یکشنبه 7 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رخداد زلزله‌هاي بزرگتر دور از انتظار نيست - ايران هر 10 سال شاهد يك زلزله هفت ريشتري بوده است، ايسنا

استاد پيشكسوت زلزله شناسي ايران با اشاره به لرزه‌خيزي عرصه وسيعي از كشور خصوصا مناطق ايران مركزي و البرز مركزي از جمله تهران بر احتمال بالاي رخداد زلزله‌هايي حتي به بزرگي بالاي هفت و ضرورت آمادگي مواجهه با چنين زمين‌لرزه‌هايي در مناطق مختلف كشور تاكيد كرد.

دكتر بهرام عكاشه در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص زلزله اخير استان سمنان گفت: زلزله خيزي ايران را مي‌توان به البرز مركزي و ايران مركزي تقسيم كرد كه صفحه البرز مركزي داراي سه بخش مركزي، شرقي و غربي است. البته زلزله خيزي ايران مركزي كاملا متفاوت از رشته كوه‌هاي البرز است، به طوري كه زلزله‌هاي يزد، قم و اصفهان متعلق به صفحه ايران مركزي هستند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي افزود: اين زلزله در حدفاصل صفحه ايران مركزي و شرق البرز مركزي رخ داده است كه در تاريخ هم زلزله هاي زيادي در مرز صفحه ايران مركزي و البرزمركزي به وقوع پيوسته است. البته با وجود اين كه قسمت تهران گسل‌هاي صفحه البرزي مركزي داراي راسته شرقي و غربي است، اما روند گسل هاي شرق البرز مركزي، شمال شرق - جنوب غرب است كه مي‌توان گسل‌ فيروز كوه را نام برد.

رييس دانشكده علوم پايه دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال خاطرنشان كرد: احتمالا در اين زلزله يكي از گسل‌هاي بين تهران و دامغان فعال شده است كه اين گسل‌ها داراي راستاي شمال شرق و جنوب غرب هستند.

به گفته وي بزرگي زلزله اخير كمتر از شش درجه ريشتر است، در حالي كه اين منطقه استعداد زلزله‌هايي با بزرگي 6.5 ريشتر را هم دارد.

عكاشه با تاكيد بر اين كه وقوع اين زلزله چيز غريبي نيست، اظهار كرد: تهران و جنوب تهران هم چنين وضعيتي داشته و كاملا زلزله خيز هستند.

استاد بازنشسته دانشگاه تهران يكي از دلايل احساس اين زمين لرزه در تهران را وقوع آن در ساعت‌هاي پاياني شب عنوان كرد و گفت: اين زلزله در ساعت 23:53 رخ داده كه بيشتر مردم در خواب بودند، البته چنانچه اين زلزله در روز اتفاق مي افتاد مردم تهران آن را احساس نمي كردند.

وي با بيان اين كه چنين زلزله‌اي ممكن است تا 10 روز هم پس لرزه داشته باشد، تاكيد كرد: نكته مهم اين است كه نمي دانيم كه اين پس لرزه‌ها، لرزه‌هاي نهايي زلزله است و يا يك اخطار براي زلزله بزرگ است كه در حال حاضر علم توانايي پاسخگويي به آن را ندارد.

به گفته عكاشه تا ظهر روز شنبه حدود 15 پس لرزه با بزرگاي بيش از دو درجه در مقياس امواج دروني زمين در منطقه دامغان رخ داده است.

استاد پيشكسوت زلزله شناسي ايران تصريح كرد: وقوع اين زلزله كاملا عادي است و با توجه به لرزه خيزي منطقه چنانچه به وقوع نپيوندد، جاي تعجب دارد، البته كشور بايد آمادگي مواجهه با زلزله‌هاي بيشتر به خصوص زلزله‌هايي با بزرگاي بالا كه در چند سال گذشته رخ نداده است را داشته باشد و حتي منتظر زلزله‌هايي با بزرگي هفت و 7.5 ريشتر در آينده نزديك باشيم چرا كه به طور متوسط بايد هر دو سال يكبار، زلزله شش ريشتري در كشور و هر 10 سال يك زلزله هفت ريشتري را انتظار داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016