جمعه 15 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
25 بهمن» رابطه مصرف نوشابه با سرطان لوزالمعده، همشهری
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصرف نوشابه، هضم غذا را با مشكل مواجه مي‌كند، ايسنا

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: مصرف نوشانه، چه همراه با غذا و چه به تنهايي مضر است زيرا گاز موجود در نوشابه، مواد رنگي و افزودني‌هاي شيميايي و قند نوشابه بر عملكرد دستگاه گوارش تاثيري منفي دارند.

دكتر فريده شيشه‌بر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه خوزستان، اظهار كرد: تقريبا همه مواد و تركيبات موجود در نوشابه مضر هستند و هيچ ماده مفيدي در آن وجود ندارد. نوشابه‌هاي بي‌رنگ هم اگرچه فاقد رنگ‌هاي شيميايي هستند، مضرات زيادي دارند و مصرف آنها توصيه نمي‌شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي با بيان اينكه مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و يا به عنوان نوشيدني همراه غذا به هيچ وجه توصيه نمي‌شود، افزود: دستگاه گوارش بدن براي هضم غذا نيازي به نوشابه ندارد و نبايد با هدف تسريع هضم غذا نوشابه مصرف كرد. برخي افراد هم نوشابه را به عنوان يك نوشيدني و براي خنك شدن بدن مصرف مي‌كنند كه به اين افراد نيز توصيه مي‌شود نوشيدني‌هاي سالم را جايگزين كنند.

شيشه‌بر تصريح كرد: افرادي كه با مشكل ترشح زياد و يا كم اسيد معده مواجه هستند بايد با مراجعه به پزشك و درمان دارويي اين مشكل را حل كنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثيري در اين زمينه ندارد، بلكه مي‌تواند عوارضي هم به همراه داشته باشد.

اين متخصص تغذيه با اشاره به اين كه غذاهاي چرب ديرهضم هستند، خاطرنشان كرد: پس از مصرف غذاهاي چرب اگر نوشابه و يا هر مايع ديگري مصرف شود، موجب رقيق شدن اسيدهاي گوارشي مي‌شود و درنتيجه هضم غذا با مشكل مواجه خواهد شد. مصرف آب، شربت‌هاي طبيعي، دوغ و ماءالشعير به همراه غذا نسبت به نوشابه مضرات كمتري دارد ولي مصرف اين مايعات به همراه غذا نيز توصيه نمي‌شود.

وي بيان كرد: مواد غذايي پس از مصرف در درون معده از نظر دمايي تعديل مي‌شوند و به دماي مناسب براي هضم مي‌رسند، اين درحالي است كه مصرف نوشيدني‌هاي سرد به همراه غذا، تعديل حرارت مواد غذايي را مختل مي‌كند كه در نتيجه آن هضم غذا با مشكل مواجه مي‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016