سه شنبه 1 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
13 آذر» معمای "مرغ و تخم مرغ" کیهانی حل شد، مهر
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به گفته اخترشناسی مشهور - فیلم آواتار می تواند به واقعیت تبدیل شود، مهر

اخترشناس مشهوری معتقد است قمر ناشناخته قابل سکونتی که در فیلم تاثیرگذار آواتار به تصویر کشیده شده است می تواند طی چند سال آینده به پدیده ای علمی و واقعی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این فیلم سه بعدی درباره مبارزه هیولاهای آبی رنگ سه متری است که در قمری شبه زمینی به نام پاندورا سکونت دارند. جهان این موجودات در مدار سیاره ای گازی مانند مشتری که حیات در آن وجود ندارد در گردش است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




لیزا کالتنگر اخترشناس مرکز فیزیک اختری هاروارد سیمسونیاین در کمبریج معتقد است احتمال یافتن قمر پاندورای واقعی وجود داشته و می توان آن را به زودی یافت. وی بر اساس تحقیقاتی که انجام داده است می گوید یک تلسکوپ فضایی جدید قادر خواهد بود چنین قمری را شناسایی کرده و دریابد آیا حیات در آن جریان دارد یا خیر. تلسکوپ فضایی جدید ناسا به نام جیمز وب در سال 2014 به فضا پرتاب خواهد شد و به گفته کالتنگر در صورتی که پاندورا وجود داشته باشد می توان با کمک تلسکوپهایی مانند جیمز وب آنها را رد یابی کرده و طی دهه آینده بر روی اتمسفر آن مطالعه کرد.

اخترشناسان تا کنون صدها سیاره گازی در ابعاد مشتری را ردیابی کرده اند که در مدار ستاره ای در گردش بوده اند اما هیچ یک از این سیاره ها از شرایط مناسب برای جریان حیاتی مشابه حیات زمین برخوردار نیستند. با این حال یک قمر سنگی که در مدار سیاره ای گازی و عظیم در گردش است در صورتی که منطقه قابل سکونت مدار ستاره مادر خود قرار داشته باشد می تواند شرایط شکل گیری حیات را در خود پنهان کرده باشد، منطقه ای که حرارت برای حضور آب مایع در آن کافی و مناسب است.

به گفته کالتنگر تمامی سیاره های گازی منظومه خورشیدی از قمرهای سنگی و یخی برخوردارند بنابراین تصور اینکه سیاره ای گازی در ورای منظومه از قمرهایی برخوردار باشد، چندان دور از ذهن نیست. قمری مانند پاندورا را می توان زمانی شناسایی کرد که در حال عبور از برابر ستاره میزبان خود است، در صورتی که این قمر از اتمسفر برخوردار باشد مقادیر کمی از نور ستاره را به خود جذب کرده و اثری طیفی از ترکیبات خود را به جا خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش تلگراف، وی معتقد است ستاره آلفا سنچوری A که در فیلم آواتار نیز به آن اشاره شده است می تواند هدفی مناسب برای اخترشناسان باشد تا در محدوده آن به جستجوی قمرهای قابل سکونت باشند. این ستاره با 4.37 سال نوری فاصله نزدیک ترین سیستم ستاره ای به خورشید به شمار می رود که از سه ستاره تشکیل شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016