یکشنبه 13 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حيات كشاورزي در مريخ! ایسنا

احتمال حضور كشاورزان و آشپزها در نخستين ماموريت به مريخ

فضانوردان در اولين سفر خود به مريخ احتمالا تعدادي كشاورز و آشپز را به همراه كاركنان سابق ارتش به اين سياره منتقل خواهند كرد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تدارك غذاي كافي براي سفر رفت و برگشت به مريخ، يكي از بزرگترين چالش‌هاي موجود در برابر طراحان اين ماموريت بود.

يكي از راه ‌حل‌هاي تحت بررسي براي فضانوردان اين است كه غذاي خود را در باغچه آشپزخانه فناوري پيشرفته خود در فضا پرورش دهند.

آنها همچنين به مهارت‌هاي آشپزي كافي براي ارائه صورت غذاهاي متنوع و گوارا به منظور رفع خستگي و گرسنگي احتياج دارند.

فضانوردان در مسير مريخ، نسبت به همتايانشان در ايستگاه فضايي بين‌المللي به غذاي بيشتري نياز دارند.

دكتر «مايا كوپر» از آزمايشگاه سيستم غذايي فضاي ناسا در تگزاس، اظهار كرد كه يك ماموريت پنج ساله به مريخ نيازمند حدود سه هزار و 175 كيلوگرم غذا براي هر فرد است.

وي در سخنان خود در نشست ساليانه انجمن شيمي آمريكا در دنور تصريح كرد: اين مساله يكي از موانع مشخص براي بسياري از سناريوهاي ماموريتي است.

«كوپر» افزود: ما به رويكردهاي جديد نياز داريم. در حال حاضر به دنبال امكان اجراي يك سيستم زيست‌احياكننده هستيم كه به پرورش گياهان در فضا پرداخته و برخي كالاهاي فله‌اي را به سكونتگاه‌هاي روي سياره مريخ منتقل كند. اين سناريو به پردازش و آماده‌سازي غذاي بسيار بيشتر از شاتل‌هاي فضايي و ايستگاه فضايي خواهد پرداخت.

سيستم‌هاي زيست‌احيا به پرورش گياهان چندمنظوره مي‌پردازند كه نه تنها غذاي ساكنان را فراهم كرده، بلكه اكسيژن لازم را براي تنفس فضانوردان مهيا كرده، دي‌اكسيدكربن را از بين برده و آب را تصفيه مي‌كنند.

اين گياهان بايد از قسمتهاي خوردني بيشتري برخوردار بوده، آسانتر پرورش يافته، به حداقل رسيدگي نياز داشته باشند و جاي كمتري را اشغال كنند.

10 گياه فضايي بالقوه كه آزمايش‌هاي لازم را براي ماموريت مريخ گذرانده‌اند، شامل كاهو، اسفناج، هويج، گوجه‌فرنگي، پياز سبز، تربچه، فلفل دلمه‌اي، توت‌فرنگي، سبزيجات تازه و كلم هستند.

انتظار مي‌رود كه اولين ماموريت سرنشين‌دار به فضا در اواسط دهه 2030 امكان‌پذير باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




از ديگر انتخابها براي تداركات طولاني ‌مدت‌تر براي يك اقامت طولاني‌تر در مريخ، ارسال يك فضاپيماي بدون‌ سرنشين پيش از فضانوردان به سوي اين سياره سرخ است.

تا پيش از اين فضانوردان در ماموريت‌هاي فضايي از غذاهاي فريز شده تغذيه مي‌كردند، اما در سال‌هاي اخير فضانوردان حاضر در شاتل‌هاي فضايي مي‌توانند صبحانه خود را با تخم ‌مرغ و قهوه يا شكلات خورده و براي ناهار و شام از غذاهايي مانند مرغ و برنج استفاده كنند.

به گفته «كوپر»، هم‌اكنون پروژه فناوري پيشرفته غذاي ناسا در حال كار براي پرداختن به مسائلي مانند گوناگوني، وزن، حجم، تغذيه و ميزان دفع زباله غذا از طريق تحقيقات و همكاري‌هاي آكادميك و خصوصي بيشتر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016