یکشنبه 20 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيش‌بيني انقلاب‌هاي مردمي با ابررايانه، ایسنا

پژوهشگران ابررايانه‌ها مي‌توانند، رويدادهاي بزرگ اجتماعي از قبيل انقلاب‌ها را پيش‌بيني كنند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پژوهش بر اساس ميليون‌ها مقاله و موضوع خبري، به ترسيم نموداري از احساسات ملي در آستانه انقلاب‌هاي اخير ليبي و مصر پرداخته بود.

در حالي كه اين مطالعه با نگاه به گذشته انجام گرفته شده، دانشمندان بر اين باورند كه مي‌توان از فرآيند مشابه براي پيش‌بيني انقلابهاي احتمالي استفاده كرد.

اين سيستم همچنين به شناسايي سرنخ‌هاي اوليه در مورد موقعيت اسامه بن‌لادن پرداخته بود.

«كالو ليتراو» از موسسه محاسبات علوم انساني، هنر و علوم‌اجتماعي به ارائه نتايج خود در مجله فرست ماندي پرداخته است.

وي اطلاعات ارائه شده به ابررايانه را از منابع خبري همچون مركز open source امريكا و بخش بازبيني اخبار بي بي سي كه مانيتورينگ خروجي اخبار داخلي سراسر جهان را بر عهده دارند استخراج كرده است.

«ليتراو» با جمع‌آوري بيش از 100 ميليون مقاله و مطلب خبري، به تحليل اخبار از دو جهت پرداخت: اين كه گزارشها، اخبار خوب يا بدي را روايت مي‌كنند و ديگر اين كه رويدادها در چه مكان و موقعيتي رخ داده‌اند؟

تشخيص خلقي يا «استخراج خودكار احساسات» به بررسي واژه‌هايي مانند «وحشتناك»، «ناگوار» يا «خوب» در اخبار پرداخته، درحالي كه موقعيت يا « ژئوکدينگ» با بررسي واژه‌كليدهاي مكاني مهم مانند «قاهره»، آنها را به مختصاتي براي ترسيم بر روي نقشه تبديل مي‌كند.

اين داده‌ها سپس به ابررايانه آلتيكس SGI موسوم به ناتيلوس در دانشگاه تنسي داده شد كه بر اساس بررسي‌هاي خاص به ساخت نمودارهايي براي كشورهاي مختلف كه موج انقلابي اعراب را تجربه كرده‌اند، پرداخت.

بر اساس پيش‌بيني‌هاي اين ابررايانه و با توجه به نموداري كه رسم كرده، مي‌توان مشاهده كرد كه جهان در برابر مبارك، به سرعت و شدت در حال تيرگي بوده و اميدي به بقاي مبارك نبوده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين ابررايانه همچنين با دست پيدا كردن به اطلاعاتي از موقعيت بن‌لادن بر اساس گزارشهاي جهاني رسانه‌ها درباره القاعده، با وجود گزارشهاي متعدد درباره موقعيت مكاني بن‌لادن توانسته بود با استفاده از ردياب مكاني، محدوده جست‌و‌جو را به 200 كيلومتر برساند.

اين تحليل وقايع رايانه‌اي مي‌تواند پيش‌اخطارهايي از وقايع بزرگ به دست دهد، اگرچه اين پژوهش تنها به بررسي اتفاقات گذشته پرداخته است.

به گفته ليتراو، اين سيستم مانند الگوريتم‌هاي اقتصادي عمل كرده و وي اميدوار است بتواند وضوح تحليل آن را خصوصا در ارتباط با موقعيت جغرافيايي بهبود بخشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016