سه شنبه 25 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امكان درمان همزمان آب مرواريد و آستيگماتيسم چشم، ايسنا

يك فوق تخصص پيوند قرنيه گفت: با ورود امكانات، تجهيزات و شيوه‌هاي نوين جراحي، امكان درمان آب مرواريد و اصلاح عيوب انكساري مانند نزديك بيني، دوربيني و حتي آستيگماتيسم به طور هم زمان فراهم شده است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر حسين محمدربيع با بيان اينكه پيشتر در درمان آب مرواريد فقط كدورت عدسي چشم برطرف مي‌شد، اظهار كرد: اما امروزه با استفاده از تكنيك‌هاي نوين، آب مرواريد درمان و عدسي مصنوعي از جنس آكريليك يا سيليكون هيدروفوب (آب گريز) متناسب با نياز بينايي بيمار داخل چشم وي كار گذاشته مي‌شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي درباره عمل فيكو نيز توضيح داد: فيكو روشي براي درمان جراحي آب مرواريد (كاتاراكت) با استفاده از امواج اولتراسوند و تيتانيوم است، ابتدا با چاقوي الماسه برش كوچكي در حد 2/2 تا 3 ميلي متر و بدون نياز به بخيه در سطح چشم ايجاد مي‌شود، سپس به وسيله فيكو هسته عدسي چشم امولسيه (پنبه‌اي و كف آلود) شده و با ساكشن (ايجاد فشار منفي و مكش) عدسي از داخل چشم خارج مي‌شود و براي اصلاح عيوب انكساري لنز چندكانونه به جاي عدسي قبلي كار گذاشته مي‌شود.

مسئول كارگاه اصلاح آستيگماتيسم حين عمل جراحي فيكو، در بيستمين كنگره سراسري چشم پزشكي،‌ با بيان اينكه اين شيوه درمان غالبا ممنوعيتي ندارد، ادامه داد: البته در افراد مبتلا به ديابت و گلوكوم (آب سياه) به علت ايجاد التهاب، سلولهاي حاصل از روند التهاب بر روي لنز رسوب و سبب كدورت آن مي‌شوند كه اين عارضه با استفاده از قطره‌هاي استروييدي نظير بتامتازون برطرف مي‌شود.

اين دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ضمن بيان اينكه با استفاده از اين روش، فرد بلافاصله پس از عمل فيكو مي‌تواند از بيمارستان مرخص شود، گفت: امروزه با بي حسي موضعي، بيمار درمان و بلافاصله از بيمارستان مرخص مي‌شود.

وي كدورت كپسول خلفي پشت عدسي را از عوارض عمل آب مرواريد در گذشته برشمرد و افزود: البته اين عارضه با ليزر درمان مي‌شد اما در شيوه جديد ميزان بروز اين عارضه نيز به حداقل رسيده است.

دكتر محمد ربيع، عفونت را از عوارض نادر اين شيوه درماني عنوان و اظهار كرد: جداشدگي شبكيه، عارضه‌اي است كه غالبا در افراد نزديك بين ايجاد مي‌شود كه افت شديد بينايي پس از عمل از مهمترين نشانه‌هاي آن است كه با تشخيص و درمان به موقع مي‌توان ديد بيمار را بهتر كرد.

وي گفت: چشم شماري از بيماران علاوه بر آب مرواريد ممكن است تا حدود 15 درصد آستيگمات باشد بنابراين پس از درمان جراحي كاتاراكت، آستيگمات مانع ديد كامل بيمار مي‌شود، چنانچه اين اشكال ديد بيش از 75/0 باشد، بيمار پس از عمل جراحي به كاهش ديد دچار مي‌شود.

رييس بخش چشم بيمارستان امام حسين (ع) افزود: براي جلوگيري از بروز اين عارضه مي‌توان از تكنيك‌هاي مختلفي استفاده كرد كه از آن جمله مي‌توان به ايجاد برش وسيعتر بر روي چشم، برش اضافه غير از برش اوليه و يا كارگذاري لنز «توريك» (لنز استوانه‌اي به جاي مدور) اشاره كرد كه هر جراح بسته به ميزان مهارت از يكي از اين سه روش براي اصلاح عيب آستيگمات چشم بيمار استفاده مي‌كند.

خاطرنشان مي‌شود، در بيستمين كنگره سراسري چشم پزشكي كه 8 تا 11 آذر ماه در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي‌شود، شيوه‌هاي نوين جراحي و روشهاي برتر به صورت عملي مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016