بيماري كه موج سوم است از اروپا حركت كرده و كشور ما را هم درگير خواهد كرد زيرا ارتباط ما با جهان برقرار است و به هر حال موج جديد اين بيماري كشور ما را هم متأثر مي‌كند. بنابراين بايد آماده شويم.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه در فصل سرما هستيم ورود موج جديد بيماري آنفلوانزاي نوع آ عوارض بيشتري خواهد داشت، به همين علت ما در وزارت بهداشت اقدامات متعددي را براي آموزش پزشكان، پرستاران، پيراپزشكان و مردم آغاز كرده‌ايم.

وزير بهداشت گفت: واكسن اين بيماري نيز وارد كشور شده است و واكسيناسيون گروه‌هاي خاص شامل كليوي‌ها، تالاسمي‌ها و برخي بيماران مبتلا به سرطان كه شيمي‌درماني مي‌شوند، آغاز شده است، داروهاي ضد‌ويروس نيز به كفايت در كشور توليد و توزيع شده است و كمبودي از اين نظر نداريم.

وزير بهداشت گفت: از نظر داروهاي ضد‌ويروس براي مقابله با آنفلوانزاي نوع آ هيچ‌گونه كمبودي نداريم و 2 كارخانه داروسازي داخل كشور هم به ميزان كافي اين داروهاي ضد‌ويروس را توليد كرده‌اند و اين داروها در مراكز درماني توزيع شده‌اند.

وحيد دستجردي به‌طور اكيد به مردم توصيه كرد نكات بهداشتي را رعايت كرده و بر پيشگيري تاكيد كنند.

طبقه‌بندي افراد واجد شرايط

وي اضافه كرد: واكسن آنفلوانزاي نوع آ به‌صورت طبقه‌بندي شده به افراد واجد شرايط اعلام شده، تزريق مي‌شود و ازدحامي را از اين نظر نخواهيم داشت.

چون اين بيماري نوپديد است، طبعاً واكسن آن هم جديد و ممكن است عوارضي هم داشته باشد بنابراين، استفاده از آن را براي همه مردم توصيه نمي‌كنيم و افرادي بهتر است اين واكسن را دريافت كنند كه بيماري خاصي دارند و واقعاً به آن نيازمند هستند.

وي گفت: نيازي نيست افراد سالم اين واكسن را تزريق كنند، چون عوارضي خواهد داشت، البته در مراحل بعد كه محموله‌هاي بعدي واكسن وارد كشور شود، افراد معمولي هم مي‌توانند تزريق واكسن را داشته باشند.

وحيد دستجردي ادامه داد: مهم‌ترين كاري كه همه ما براي كنترل اين بيماري بايد انجام دهيم رعايت اصول بهداشتي است كه بارها به مردم تذكر داده شده است. تظاهرات اين بيماري نيز در افراد مختلف متفاوت است.

در برخي افراد به‌صورت يك سرماخوردگي عادي و معمولي تظاهر مي‌كند و خيلي راحت برطرف مي‌شود؛ اما در برخي ديگر ممكن است عفونت‌هاي شديد تنفسي يا حتي مغزي ايجاد كند. وزير بهداشت گفت: مردم بايد موج جديد بيماري را جدي بگيرند، زيرا هوا سرد شده و شيوع بيشتر اين بيماري را خواهيم داشت.

وي افزود: حجاجي كه به مكه و مدينه رفته بودند خوشبختانه همگي در سلامت كامل هستند، علت آن هم اين است كه حجاج نكات بهداشتي توصيه شده را رعايت كردند و البته جلوگيري از عزيمت افرادي كه بيماري زمينه‌اي داشتند و سالمندان نيز در كنترل اين بيماري بين حجاج بسيار مؤثر بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016