چهارشنبه 16 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کشف "خاکی" دانشمندان برای مبارزه با سرطان! ايسنا

به گفته محققان دانشگاه «يورک» انگلستان، از نوعی نژاد باکتريايی که به طور خاصی، تومورها را مورد هدف قرار می‌دهد، می‌توان به عنوان وسيله‌ای برای انتقال دارو در درمان سرطان استفاده کرد؛ اين نوع نژاد باکتريايی، «کلوستريديوم» نام دارد که به وفور در خاک يافت می‌شود.

به گزارش سرويس علمی ايسنا اسپورهای اين باکتری، به بيماران تزريق می‌شود و تنها در تومورهای سخت که در آن يک آنزيم باکتريايی خاص توليد می‌شود، رشد پيدا می‌کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گفته پروفسور «نايجل مينتون» که سرپرستی اين تحقيق را بر عهده دارد، داروی ضد سرطان به شکل ماده‌ای غيرفعال به طور جداگانه به بيمار تزريق می‌شود. زمانی که اين ماده‌ی دارويی به محل تومور می‌رسد، آنزيم باکتريايی اين دارو را فعال کرده و به آن امکان تخريب تنها سلول‌های تومور که در مجاورت آن قرار دارند را می‌دهد.

محققان ژنی را برای يک نسخه‌ی بسيار بهبود يافته از اين ‌آنزيم در DNA ژن‌های اسپور نشان داده‌اند. در حال حاضر آنزيم بهبود يافته می‌تواند در مقادير بسيار زياد نسبت به نسخه‌های قبلی در تومور ساخته شود و برای تبديل ماده‌ دارويی غيرفعال به شکل فعال آن بسيار کارآمدتر است.

نياز اساسی برای هر نوع درمان جديد سرطان، قابليت «مورد هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی به استثنای سلول‌های سالم» است.

«کلوستريديوم» يک گروه ديرينه از باکتری است که پيش از اين که يک فضای پر از اکسيژن داشته باشد،‌ در زمين تکامل پيدا کرده و بنابراين می‌تواند در شرايط اکسيژن پايين رشد پيدا کند.

زمانی که اسپورهای «کلوستريديوم» به يک بيمار سرطانی تزريق می‌شود، آنها تنها در محيط‌های تهی از اکسيژن مانند مرکز تومورهای سخت، رشد می‌يابند.

محققان می‌توانند اين ويژگی طبيعی را برای از بين بردن سلول‌های تومور به کار برند و اين کار هيچ آ‌سيبی به بافت‌های سالم نمی‌رساند.

به گفته محققان، انتظار می‌رود که اين نژاد باکتريايی در بيماران سرطانی در سال ۲۰۱۳ مورد آزمايش قرار گيرد.

اين پژوهشگران نتايج تحقيقات خود را در کنفرانس انجمن ميکروبيولوژی عمومی دانشگاه يورک ارائه دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016