پنجشنبه 17 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاكستاني‌ها ميكروب وبا را مستقيم به شهرهاي مركزي ايران آوردند، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: مهمترين عامل بروز و شيوع بيماري وبا رفت و آمد اتباع پاكستان به كشور است كه مستقيم به شهرهاي مركزي ايران هم آمده‌اند و بسياري از آنها را هنگام تگدي گري در چهارراه‌ها مي‌توانيم ببينيم، آنان به عنوان كارگر در برخي مزارع سبزي و صيفي كاري هم مشغول كار هستند.

حسينعلي شهرياري در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: مشكل شيوع بيماري وبا مسئله جديدي نيست و تقريباً هر سال در اين فصل با آن مواجه هستيم، مهمترين عوامل بروز آن هم معمولاً اتباع كشورهاي شرقي به خصوص پاكستان است كه از مرزهاي شرقي مانند سيستان و بلوچستان به طور مرتب به كشورمان رفت و آمد دارند و به علت رعايت نشدن اصول بهداشتي در اين كشور ناقل ميكروب وبا به كشور ما هستند.

وي ادامه داد: بسياري از مرزنشينان شرقي كشورمان نيز به كشور پاكستان رفت و آمد دارند و حتي 2 ماه پيش شاهد جمع زيادي از ايرانيان بوديم كه براي يك مراسم عروسي از مرز شرقي به پاكستان رفته بودند.

نماينده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي افزود: شواهد نشان مي‌دهد كه برخي از اتباع پاكستان براي پيدا كردن كار يا گدايي، مستقيم به شهرهاي مركزي ايران مانند تهران، اصفهان و قم مي‌آيند، حتي برخي از آنان به عنوان كارگر خارجي ارزان قيمت در مزارغ سبزي و صيفي كاري مشغول كار مي‌شوند و به علت اينكه در اين كشور بيماري وبا شايع است و اصول بهداشتي رعايت نمي‌شود اين بيماري را كشورمان منتقل مي‌كنند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




شهرياري اضافه كرد: با وجود اين مشكلات هميشه خطر شيوع وبا در اواخر تابستان و اوايل پاييز در كشور وجود دارد البته ممنوعيت مصرف سبزي، كاهو و سالاد در رستورانها و اغذيه فروشي‌ها اقدام واقعاً درستي بود و مصرف اين مواد در خانه‌ها نيز بايد در صورتي انجام شود و مردم بايد به خوبي و به طور كامل طبق دستورالعمل وزارت بهداشت آنها را ضدعفوني كنند.

وي گفت: تاكنون موردي از مرگ و مير ناشي بيماري وبا به كميسيون بهداشت و درمان مجلس گزارش نشده است و يك مورد مرگ نيز كه مشكوك به التور(شبه وبا) بود بعداً مشخص كه به اين علت نبوده است اما افراد مسن و كودكان در صورتي كه به اين بيماري مبتلا شوند در صورتي كه بيماري آنها دير تشخيص داده شود ممكن است در خطر مرگ قرار بگيرند. بيماري وبا با كسي تعارف ندارد.

رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره اطلاع رساني دستگاهها درباره شيوع بيماري وبا نيز گفت: رسانه‌ها و صدا و سيما در آگاه سازي مردم نسبت به اين بيماري مسئوليت سنگيني دارند. مسئولان نيز بايد بدانند كه شيوع يك بيماري واگير مثل وبا مسئله امنيني نيست و بايد با شفافيت موضوع را براي مردم توضيح دهند.

وي در پاسخ به اينكه امكان دارد به علت نشت فاضلاب به آبهاي لوله كشي آلودگي وارد آبهاي لوله كشي هم بشود، گفت: بسيار بعيد است و طي 20 تا 25 سال گذشته من چنين پديده‌اي را نشنيده‌ام و به نظر من آب آشاميدني لوله كشي كشور سالم است و مشكلي ندارد. فقط در جاهايي كه مردم به آب لوله كشي دسترسي ندارند و مجبورند از آبهاي ديگر از جمله آب چاهها استفاده كنند نگراني وجود دارد.

وي اضافه كرد: در مورد ورود بيماري وبا به كشور بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه وضعيت عراق هم از نظر شيوع بيماريهاي واگير نگران كننده است كه احتمال ورود بيماريها از مرزهاي غربي هم نبايد از نظر دور بماند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016