سه شنبه 24 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انسانهای مدرن در حال کوتاهتر شدن، مهر

انسانها شاید با فتح قله اورست و قدم گذاشتن بر خاک ماه این تصور را داشته باشند که نسبت به اجداد خود بزرگتر و برتر هستند، اما ویژگی های فیزیکی بدن انسانهای ما قبل تاریخ نشان می دهد که بدن و مغز انسانهای مدرن در حال کوچکتر شدن هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، متخصصان دانشگاه کمبریج می گویند انسانها روزهای اوج خود را پشت سر گذاشته اند و نسلهای مدرن نسبت به پیشینیان آنها که غار نشین و شکارچی بوده اند 10درصد کوتاهتر و کوچکتر شده اند البته نکته دردناک دیگری نیز وجود دارد: مغز انسانهای مدرن نیز نسبت به گذشته کوچکتر شده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این یافته های جدید آنچه انسانها بر اساس مطالعات علمی درباره بزرگتر شدن و بلند تر شدن ابعاد بدن به دست آورده بودند را وارونه خواهد ساخت. کوچک شدگی انسانها طی 10 هزار سال گذشته رخ داده است، عوامل اصلی در این رویداد کشاورزی، محدود شدن رژیم غذایی انسانها و شهری شدن عنوان شده اند که در نهایت منجر به گسترش پیدا کردن بیماری ها شده اند.

این نتایج در پی مطالعاتی که بر روی فسیلهای یافته شده انسانها در آفریقا، اروپا و آسیا انجام گرفته به دست آمده اند. جدیدترین این فسیلها که به کشور اتیوپی تعلق داشته و متعلق به 200 هزار سال پیش هستند بسیار بزرگتر و تنومند تر از نسلهای مدرن انسانها به نظر می آیند.

همچنین فسیلهایی که در بخش خاورمیانه کشف شده و به 120 هزار تا 10 هزار سال پیش تعلق دارند نیز انسانهایی را نشان می دهند که قد بلند تر بوده و بسیار عضلانی بوده اند، ساختاری که به تدریج و طی گذشت زمان دچار اختلال شده است.

10 هزار سال پیش یک انسان متوسط وزنی برابر 79 تا 85 کیلوگرم داشته اند در حالی که وزن متعادل انسانهای امروزه در حدود 69 تا 76 کیلوگرم است. به گفته محققان می توان روند تکامل مداوم انسانها را از ابتدا تا کنون مشاهده کرد اما تغییر ابعاد بدن در آنها تا 10 هزار سال پیش که اساس زندگی آنها تغییر کرد، رخ نداده بود.

شیوه زندگی انسانها در حدود 9 هزار سال پیش از شیوه شکاری به کشاورزی تغییر حالت داد. با وجود اینکه کشاورزی می توانست مقادیر زیادی از مواد خوراکی انسانها را تامین کند، تمرکز بر طیف محدودتری از غذاها منجر به از دست رفتن ویتامین ها و مواد معدنی در بدن انسانها شده و رشد بدن آنها را مختل ساخته است.

برای مثال در چین کشاورزها تنها از موادی مانند گندم سیاه، برنج و ذرت استفاده می کرده اند که تمامی آنها در اثر استفاده صِرف از این مواد دچار کمبود "نیاسین"، نوعی از ویتامین B که برای رشد بسیار ضروری است بوده اند. با این همه آغاز زندگی کشاورزی نمی تواند دلیل کوچکتر شدن مغزها را توضیح دهد.

بر اساس گزارش دیلی میل، حجم مغز یک انسان متعلق به 20 هزار سال پیش در حدود هزار و 500 سانتیمتر مکعب اندازه گیری شده است در حالیکه میانگین حجم مغز انسانهای مدرن هزار و 350 سانتیمتر مکعب است، کاهشی که برابر ابعاد یک توپ تنیس است. این به آن معنی نیست که انسانها کم هوشتر شده اند، بلکه در عوض انسانها آموخته اند که از منابع خود به بهترین شکل استفاده کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016