شنبه 19 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرصتي كه تا يك قرن تكرار نمي‌شود! منجمان در انتظار رويت درخشانترين ابرنواختر ۶۰ سال گذشته، ایسنا

ستاره‌شناسان موفق به شناسايي نزديكترين و درخشان‌ترين ابرنواختر در فاصله 21 ميليون سال نوري از زمين طي 60 سال گذشته شده‌اند كه در روزهاي آينده از زمين قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين اكتشاف كه روز چهارشنبه ( 16 شهريور) توسط محققان دانشگاه كاليفرنيا در بركلي و آزمايشگاه ملي لاورنس بركلي اعلام شده، نظر بسياري از ستاره‌شناسان در سراسر جهان از جمله محققان تلسكوپ هابل را به خود جلب كرده است.

انتظار مي‌رود پديده كيهاني ابرنواختر PTF 11kly در روزهاي 9 تا 12 سپتامبر (18- 21 شهريور) به درخشان‌ترين حالت خود از منظر زمين از سال 1954 تاكنون برسد.

مشاهده اين ابرنواختر كه در صورت فلكي دب‌اكبر و در فاصله نزديكي از زمين قرار دارد، براي ستاره‌شناسان فرصت مناسبي است؛ چرا كه بيشتر ابرنواخترها در فواصل بيش از يك ميليارد سال نوري اتفاق مي‌افتند.

به گفته دانشمندان، اين پديده از اكثر نقاط جهان قابل مشاهده بوده و فرصتي كوتاه براي مشاهده آن در اختيار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. همچنين بر اساس محاسبات، ‌پديده مشابه بعدي تا 100 سال آينده اتفاق نخواهد افتاد.

اين پديده در رنگ سفيد و آبي رنگي در بالا و سمت چپ دو ستاره انتهايي دب اكبر اتفاق خواهد افتاد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




انفجار ابرنواختر در ابتدا در تاريخ 24 اوت (دوم شهريور) توسط دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا در بركلي كشف شد كه در كهكشان فرفره در دب اكبر قرار دارد.

اين كشف جزو‌ اولين اكتشافات ابرنواختر در تاريخ قرار داشته و بسياري از ستاره شناسان را مشتاق كرده است.

به گفته دانشمندان، اين پديده طي چند روز كم‌رنگ شده و تا نيمه ماه اكتبر تنها از طريق تلسكوپهاي قوي قابل مشاهده خواهد بود.

چنين پديده‌هايي در سه نوبت ديگر در صورت فلكي دب‌اكبر در سالهاي 1909، 1951 و 1970 مشاهده شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016