یکشنبه 9 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رصد مستقیم مرگ یک سیاره، مهر

ستاره شناسان بین المللی برای اولین بار موفق شدند مرگ یک سیاره فرامنظومه شمسی را که توسط ستاره خود بلعیده می شود به صورت مستقیم رصد کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این همنوع خواری کیهانی که در صورت فلکی ارابه ران رخ داده است را دانشمندان رصدخانه ملی نجوم چین، دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز و بنیاد ملی علوم آمریکا رصد کرده اند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




قربانی، سیاره ای به نام Wasp-12b است که در اطراف ستاره ای در ابعاد خورشید می چرخد. زمانی که این سیاره در سال 2008 کشف شد بلافاصله غیرعادی بودن خود را در میان بیش از 400 سیاره فرامنظومه شمسی که تاکنون کشف شده اند نشان داد و به همین علت از آن زمان توسط این تیم بین المللی زیر نظر گرفته شد.

این جرم آسمانی سیاره ای گازی شکل است که 6 برابر بزرگتر از سیاره مشتری بوده و بسیار نزدیک به ستاره خود است. در واقع فاصله آن 75 برابر نزدیکتر از فاصله زمین به خورشید است. این نزدیکی بسیار زیاد اثراتی منفی بر روی این سیاره گذاشت و نیروی جاذبه زیاد ستاره سبب بدشکلی و گرم شدن بیش از حد Wasp-12b شد. به طوری که دمای این سیاره به بیش از دو هزار و 500 درجه سانتیگراد رسید و این جرم آسمانی تبدیل به یک توپ جوشان کیهانی شد.

براساس گزارش نیچر، نیروی جاذبه زیاد موجب شد مواد لایه های خارجی Wasp-12b جذب ستاره شده و در اطراف سیاره حلقه هایی شبیه به حلقه های زحل ایجاد شوند. میزان ماده جذب شده از سیاره به ستاره بسیار زیاد است به طوری که دانشمندان جرم کم شده سیاره را 6 میلیارد تن بر ثانیه محاسبه کرده اند. به این ترتیب سیاره Wasp-12b تا 10 میلیون سال دیگر کاملا توسط ستاره خود بلعیده خواهد شد. این مدت زمان طولانی به نظر می رسد اما برای ستاره شناسان و در مقایسه با چرخه های نجومی به اندازه یک چشم بر هم زدن است. این سیاره هنوز بسیار جوان است و سن آن 500 برابر کمتر از سن زمین است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016