سه شنبه 5 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اولین پیوند همزمان حنجره و نای در دنیا - زنی که پس از 11سال حرف زد، مهر

تیمی بین المللی از جراحان موفق شدند با انجام اولین پیوند همزمان حنجره و نای به یک زن 52 ساله آمریکایی پس از 11 سال قدرت سخن گفتن را به وی بازگردانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سال 1999 بود که یک زن جوان به نام "برندا جیسون" به دلیل یک اشتباه جراحی صدای خود را از دست داد. از آن زمان تاکنون این زن آمریکایی می توانست از طریق یک دستگاه الکترونیکی مبدل امواج ارتعاشی به امواج صوتی که روی گردن خود نگه می داشت به گونه ای نامفهوم حرف بزند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اکنون و پس از یک عمل جراحی جدید، یک نای و حنجره توسط تیمی از پزشکان بین المللی در مرکز پزشکی سنت دیوید کالیفرنیا به این زن پیوند زده شد.

13 روز بعد، این زن موفق شد پس از 11 سال چند کلمه ای حرف بزند و بگوید: "روز بخیر، می خواهم به خانه بروم."
احساسات این زن پس از تلفظ اولین کلمات غیرقابل تصور بود.

این اولین بار در دنیا است که حنجره و نای به طور همزمان پیوند زده شدند. همچنین این عمل، دومین عمل پیوند حنجره در دنیا بود. اولین عمل نیز در همین بیمارستان در سال 1996 انجام شد.

مهمترین و دشوارترین بخش این عمل جراحی، پیوند نورونهای ماهیچه ای حنجره است. این جراحان در مورد این عمل جراحی 18 ساعت مشغول به کار بودند.

اکنون این زن 52 ساله به طور طبیعی قادر به حرف زدن است و تمام نیروی خود را برای توانبخشی این اعضای جدید خود صرف می کند.

اشتباه جراحی که 11 سال قبل اتفاق افتاد تنها صدای این زن را نگرفته بود بلکه برای وی مشکلات مهمی در غذاخوردن و تنفس به طور طبیعی ایجاد کرده بود به طوری که این زن بیش از یک دهه از طریق سوراخی که در نای وی ایجاد شده بود زندگی می کرد.

براساس گزارش سی. بی. اس، این زن در این خصوص اظهار داشت: "این معجزه است. دارم حرف می زنم، حرف می زنم، حرف می زنم. چقدر دوستان و خانواده ام متعجب می شوند. هر روز برای من یک شروع جدید است. دارم برای استفاده از تارهای صوتی ام به سختی کار می کنم. احتمالا در یک گروه کر آواز نخواهم خواند اما هیجان انگیز است که به طور طبیعی حرف بزنم و به راحتی غذا بخورم، آب بنوشم و دوباره شنا کنم."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016